Pagina 1 van 1

IJsland (2)

Geplaatst: di 06 jan 2004, 23:24
door misha90
Ik heb een tijdje terug al een posting gedaan over een trip naar IJsland. Sinds dien ben ik druk bezig geweest met het uitzoeken van de mogelijkheden.
Helaas kunnen 2 van de drie auto's niet mee wegens omstandigheden en blijf ik dus alleen over met m'n bijrijder.
Weet iemand of het een beetje te doen is om alleen rond te karren in IJsland? Hoe zit het bijvoorbeeld met garages, laro onderdelen etc.
Ik ben niet van plan om echt zwaar terrein te gaan rijden omdat het vooral een Kayak en wandel trip word.

gr Misha90

Re: IJsland (2)

Geplaatst: wo 07 jan 2004, 01:05
door Bob Nonnekens
We hebben een IJslandse prikker onder ons dus als je die even opzoekt (zoekterm IJsland, dan komt'ie best wel bovendrijven) kan hij je vast verder helpen.

Ik heb zelf een aantal jaren geleden met rugzak een trektocht op IJsland gedaan en denk dat als je de reguliere routes (denk bijv. aan de Fjallabaksleid) volgt en bij het doorsteken van rivieren wacht tot er een tweede voertuig is om je te helpen bij nood, je weinig problemen zult hebben.

Buiten de "grote" steden zijn de garages dun gezaaid (zo ook de rest van de bevolking, ca. 150.000 man M/V langs 1600 km kust...), maar bij de meeste tankstations zijn ook mensen met technische kennis te vinden die je verder kunnen helpen. Als je eens een keertje onderdelen nodig hebt en ze zijn op IJsland aanwezig denk ik dat je ze met anderhalve dag ter plaatse moet hebben. Moeten ze vanuit NL of UK worden ingevlogen dan duurt dat wel een paar dagen langer...

Neem gewoon voor de hand liggende reserveonderdelen mee (incl. steekasje, evt. dynamo+waterpomp) en algemene reparatiematerialen (electr.draad, pakkingpapier, olieën, vetten) en je complete gereedschapset en recoveryset mee.

Denk aan extra brandstof (extra dieseltax bij binnenkomst in IJsland, afhankelijk van verblijfsduur, direct te betalen!) en water (hoewel je dat best veel kunt vinden en direct kunt drinken als je aan de zwavelgeur die er soms aan zit gewend bent).

Zorg als je alleen reist voor een noodbaken zodat je bij calamiteiten gevonden kunt worden door de hulpdiensten. Er zijn bedrijven die die dingen verhuren.

Veel plezier!

Bob Nonnekens

('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)

Re: IJsland (2)

Geplaatst: wo 07 jan 2004, 07:30
door arjan van tiel
en zorg voor een goede radio zender
mijn ervaring is dat buiten de bewoonde gebieden (en die zijn er veel)
je mobiele telefoon geen bereik heeft.
ik weet niet wat voor radio zenders ze op ijsland gebruiken maar de plaatselijke terein auto,s hebben mtr,s lange antennes.

groetjes arjan 1000 stukjes SIII 109 1980

Re: IJsland (2) rivieren

Geplaatst: wo 07 jan 2004, 10:25
door Roel
Hoe moeilijk/link is het om de rivieren op de gangbare routes door het binnenland over te steken? Ik bedoel dan de populairste routes van noord naar zuid of naar een bezienswaardigheid?

Zou je dat ook met een kleinere 4WD zoals een Suzuki Vitara kunnen doen (ik wil graag een objectief oordeel!), want het huren van een LR is daar enorm prijzig: een Vitara kost de helft!
Ik vertrouw mijn eigen 109 nog niet voldoende om nu al een bootreis voor volgende zomer te boeken (stel dat er vlak voor vertrek een probleem is).

Groeten,
Roel

Re: IJsland (2) rivieren

Geplaatst: wo 07 jan 2004, 11:10
door Andy
Hai Roel,
Wij zijn in 2002 naar IJsland geweest en hebben daar een Jimny gehuurd(niet lachen!)Daarmee zijn wij binnendoor(op goed geluk)naar de Hekla en Landmannalaugar gereden,met vier doorwadingen waarvan er drie waren waar het water toch tot boven de onderdorpel kwam!Dit alles zonder enige praktijk 4x4 ervaring..... Natuurlijk wel ff uitstappen en het beste plekkie zoeken,en niet met een gloeiend hete bak erin scheuren natuurlijk(anders ben je je borg kwijt...)Maar deze theoretische kennis is overal op het net aanwezig.Als je het echt niet vertrouwd...omdraaien!Maar een beetje adrenaline en zweet kan ook geen kwaad!

Veel plezier
Andy 110 300TDi

Re: IJsland (2) rivieren

Geplaatst: wo 07 jan 2004, 12:14
door arjan van tiel
of je een door wading kunt maken.
is ook afhankelijk van het jaar getij en weer.
in de zomer staat het water lager als in het voor jaar (ivm smeltende sneeuw).
heb foto van door wading met nissan x trail die wij gehuurd hadden.
maar geen ruimte om hem op internet te zetten.
als je een auto huurt is het aan te raden om je verzekering af te kopen zo dat je geen eigen risico hebt.
je eigen risico is best hoog en de kans op deuken is groot ( uit ervaring )
oja water schade en onderkant auto is niet verzekerd.

groetjes arjan 1000stukjes SIII 109 1980

Re: IJsland (2) (wij gaan ook)

Geplaatst: wo 07 jan 2004, 12:47
door Michiel
Ik ben in 2000 met een vriend op 2 motoren IJsland rondgeweest, inclusief enkele hooglandroutes met doorwadingen. Mits alles goed geprepareerd is en met beleid gebeurd, is een doorwading met een land rover zeker geen probleem. Wat betreft huurauto's: als je ziet wat een terreinauto kost per week, is het al gauw interessant om je eigen auto te verschepen, net zoals wij met onze motoren hebben gedaan.
Van de zomer gaan Chantal en ik dus met onze 110 weer die kant op. We zijn nu bezig iets te organiseren om samen met twee motorrijders op te rijden. Wel zo avontuurlijk.
Zoals het er nu uitziet gaan we van 1 tot en met 22 juli. Dus als jij (of anderen) ook aan willen sluiten, laat het dan maar weten. Dan kunnen we met zijn allen bekijken wat de mogelijkheden zijn.

We willen zowiezo van Myvatn naar Askja (mooie, maar zware route, meerdere doorwadingen), met wat geluk van Askja doorrijden naar het zuiden (op de motor niet gedaan in 2000). Ook heb ikzelf de noordwest kant met de fjorden nog niet gezien, dus we hebben genoeg te rijden dit jaar.

Foto's van de IJsland trip in 2000 zijn te vinden op onze homepage.

Michiel
www.endless-horizons.net

Re: IJsland (2)

Geplaatst: wo 07 jan 2004, 22:57
door paul
Misha,
Aan de reakties te zien ben je niet de enige die dit soort plannen heeft.
De zus van een vriend van mij woont op ijsland, door de fotos e.d . ben ik toch wel heel benieuwd hoe het daar zal zijn. Heb zelf weinig tot geen ervaring m.b.t. terreinrijden.Wel in bezit van een 110 td5 bj 2003. Waar ik beter in ben is zeekayakvaren. Ik doe bijna niets anders. Misschien zoals onlangs gedaan door anderen, een rondje ijsland met kayak en daarna rondje met 110.Maar volgend jaar gaan we serieus kijken wat we gaan doen.
Groet Peddel Paultje
PS hoe verscheep je een 110, in een container of zo?

Re: IJsland (2)

Geplaatst: wo 07 jan 2004, 23:43
door Robman
Ik heb in 2001 ook een reis naar IJsland georganiseerd ( 2 suzuki,s en 2 Daihatsu ferozas ) Helaas kon ik op het laatste moment niet mee door familie omstandigheden .
Maar ik ga er ook zeker nog een keer zelf heen .
De reis erheen hebben we per boot gedaan vanuit Denemarken .
Je moet voor de heen en terugreis toch minstens anderhalve week tellen
Succes
Rob ( Laro 109D ambulance camper )

Re: IJsland (2)

Geplaatst: do 08 jan 2004, 16:24
door Icelandrover
Hoi Misha en alle andere enthousiastelingen,
Ik heb op zich niet zo gek veel meer toe te voegen maar als je nog specifieke vragen hebt kun je die ook mailen naar edwin@dice.is. Je kunt gemakkelijk in je eentje rondrijden, ik zou alleen niet voor de meest heftige tracks gaan. Wil je dat wel dan zijn een NMT telefoon en een VHF radio onontbeerlijk. Voor diegene die die wagens met die enorme antennes hebben zien rijden (de garnalen), deze luitjes hebben maritieme radio´s aan boord, die antennes zitten normaal op een schip, het is het systeem dat veel gebruikt werd voordat de compacte VHF-jes populair werden.

Groeten uit Reykjavik,

De Icelandrover

Re: IJsland (2)

Geplaatst: do 08 jan 2004, 19:08
door misha90
Hey Paul,

Leuk zo nog es een kanoër ergens anders te treffen (je komt ze ook overal tegen!)
Zelf ben ik geen zeekayaker maar een echte wilwater vaarder en zit ook dagelijks in de boot (ik vaar slalom en train dagelijks)
Wie weet kom ik nog es tegen op het water!

gr Misha

p.s. een 110 verscheep in een container