Pagina 1 van 1

12V lier op 24 V lightweight ?

Geplaatst: ma 05 jan 2004, 18:43
door crazy mud 88
Hallo prikkers,

zoals ik in het onderwerp al meldde heb ik een 24V Lightweigt maar ook een 12V lier die ik daar graag op zou willen zetten.
Nu heb ik uit eerdere berichten begrepen dat ik niet zonder problemen zo maar van één accu 12V kan pakken.

hoe zou ik mijn probleem wel kunnen oplossen?

- Een omvormer lijkt me ondoenlijk vanwege het zware amperage van de lier.

- Is het misschien mogelijk een derde accu bij te plaatsen alleen voor de lier en deze uit de andere twee(24V) met een omvormer op te laden?

Of heeft iemand een beter idee?.

Ik hoor graag van jullie,

Groetjes,

Peter

Re: 12V lier op 24 V lightweight ?

Geplaatst: ma 05 jan 2004, 20:15
door musketier
de derde accu lijkt mij de beste oplossing, en dan met een laadverdeler van conrad opladen (ca 20 euro), deze laadverdeler kan je gewoon op een 24 V uitgang aansluiten en regelt automatisch het laden van de derde accu

Re: 12V lier op 24 V lightweight ?

Geplaatst: ma 05 jan 2004, 20:17
door muddy
Probeer even een zoekactie, er is hier al meerdere keren over gesproken!!

suc6

mvrg Tijn Leussink
Land Rover Defender 90 TD5 1999 "muddy"

Re: 12V lier op 24 V lightweight ?

Geplaatst: ma 05 jan 2004, 20:47
door john dekkers
Volgens mijn bescheiden menig kun je ook die
12volts lier te koop aan bieden en daarna een
24volts exemplaar aanschaffen.
Ik denk dat dit de eenvoudigste oplossing
is, mede omdat zo'n 24 volts lier sterker is dan
een 12volts model ( ik bedoel dat hij wat langer
volhoud).

Re: 12V lier op 24 V lightweight ?

Geplaatst: ma 05 jan 2004, 23:09
door Aad Koene
In Engeland en de USA wordt veelvuldig gebruik gemaakt van 12 volts lieren op 24 volts auto`s.
Het heeft drie voordelen:
- 12 volts lieren zijn goedkoper, de onderdelen vaak ook
- de lier draait eens zo snel
- er wordt minder warmte geproduceerd

Nu ontstaan op dit punt altijd discussies of dit wel of niet kan, dat er gevaren aankleven, enz, enz.

Dat klopt allemaal, maar ook een 12 volts lier op een 12 volts systeem en een 24 volts lier op een 24 volts systeem hebben niet het eeuwige leven en gaan dus ook kapot.
Het zijn gereedschappen die iedereen op zijn eigen manier leert gebruiken.

Als een 12 volts motor heel moeilijk start is het ook geen probleem om hem met 24 volt te starten, de startmotor draait dan veel sneller rond.
Lieren zijn met soortgelijke motoren gebouwd.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: 12V lier op 24 V lightweight ?

Geplaatst: di 06 jan 2004, 09:14
door crazy mud 88
Hallo, bedankt voor jullie reactie.
ik denk dat ik even bij Conrad ga kijken voor zo'n verdeler maar ook dat op 24V draaien met een 12V lier trekt me wel aan, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Re: 12V lier op 24 V lightweight ?

Geplaatst: di 06 jan 2004, 09:26
door Chris 110
Hier nog een andere oplossing:
een 3e accu plaatsen en deze met een eigen 12V-dynamo laten voeden. De vorige eigenaar van mijn mariniers-110 heeft dit zo gedaan. De extra dynamo zit aan de linkerkant van de motor, waar normaal geloof ik een spanrol zit, aan de riem van de waterpomp.
een aparte accu heeft tot voordeel dat je bij het lieren (zonder draaiende motor) nooit je accu's leeg kunt trekken. Verder kun je op dat 12v systeem ook bijv. een koelkastje zetten, en hoef je je geen zorgen te maken over leegtrekken van je start-accu's

gr, Chris Visser
www.opwielen.nl

Re: 12V lier op 24 V lightweight ?

Geplaatst: di 06 jan 2004, 09:52
door crazy mud 88
Ik ben bij Conrad op de site geweest maar kan niet vinden wat je bedoeld, onder laadverdeler kan ik niets vinden?