knak ......

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Peter 90 TD5

knak ......

Bericht door Peter 90 TD5 »

Om mijn Defender achterwaarts op de parkeerplek te krijgen moet ik zo`n 3 a 4 keer heen en weer steken. Dit is niet zo`n probleem maar sinds afgelopen zondag knapt er iets in de stuurkolom op het moment dat het stuur bijna helemaal ingedraaid is. Ik kan er eerlijk gezegd niets aan ontdekken, maar het gebeurt zowel naar links als naar rechts. Heeft iemand mischien een idee ?

Peter 90 Td5 "Rocky"
jo

Re: knak ......

Bericht door jo »

komt je band niet tegen de cassie aan dat geeft ook een knak

jo fo
Peter 90 TD5

Nee Jo, ik heb `m al een maand en nu pas openbaart zich het probleem. Ik heb het vermoeden dat de stuurbekrachtiging het maximaal insturen met (bijna) stilstaande banden niet aankan. Daar heeft mijn vorige auto nooit last van gehad. Goh, kunnen ze daar in Solihull mischien toch nog wat van de jappen leren ......... :-)

Peter 90 Td5 "Rocky"
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Nee Peter,

Die Wensgedachte kun je wel achterwege laten.
Nu is het zowiezo al heel moeilijk om Engelsen iets bij te leren, van Jappen willen ze uit principe niks overnemen.
Bovendien: als Engelsen al chauvinistisch waren doen ze er in Solihull nog een schepje bovenop.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
jo

Bericht door jo »

Ja dan weet ik het niet. Mijn auto heeft geen stuurbekrachter maar hij knakt wel als ik te ver draai, en ik wil het niet anders instellen.

jo fo
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Peter,

de mogelijkheid bestaat dat een of meerdere van de stuurkogels versleten beginnen te raken of droog lopen.
Om te controleren waar de knak vandaan komt moet je met z`n tweeën wezen.
Eén draait aan het stuur, de ander kijkt wat er gebeurt.
Meestal gaat een knak of een kloink gepaard met een verspringende actie van een van de onderdelen.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het geknak kan ook komen door een overstortventiel, als het stuurhuis in een uiterste stand staat (einde slag) hoeft de bekrachtiging nl niet meer te werken.
Hydraulische ventielen bij ons op het werk hoor je ook vaak knakken bij het omschakelen, en dat is normaal. Maar zoals Aad al voorstelde is de oorzaak/het onderdeel waar het vandaan komt, met 2 personen gemakkelijker te lokaliseren.

Dennis B.
Peter 90 TD5

Bedankt allemaal voor de reacties. We zullen aankomend weekend eens kijken onder de kap, en anders mag de dealer z`n tanden er op stuk bijten. Er zit tenslotte nog garantie op.

Peter 90 Td5 "Rocky"
Plaats reactie