Oppassen bij keuring SIII?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Cees Klijn

Oppassen bij keuring SIII?

Bericht door Cees Klijn »

Binnenkort wil ik mijn ex-leger SIII 1979 ter keuring aanbieden teneinde kenteken te verkrijgen. Een per toeval (!) ontmoette Landrover-bezitter/genieter/fanaat joeg mij de stuipen op het lijf met het volgende: ''Als je de LR ter keuring aanbiedt wees er dan op beducht dat ze met het remmen-testen geen remtest-bank gebruiken, want dan worden de wielen in gang gezet en bij een bepaalde snelheid geremd. Omdat de cardanas niet losgekoppeld is van de vernellingsbak, krijgt de versnellingsbak de complete klap/massa van de achterwielen plus de massa van de remtestbank te verduren....Met andere woorden: de versnellingsbak kan door deze test aan gort gaan.... Zijn verhaal klonk zeer geloofwaardig. Mijn technische kennis is niet zodanig, dat ik dit verhaal zonder meer kan geloven. Iemand hier kennis over / ervaring mee?
Peter def110

Re: Oppassen bij keuring SIII?

Bericht door Peter def110 »

Geen paniek,

De wielen worden aan het rollen gebracht door de testbank. Vervolgens wordt de voetrem van de auto bediend. De aandrijfrollen van de testbank moeten nu meer kracht zetten om de autowielen aan het draaien te houden terwijl er wordt geremd. De kracht die daarvoor nodig is is een maat voor de remkracht van de auto.

Het enige wat je NATUURLIJK niet moet doen is de auto in 4wd op de testbank zetten (omdat de voor en achteras star aan elkaar gekoppeld worden).

De snelheid waarmee dit gebeurd is overigens niet zo hoog. Het is vergelijkbaar met 5 a 10 km/h rijden.

Peter,

die zijn defender zonder zorgen (voor apk) op de testbank zet bij de "Ster" merkdealer, omdat die wel om de hoek in Den Helder zit.
aart

Bericht door aart »

die goede mens bedoelde de handrem denk ik.
aart
Ron

Bericht door Ron »

hij bedoeld een permanente aangedreven 110 denk ik maar die kan er mits met beleid ook wel tegen .
Cees Klijn

Bericht door Cees Klijn »

Bedankt heren,

Het is me duidelijk, denk ik...Wel lijkt het me verstandig om erbij te blijven.

Groetjes,

Cees
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Cees,

als dat zo zou zijn kun je ook nooit een heuvel afrijden.
Op dat moment gebeurt er namelijk hetzelfde als op een remmentestbank.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up LHD "Prik-Up"
Plaats reactie