Pagina 1 van 1

koppeling release arm vervangen

Geplaatst: ma 09 feb 2004, 23:56
door Martin Merts
Volgens mij heeft mijn koppeling release arm het begeven. Als ik het koppelings pedaal intrap, komt de werkcilinder netjes uit en bediend het hendeltje op het koppelingshuis. Als ik het pedaal loslaat komt de werkcilinder niet meer terug, die kan ik dan weer rustig met de hand terug duwen.
Nu vraag ik mij af, of dit zelf goed te doen vervangen is of dat ik toch maar naar de garage moet.
Ik beschik over een luxe sleutelruimte die in de volksmond parkeervak wordt genoemd, met climatecontrol by Piet Paulusma.
O ja het gaat om een series 2a.

Martin Merts
LR S2a 88" 1965 'Pumba'

Re: koppeling release arm vervangen

Geplaatst: di 10 feb 2004, 00:02
door Aad Koene
Martin,

de pen van de slave zit met een kunststof bruggetje aan de bedieningsarm van het druklager.
Als deze los is of kapot wordt de arm inderdaad niet meer mee teruggenomen.
Met superdunne vingertjes en heeeeeeeeeeeel veel geduld kan het lukken om het terug te monteren maar waarschijnlijk is het sneller en makkelijker om de versnellingsbak los te schroeven en naar achteren te schuiven zodat je normaal bij kunt.

Succes met de operatie,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: koppeling release arm vervangen

Geplaatst: di 10 feb 2004, 01:37
door Dennis101
Het is een 2a, die hebben dat niet.
En al was het een S3, dan komt de cilinder echt wel terug zonder het plastic nietje.

Bij een S2a werkt het anders, daar loopt vanaf de zijkant een as het koppelingshuis in. Aan deze as zit een arm waar aan het uiteinde de pen van de hulpcilinder zit bevestigd. Als de doorvoer van de as door de cilindersteun vies of roestig is geworden komt de cilinder ook niet (goed) terug. Hierbij neem ik aan dat jij een open steun hebt met een gegoten arm, de oudere types hadden een dicht steun met een paar gaten er in en een arm van dikke plaat. Als je wel het vroegere type hebt kun je het glijlagertje aan het uiteinde van de as nog controleren. en eventueel gangbaar maken.
Het deel binnen het koppelingshuis blijft meestal wel goed.

Dennis B.