brandstofpomp afstellen
Geplaatst: zo 08 feb 2004, 11:19
Hallo Prikkers,
De ambulance, SIII, diesel, is op alle APK punten goedgekeurd behalve op de roetmeting. Meting is 4.50. Nu is dit onderwerp al vele malen besproken. Ik heb een zoekopdracht gedaan en e.e.a. even op een rijtje gezet. Om de waarde naar beneden te brengen zou ik het volgende kunnen doen:
luchttoevoer in orde maken:
-luchtfilter schoonmaken
-vlinderklep openzetten tijdens keuring, rembekrachtiger desgewenst uitschakelen
brandstofgedeelte
-brandstofpomp opnieuw (laten) afstellen
(-evt. verstuivers laten controleren)
Voor de keuring kan je dan nog wat trucjes uithalen door dieseltoevoeging, warm aanleveren, met een hoog toerental in zijn twee rijden en een langere bout onder je gaspedaal monteren. Ik hou alleen zelf niet zo van trucjes. De motor moet toch altijd onder de roetwaarde kunnen presteren?
Nu heb ik de volgende vragen: Is de bovenstaande lijst compleet en verder; kan ik de brandstofpomp zelf afstellen/afstelling controleren? Ik vind dat het prettigste zodat ik het voortaan zelf kan doen, ook bij volgende auto's. Ik heb de beschrijving in het reparatiehandboek hierover eens bekeken en het lijkt me niet erg moeilijk. Je hebt volgens het boek speciaal gereedschap (605863) nodig of alternatieve methode met gereedschap MS 67 B. Is dat speciaal gereedschap echt nodig of kan het ook op een andere manier?
Groet Phillip
ambulance SIII, diesel
De ambulance, SIII, diesel, is op alle APK punten goedgekeurd behalve op de roetmeting. Meting is 4.50. Nu is dit onderwerp al vele malen besproken. Ik heb een zoekopdracht gedaan en e.e.a. even op een rijtje gezet. Om de waarde naar beneden te brengen zou ik het volgende kunnen doen:
luchttoevoer in orde maken:
-luchtfilter schoonmaken
-vlinderklep openzetten tijdens keuring, rembekrachtiger desgewenst uitschakelen
brandstofgedeelte
-brandstofpomp opnieuw (laten) afstellen
(-evt. verstuivers laten controleren)
Voor de keuring kan je dan nog wat trucjes uithalen door dieseltoevoeging, warm aanleveren, met een hoog toerental in zijn twee rijden en een langere bout onder je gaspedaal monteren. Ik hou alleen zelf niet zo van trucjes. De motor moet toch altijd onder de roetwaarde kunnen presteren?
Nu heb ik de volgende vragen: Is de bovenstaande lijst compleet en verder; kan ik de brandstofpomp zelf afstellen/afstelling controleren? Ik vind dat het prettigste zodat ik het voortaan zelf kan doen, ook bij volgende auto's. Ik heb de beschrijving in het reparatiehandboek hierover eens bekeken en het lijkt me niet erg moeilijk. Je hebt volgens het boek speciaal gereedschap (605863) nodig of alternatieve methode met gereedschap MS 67 B. Is dat speciaal gereedschap echt nodig of kan het ook op een andere manier?
Groet Phillip
ambulance SIII, diesel