Lek in het servo systeem?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Francois

Lek in het servo systeem?

Bericht door Francois »

Ik heb het probleem dat het test lampje gaat branden dit is nog maar sinds kort. Nu heb ik in het landrover reparatie boek gekeken. Dit geeft de volgende storingen:
- pedaal slag
-lek in het rem olie systeem
-lek in het servo systeem

Ik heb al deze oplossingen getest door de electrische draden door te verbinden en de aansluiting v/d sensors los te neme. Nu blijkt dat de servo sensor het contact geeft. Dit is waarschijnlijk geen vals contact want het rempedaal zakt ook langzaam in als je dit ingedrukt houdt. De oplossing volgens het lanrover boek is dat ereen terugslagklep open blijft. En dan nu de vraag:
Waar zit deze terugslag klep? Zit die in de servo bij de aansluiting (witten kunstof)
Zit die bij het vacuum tankje of bij de aansluiting aan het spruitstuk. Het gaat om een servo rem systeem van landrover serie 3 1980 diesel (is geen leger uitvoering). Weet iemang het anywoord op deze vraag? Alvast bedankt

Als er zo'n terugslag klep is wat is dan het Landrover onderdeel nummer?
Aad Koene

Re: Lek in het servo systeem?

Bericht door Aad Koene »

Francois,

Er zit een terugslagklepje (1 cm doorsnede) in de hoofdremcilinder.
Als je de pedaal intrapt en hij zakt heel langzaam weg is je hoofdremcilinder aan revisie toe.
De remvloeistof loopt dan langs de rubbers of het klepje weg, terug het reservoir in.
Revisiesetjes zijn te koop bij alle Land Rover toeleveringsbedrijven als Vis, Bolleboom, Budget, enz.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Hendrik Blue-Box SIII+RR

Bericht door Hendrik Blue-Box SIII+RR »

Ik denk dat Francois het over het vacuüm gedeelte heft en Aad het over het vloeistof gedeelte.

Wat Aad aangeeft kan wel kloppen maar daardoor gaat het lampje niet branden.

Wat ook kan gebeuren is dat als je pedaal intrapt terwijl je (nog) geen vacuüm in de booster hebt (de trommel achter de hoofdremcilinder) je pedaal rustig wegzakt omdat er rustsig aan vacuüm, en dus bekrachtiging wordt opgebouwd en daardoor de kracht van je voet versterkt wordt.

Er moet een klepje zitten in de (witte) aansluiting van de luchtslang op de rembooster en een klepje in de aansluiting van de slang op het inlaatspruitstuk van de motor. De eerstgenoemde moet ervoor zorgen dat er vacuüm blijft in de booster zodat deze snel werkt als je remt en de ander moet ervoor zorgen dat er vacuüm blijft in het tankje.

Groet, Hendrik.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Het partnr voor de klep op het servo is: AEU1046.
Die van het klepje bij de inlaat is: C37474
De werking van de kleppen is eenvoudig te testen: Als je aan het klepje bij het servo zuigt (met de vacuumschakelaar gedemonteerd) zou je geen weerstand moeten hebben, als je erop blaast voel je druk opbouw. Je kan ook aan het klepje zuigen voordat de schakelaar gedemonteerd is, als je dan geen weerstand opmerkt is de servo lek, hier zijn revisiesets voor te koop.
De klep bij de inlaat is te testen door er op te blazen, dat moet zonder weerstand gaan, als je er aan zuigt hoor je vacuum op te bouwen. LET OP: gebruik voor het blazen geen compressor o.i.d. dit zal de kleppen onherstelbaar beschadigen.
Dat het rempedaal wat wegzakt heeft, zoals Hendrik terecht opmerkte te maken met het vacuum wat in het systeem zit, na een paar keer het pedaal bedienen met de motor uit zou je een "hard" pedaal moeten hebben die niet meer wegzakt, bij een lekkage in 1 van de lijnen zou de schakelaar in het verdeelstuk aan moeten spreken.
Als de servo niet lekt, er geen lekkage in de slangen, en de vacuumtank aanwezig is, en de kleppen werken ook goed dan zou de vacuum schakelaar defect kunnen zijn. Gezien de leeftijd van de auto is een lekkende servoafdichting tussen de remcilinder en de servo (de afdichting van de bedieningsstang) te verwachten.
Die afdichting zit in de revisieset. Alvast ter info: de servo kan, in tegenstelling tot wat in de manuals staat, uitgebouwd worden zonder de hoofdremcilinder hydraulisch los te nemen.

Dennis B.
the_dude

Bericht door the_dude »

Als het over dezelfde klep gaat die ik nodig had dan zit die niet in een revisiesetje.
smb kan je vast helpen.

GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Voor de volledigheid had ik inderdaad er wel even bij moeten vermelden dat de klep op de servo niet in de revisieset zit, bedankt Martijn.

Dennis B.
the_dude

Bericht door the_dude »

Nog een tip bespaar je de moeite om naar budget te bellen want de heeft zowel geen revisieset en ook de klep niet.
Revisiesetje heb ik bij vis scheveningen gekocht hadden ze gewoon liggen en de klep komt bij smb vandaan.
Kost gelukkig niet duur.

GRoet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Plaats reactie