Pagina 1 van 1

Electra

Geplaatst: ma 19 jan 2004, 23:59
door Dirty Diel
Zoals velen ben ook ik een leek op het gebied van electra, daarom heb ik een paar vraagjes.

Weet iemand waar die gele draad voor is die rechtsachterin met de draadboom mee naar binnen komt, ik kan hem op geen enkel schema vinden.

Wat is nou eigenlijk zo'n relais, wat doet ie. (lees veel over die dingen ergens tussen zetten)

Is de paarse draad de continue stroom? i.v.m. aansluiten radio.

Wat is een goede plek voor een massaschakelaar, hij zit nu op het dashbord, maar ik vermoet dat dit iets te ver weg is.

Ik bezit trouwens een ninety uit 85. En als ik 1 dag niet rijdt is mijn nieuwe accu leeg, iemand een idee hoe dit zou komen?

Nou mannen en vrouwen, aan het werk! ha ha ha, want als hij het nu eens goed zou doen kan ik ook eens naar een prikkerdag.

Re: Electra

Geplaatst: di 20 jan 2004, 00:06
door Aad G
Heb je even ............

Een relais is eigenlijk een schakelaar die dmv een stroompje wordt bedient.
Hiermee kan je dus met een klein schakelaartje een enorm vermogen schakelen.
Denk bijvb aan het voorgloeien.
Als dat direct op de schakelaar van je contact zou lopen brandt gelijk je slot af.
Voorin zit dan ook een behoorlijk stevig relais.

Paars is inderdaad de draad voor continu stroom. Dit houdt je geheugen van de radio vast.

Vindt je het niet slim om een tweede accu in te bouwen ?
Kan je daar alle toeters en bellen op zetten en kom je altijd weg.
Heb ik ook gedaan met een diodeblok.
Beide accu`s worden altijd geladen.
Kan mij verlichting permanent laten branden en altijd starten.

Massaschakelaar zou ik onder m`n stoel bouwen, waar hij bij de militaire Lr`s ook zit. Voordeel lekkere korte kabels.

Dat je accu leegloopt komt door allerlei lekstromen. Massa schakelaar er tussen en opgelost.

Waar dat gele draadje voor is ............geen idee.
Leuke voor de prijsvraag.

Re: Electra

Geplaatst: di 20 jan 2004, 00:10
door Jans Kinds
Zou een electrische antenne kunnen zijn ?
Geel staat kennelijk voor een accessoire-achtige toepassing. Bij montage van mijn carkit in de Freelander was de gele de radio-mute,
Groet
Jans Kinds
FreeTD4-oto maatje

Re: Electra

Geplaatst: di 20 jan 2004, 00:30
door Dennis101
Dat je accu in 1 dag leeg is kan meerdere oorzaken hebben.
Belangrijk is te weten of de accu zelf nog goed is, en of hij voldoende wordt opgeladen door de dynamo.
Het is natuurlijk ook mogelijk dat er nog een stroomverbruiker aan staat tijdens stilstand. Dit kun je uitzoeken door een amperemeter tussen een accupool, en de accukabel aan te sluiten. Als de meter nu een aanwijzing geeft kun je 1 voor 1 de zekeringen trekken. Als nu plotseling de meter 0 A aangeeft weet je in elk geval in welke stroomkring het probleem zit, en kun je hier gericht verder zoeken.
Het is zeker aan te raden om hier serieus naar te zoeken. Normaal gesproken is een massaschakelaar niet noodzakelijk, en zou je de auto na enkele weken stilstand nog probleemloos moeten kunnen starten.

Dennis B.