Pagina 1 van 1
Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 11:50
door Casper
Beste Listers,
Ik heb een LW uit '78. Het starten gaat heel moeizaam. De startermotor draait wel goed rond, maar het duurt bijna een halve minuut voor de motor aanslaat. Ik heb de afgelopen postings over de startproblemen gelezen. Ik heb de checklist (die van Aad Koene) ter hand genomen. Sinds ik de lighweight heb, doet het gele voorgloeilampje het niet. Ik heb de gloeipluggen doorgemeten, maar deze zijn nog goed, tenminste niet stuk. Ik begin echter nu te twijfelen, wanneer de de zogenaamde voorgloeistand wordt bereikt.
Als ik de sleutel in het contact steekt en draai, begint eerst het rode laadstroomlichtje te branden (ik noem dit even stand 1). Ik kan de sleutel dan los laten, want hij blijft in die stand staan. Als ik verder draai (stand 2), gaan het lampje uit, maar zodra ik de sleutel los laat, schiet deze terug in stand 1. Als ik nog verder doordraai (stand 3), gaat de startermotor draaien.
Na dit lange verhaal is mijn vraag, is de voorgloeistand stand 1, of stand 2?. Als het stand 2 is, moet iedereen de sleutel vasthouden, of ben ik alleen de gelukkige?
Casper
LW Taranis
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 11:59
door Aad G
snelle jan
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 12:00
door Jan W
Stand 2 en welkom bij de sleutelvasthoud club.
Ik denk dat je bedrading niet helemaal jofel is.
Kijk alle aansluitingen na.
JW die 20 sec in stand twee gloeit en daarna tik lopen....
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 12:21
door Casper
badankt (snelle) Jan en Aad G.
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 12:37
door Jan W
Ja Maar jij bent toch sneller.
JW die dat snelle probleem verder nooit heeft hoor
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 13:14
door SirMartin
Ik zou eens meten of je voorgloeipluggen wel spanning krijgen als je voorgloeit.
Zet er gewoon een voltmeter over.......... je kan ze ook alle 4 los meten dan weet je zeker of ze ieder de goede spanning krijgen.. mocht er toch een plug onderbroken zijn komt daar de volle 24 over te staan, omdat je dan de volledige accuspanning meet. Zoals al eerder gezegt, de bedrading zou ook roet in het eten kunnen gooien.
Het oranje lampje op je dashboard kan ook gewoon defect zijn, of er is echt iets aan de hand.
Groet,
Martin
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 13:36
door Casper
Martin,
Multimeter op ingaande en uitgaande draad van de plug?
Casper
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 14:27
door Jan Schober
Rood op de plus, Zwart op chasis o.i.d.
Jan Schober
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 14:33
door Casper
Jan,
Ze zijn serie geschakeld. Ik neem aan dat de ingaande draad de plus is?
Casper
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 14:38
door Jan Schober
Oeps, pardon, dan moet je inderdaad over de ingaande en de uitgaande draad meten. (ingaande is dan dus plus, uitgaande is "minder plus" = dus min))
Jan Schober
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 21:42
door Sirmartin
Casper,
Ja dat zou ik doen......... en nog eens het geheel meten.
maar ja dat is alle 4 de pluggen bij elkaar opgeteld.
Groet,
Martin
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 22:07
door Aad Koene
Martin,
het bestaat niet dat je op één van de draden van de gloeispiralen van een ex-leger 24 volt kan meten.
De gloeispiralen staan in serie geschakeld en zijn 2,7 volt per stuk.
Dit kan omdat de voorgloeiweerstand het voltage van 24 naar 12 volt brengt.
Doordat er 12 volt op 10,8 volt aan weerstand komt te staan zijn ze in staat om te gaan gloeien.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 23:18
door Dave
Maar hoe zit het dan als er gloeipluggen van 1,7V inzitten. Wordt er dan van 24V naar 8V teruggeschakeld?
Groeten,
Dave Frencken
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 23:21
door Aad Koene
Dave,
dan branden ze heeeeeeeeeelll snel door.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 23:21
door Dennis101
Bij een onderbreking in de stroomkring kun je wel degelijk 24 volt meten, dit is het gevolg van de zeer hoge inwendige weerstand van de meter ten opzichte van de voorschakelweerstand. Zolang de inwendige weerstand van de meter hoger is als 24:1,2= 20x de weerstandswaarde van de voorschakelweerstand zal de meter 24 volt aanwijzen ( bij goed geladen accu's, dus een celspanning van 2,1 V ). In werkelijkheid is de weerstand van de meter minimaal een factor 1.000.000 hoger.
Dennis B.
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 23:25
door Dave
Kan het misschien daarom zijn dat ik maar 5 seconden hoef voor te gloeien. (Sinds ik de overgangsweerstand heb verbeterd tussen draad en bougie) Eerst moest ik 10 sec voorgloeien en daarna gloeide hij helemaal niet. De bougies zagen er wel als nieuw uit.
Groeten,
Dave.
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 23:32
door Aad Koene
Dennis,
op die manier zou het kunnen kloppen.
Als je echter een 12/24volt tester erop zet meet je zeker geen 24 volt, althans niet na een goed werkende voorgloeiweerstand.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 23:49
door Dennis101
Storingzoeken doe je met een multimeter, Aad.
Dennis B.
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 23:51
door Aad Koene
Nog nooit eentje gebruikt Dennis.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: di 20 jan 2004, 23:56
door Aad G
k` wil niet lullig doen maar in mijn vorige 110 zaten 24 volt gloeipluggen
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: wo 21 jan 2004, 00:01
door Aad Koene
Aad,
het gaat over een 24 volt LightWeight en niet over een Defender.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: wo 21 jan 2004, 01:44
door Yuri
wat is een 12V/24V tester???
hoe ziet het eruit en wat doet het?
een lampie met een touwtje of zo?
zelfs als je in serie meet met een 24V 2W lampje zal je 24V zien op je multimeter, zelfs bij een gamma-exemplaar.
Yuri
SIII 109D
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: wo 21 jan 2004, 18:50
door Sirmartin
Aad,
Ik heb dat ook niet gezegt, ik heb gezegt als de gloeiplug onderbroken is dan meet je de volle 24V erover.... dit omdat de vlotmeter heel hoog ohmig is... en er dus geen stroom loopt.... ergo.... 24 V.
Dit is een algemeen bekend fenomeen bij ons electronica technicie. Maakt niet uit ook al zit er nog ene broodrooster tussen.. je meet een openstroomkring dus meet je de volle accuspanning.
Als alle pluggen goed zijn en de voorschakelweerstand ook dan meet je zeker 2,7V bij het voorgloeien.
Groet,
Martin
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: wo 21 jan 2004, 18:51
door Sirmartin
Als ik je antwoord had gelezen had ik niet hetzelfde getypt....haha
Martin
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: wo 21 jan 2004, 18:53
door Sirmartin
Weet je wat........... ik ga even voorgloeien........... in serie
Martin
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: wo 21 jan 2004, 21:47
door Brave Lion
Ik ook een vraagje : na een keer wegens omstandigheden te lang te hebben voorgegloeid doet mijn oranje lampje het ook niet meer. Nu heb ik geen
volt- of multimeter, en ook geen broodrooster, maar hij start wel gewoon.
Is dat een teken dat het waarschijnlijk wel goed zit of moet ik echt de motorkap open doen ?
groet, Jolanda (SIII 109D24V)
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: do 22 jan 2004, 21:04
door Sirmartin
Even kijken of het lampje het doet.. of dat het gewoon niet defect is. Daarna zou ik zelf de pluggen checken... maar ja ik heb 3 mulitmeters thuis

en nog wel 6 op het werk.
Martin
Re: Voorgloeistand
Geplaatst: za 24 jan 2004, 19:58
door the_dude
Vast fluke meters met allemaal spannende dingen.
Wat een discussie zeg lachwekkend
GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]