Pagina 1 van 1

minder toeren

Geplaatst: za 07 feb 2004, 12:03
door john straatman
Dit onderwerp is blijkbaar geliefd, want je komt het vaak tegen, maar ik denk nu een paar briljante ideeen te hebben, maar leg ze toch graag eerst aan de experts voor.

Mijn LW rijdt maar 85 km/h op de snelweg, twee zaken zou ik graag opgelost zien: de herrie en de andere vrachtwagens die mij inhalen.

Je leest vaak: vervang de 7.00 banden met 7.50 banden. maar ik heb mooie, goede banden, en dat vindt ik toch wel zonde, bovendien verbeter je daar maar 7.5/7.0 mee.

Enige tijd geleden heb ik gelezen over het vervangen van de diffs met RR Classic diffs. Hoe tevreden is de rijder daar mee? Heeft dit veel invloed op de lage gearing?

Ik dacht zelf aan het volgende: in de tussen bak zit vast wel een overbrenging die te vervangen is met een verhouding ongeveer 30% lager dan de huidige. Als je alleen die verhouding van de hoge gearing vervangt, blijft de overbrenging van de lage gearing onveranderd. Je kan dus iets harder rijden (lees de snelheid van het overige vrachtverkeer) met iets minder herrie.

Vragen: past dit in de bak of schraap je dan de binnenkant van je bak of de andere overbrengingen weg?


Zijn zulke setjes commercieel te koop?

Een setje is vermoedelijk duur om te laten maken, zouden er andere geïnteresseerden zijn?

Dank voor jullie meedenken en reacties.

Groet,


John

Re: minder toeren

Geplaatst: za 07 feb 2004, 12:45
door Ed Dinee
Herrie???
Welkom bij de landrover rijders.

Ik heb de oplossing niet voor, misschien Aad Koene, hij weet het
bijna altijd, een echte landrover expert.

Groetjes, Ed

Ed laro 88 '71

Re: minder toeren

Geplaatst: za 07 feb 2004, 13:22
door Disco
Kijk eens op [www.legs.co.uk] ga naar transmission eerste item

Groeten Theo Kaufmann(disco & RR6X4Carmichael

Re: minder toeren

Geplaatst: za 07 feb 2004, 14:05
door Dennis101
John,

Voordat je overweegt om veranderingen aan te brengen denk ik dat het raadzaam is om eerst de afstelling/conditie van de motor nader te onderzoeken (haalt hij het max toerental wel?).
Met de huidige banden en transmissie moeten snelheden van boven de 100 km/h mogelijk zijn.
De conditie van de motor uit mijn eigen 88" D is niet meer optimaal door de hoge km stand (250k), maar hiermee zijn snelheden rond de 100 km/h (gps gemeten) bij niet te veel wind nog wel haalbaar.
Met geluidsisolatie kun je dan de herrie verminderen (een paar matten doen al een hoop).

Dennis B.

Re: minder toeren

Geplaatst: za 07 feb 2004, 14:52
door Tinus
Een overdrive misschien ????

Tinus "90" 2,5D

Re: minder toeren

Geplaatst: za 07 feb 2004, 15:11
door Dennis101
Uiteraard is een overdrive de beste optie, je kan hem gebruiken als je hem nodig hebt.
Voorwaarde blijft wel dat je motor geheel op orde is, anders bestaat de kans dat de overdrive de max snelheid juist nog verder omlaag brengt.

Dennis B.

Re: minder toeren

Geplaatst: zo 08 feb 2004, 19:55
door Tom MWL
John,

Laat eens iemand anders met de motor uit volgas geven en kijk jij dan eens of het gashendeltje bij de brandstofpomp ook tegen het max toerental instelschroefje komt of dat je henb met de hand dan nog verder kan drukken.zoja,dan moet je jouw gaspedaal of kabel zo afstellen dat volgas binnen ook volgas bij de pomp is.
Bij een auto die nu maar 85 wil lopen hoef je echt niet te denken aan een hogere gearing in de 4e want dan trekt ie het helemaaal niet meer.
een goede series diesel loopt volgas 100 a 110 km/h
omdat het toerental dan irritant hoog is en het geluid enorm kun je dan het beste een overdrive monteren.dan hou je je gewone versnelling allemaal en komt er nog een versnelling extra bij als je hard wilt rijden met redelijk windstil weer. die verhouding is dan 0,78:1 ofwel ± 28 % lager.Hij zal dan ook zo'n honderd lopen alleen dan dus met veel lager toerental.
voor geluids isolatie moet je maar eens op de zoekfunctie kijken bij geluidsisolatie of zo,daar vind je vast wel wat.
Dus ik zou eerst eens kijken naar die gasafstelling en dan verder kijken wat de opties zijn.
nieuwe overdrives zijn bij autorega in ede te koop.

succes, tom

Re: minder toeren

Geplaatst: di 10 feb 2004, 17:46
door Roald
Ik had dan wel geen diesel maar een benzine Lightweight, maar ik heb destijds de diffs vervangen door Disco/Range diffs en had direct spijt dat ik dat niet jaren eerder had gedaan. De topsnelheid lag na de swap ong. 15 km/u hoger maar het fijnste was dat ik ongeveer 90 km/u reed bij 2700 rpm en daarvoor 90 km/u bij 3200 rpm. En dat scheelde nogal in de herrie.
Van problemen in lowbox heb ik nooit iets gemerkt. 1- en 2-laag zijn zo extreem laag gegeared dat je ook met "snelle" diffs power genoeg hebt.
Natuurlijk is een overdrive ook een optie, maar zoeken naar een goede overdrive is zoeken naar een speld in een hooiberg en diffs zijn er nog genoeg. Daarbij heeft de overdrive een matige reputatie waar het om rubuustheid gaat.
Mocht je nog niet bij L.E.G.S. gekeken hebben, er zijn inderdaad meerdere transmissiespecialisten in Engeland die kits verkopen om alleen de hoge gearing van de tussenbak te upgraden.

groet,

Roald

'76RRClassic