oliedruklampje gaat branden / ?dennis101

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
LW

oliedruklampje gaat branden / ?dennis101

Bericht door LW »

... als ik rem bij stoplichten. Heb de sensor al vervangen, maar nog stees hetzelfde verschijnsel. Motor loop goed, niet roken, ook niet bij starten; wel lekkerij aan de karterpanpakking.....
NB: heb wel een bypass gemaakt voor de oliekoeler met een T-kraan ertussen. Ik kan dus de koeler zowel aan als uitzetten; kan het hier iets mee te maken hebben? Heb info van Dennis 101 gelezen (zoeken op "bloemlezing" en "oliekoeler" zou met de oliedrukregelklep in de pomp te maken kunnen hebben. Verwijder je de oliekoeler, dan komt de volle druk ( te hoog ?) op het systeem te staan. Dit zou inderdaad de lekkerij hier en daar kunnen verklaren, maarruh , wordt ook gesproken over thermostaten en zo. Als de thermostaat voor de olie koeler open staat, dan heb je toch dezelfde situatie ik nu heb gerealiseerd met m'n bypass, of zit er ergens intern in de koeler nog extra weerstand oid?

Wie laat hier zijn mening eens over horen; ben jij daar nog, dennis ??

gr.
Lw
Johan - Schoffie LaRo's

Re: oliedruklampje gaat branden / ?dennis101

Bericht door Johan - Schoffie LaRo's »

Wanneer het lampje gaat branden bij flink remmen betekent dat meestal dat 1) er te weinig olie in zit of 2) de oliepomp aan het eind van zijn latijn begint te komen. Bij flink remmen wordt de olie naar voren gestuwd. Bij voldoende olie en een goede oliepomp is dat geen probleem maar wanneer de pomp niet meer zo goed is kan hij de druk niet meer waarborgen bij een tegendruk naar voren.

grtz. johan
Dennis101

Re: oliedruklampje gaat branden / ?dennis101

Bericht door Dennis101 »

Bij het verwijderen van de koeler wordt de oliedruk wel hoger, maar is niet de volle druk van de pomp. De pomp blijft wel drukgeregeld, maar deze druk is hoger door de andere plug (veer staat strakker). Door de 2e drukregelklep voor de koeler wordt de systeemdruk geregeld. De invloed van een by-pass klep is afhankelijk van waar hij geplaatst is, als hij nl voor de (2e) drukregelklep is gemonteerd zal de olie vanaf het tussenstuk bij het filter via de bypass rechtstreeks het carter ingepompt worden met een lage oliedruk als gevolg. Als de by-pass na de 2e regelklep zit, dan zal de systeemdruk een normale waarde moeten hebben, omdat slechts de overtollige druk door de regelklep, via de by-pass naar het carter terugvloeit.
Als de by-pass juist (2e situatie) geplaatst is, en het oliedruklampje gaat toch branden (vooral bij stevig remmen= duiken) dan is het, zoals Johan al opmerkte, mogelijk dat het olienivo laag is, of de oliepomp defect. Een derde mogelijkheid is dat de (2e) drukregelklep niet goed werkt.
Een thermostaat in het oliekoelsysteem kun je zien als een temperatuur geregelde by-pass, en zal dus geen invloed hebben op de systeemdruk.

Dennis B.
Jan F.

Re: oliedruklampje gaat branden / ?dennis101

Bericht door Jan F. »

Ennuh, olie zal dunner worden door hogere temperatuur(zonder koeler) waardoor bij een matige oliepomp de druk zeker zakt.

Groet, Jan F.
Dennis101

Re: oliedruklampje gaat branden / ?dennis101

Bericht door Dennis101 »

Yep.

Dennis B.
Plaats reactie