Stralen bouten en moeren

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
RRonald

Stralen bouten en moeren

Bericht door RRonald »

Weet iemand een adres (midden Nederland) waar je bouten en moeren kunt laten stralen? Ik heb een emmer vol met Engelse maten. Alvast bedankt!
arjan van tiel

Re: Stralen bouten en moeren

Bericht door arjan van tiel »

onder staandbedrijf verkoopt straalapparatuur en straalt zelf ook.
is gevestigd in oss noord brabant.
[www.rosler-benelux.nl]

je kunt ook sioss in oss proberen is een klein bedrijf 1 of 2 personen
doen meestal niet te moeijlijk als de aantalen kleiner zijn.
tel 0412-644044.
kunnen stralen + schoperen.

ik weet nog wel een paar adressen meer maar zijn nog verder naar het zuiden.

groetjes arjan 1000 stukjes 109 1980
Frans Herlé

Bericht door Frans Herlé »

Opnieuw laten verzinken is een betere optie (trommelen), met stralen ziin ze wel schoon maar roesten met een uur.
Lijkt me ook erg veel werk een moer en een bout stralen. Met verzinken gaan ze in een zuurbad voor het ontroesten. Het is de moeite waard zoveel mogelijk bouten moeren en ringen mee te geven want het is een kilo prijs die je moet betalen.
Bouten die weer in het zicht komen moet je eerst opknappen met een vijl of in de draaibank voor het mooiste resultaat.
Groet Frans Herlé Military Carawagon
janaart

Bericht door janaart »

Verzinken lijkt mij ook de beste optie, let op niet elke verzinkerij is hier geschikt voor. Mijn oom heeft dit ook een keer laten doen en ik meende dat het electrolitisch verzinkt is, maar dit weet ik niet 100 % zeker.

Succes.

Gr.

Jan Aart
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Hou er ook rekening mee dat zowel na het stralen als na het verzinken de passing van de bouten en moeren verandert is.
Door stralen worden ze dunner en door verzinken worden ze dikker.
Het zijn welliswaar fractionele verschillen maar kunnen in de praktijk wel uitmaken.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Hugo

Bericht door Hugo »

Als ik eerlijk ben kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat het opnieuw stralen/verzinken van bouten en moeren echt de moeite waard is. Los van de veranderende pasvorm (zie opmerking van Aad) denk ik ook dat bij stralen de kwaliteit van de draad ook nogal sterk achteruit kan gaan. Je kan met redelijk gemak (en voor niet al te veel geld) alle benodigde bouten/moeren van een LR nieuw kopen. Firma's als Wurth leveren alle denkbare maten maar ook de engelse Firma Namrick Nut & Boltstore in Hove kan alles leveren (incl gemixte pakketten).

Mvrgr, Hugo
arjan van tiel

Bericht door arjan van tiel »

ben ik het mee eens nieuwe bouten zijn hoog waarschijnlijk goed koper.

als je toch van plan bent om de bouten te stralen.
en als ik de opmerkingen hier boven lees kan ik je mischien aan raden om de bouten te laten pasiveren geel of blank.
de bouten worden dan eerst getromeld
daar na ontvet en gereinigd in speciale baden.
daar na elektonich verzinkt dit is een heel dun laag je zo dat de bout en moer nog passen.
ik heb een adres in den bosch maar dat ligt op het werk kan morgen wel even kijken.
een goedkopere manier om je bouten te behandelen tegen roest is
heet stoken en meteen in een bak olie gooien.
paar kleine nadelen
1 stikt (rook)
2 de yzer stuktuur verandert (op deze manier hard je het yzer)

groetjes arjan 1000 stukjes SIII 109 1980
Plaats reactie