Pagina 1 van 1

Gezocht versnellingsbak!

Geplaatst: di 30 dec 2003, 12:46
door Stukje nostalgie
Hallo mensen,

heb een Lightweight SIII 2.25 benzine. Ben al een tijd bezig met het verhelpen van m'n probleem met schakelen. Wil allemaal niet lukken ben bang dat het probleem in de bak zelf zit. Nu is ook m'n 2e versnelling al wat moeilijker gaan doen ( komt jullie waarschijnlijk niet vreemd voor :-) ) in ieder geval ben nu op zoek naar een goede versnellingsbak. Heeft iemand of weet iemand nog een goede bak zonder enige problemen voor mij??

Bijvoorbaat dank,

Maarten

Re: Gezocht versnellingsbak!

Geplaatst: di 30 dec 2003, 23:34
door andre
Wat is het probleem met de bak? Terugschakelen van drie naar twee. Opschakelen ook? Veranderingen bij koude of warme motor?
Voordat je hem eruit sloopt, zomaar wat vraagjes.
Groet,
Andre

Re: Gezocht versnellingsbak!

Geplaatst: wo 31 dec 2003, 01:03
door Dennis101
Inderdaad Andre, in een aantal gevallen zijn de problemen vrij eenvoudig op te lossen, waarbij de bak er soms helemaal niet uit hoeft.
Voorwaarde is wel een duidelijke opsomming van verschijnselen.
Ben benieuwd.

Dennis B.

Re: Gezocht versnellingsbak!

Geplaatst: wo 31 dec 2003, 18:11
door Stukje nostalgie
Vliegt uit de tweede versnelling wanneer ik abrupt van het gas afgaat. Ook heb ik sinds kort een probleem met m'n koppeling. De koppeling zit heel diep, ook schakelt de bak verschrikkelijk slecht. Waarschijnlijk een combinatie van koppelingsplaat en drukgroep. Heb m'n koppeling al meerdere malen ontlucht dat helpt heel even en dan zakt het weer af.

Re: Gezocht versnellingsbak!

Geplaatst: do 01 jan 2004, 15:42
door Dennis101
Als je alleen de koppeling hoeft te ontluchten, en tussentijds geen vloeistof kwijtraakt is de hoofdcilinder de hoofdverdachte. Als je wel vloeistof kwijtraakt en het loopt via het pedaal naar binnen is het ook de hoofdcilinder. Een lekkage van de hulpcilinder is meestal slecht waar te nemen, want als die lekt beland het in het vliegwielhuis. Als je een koppelingscilinder moet wisselen, wissel ze dan gelijk allebei (tenzij de andere cilinder nog erg nieuw is), meestal zal de andere cilinder ook al snel aan z'n einde komen.
Het slechte schakelen zou dan over moeten zijn, wat rest is het uit z'n 2 schieten.
Als de bak na het repareren van de koppeling verder weer helemaal goed schakelt, kun je eerst nog wat eenvoudige zaken proberen.
Als eerste kun je de vergrendelveer van de 1e en 2e versnelling vervangen door een nieuwe, deze zit onder de bout bovenop de bak ter hoogte van de middelste selecteuras. Het veertje kost weinig, en via het luik onder de middenstoel kun je er dacht ik net bij.
Ten tweede kun je contoleren of de selecteurvorken goed uitgelijnd staan.
Zet alle selecteur assen vergrendeld in z'n vrije stand (goed voelen of de kogeltjes in de uitsparingen vallen), als je nu voorzichtig de pook naar voren druwt zodat je net contact voelt, beweeg hem dan voorzichtig heen en weer (van links naar rechts etc). Bij deze beweging mag je geen duidelijke verhoging voelen. Als dit wel zo is moeten de vorken uitgelijnd worden, hiervoor moet het bovendeksel van de bak eraf.
De laatste en (helaas) meest waarschijnlijke oorzaak is dat de 1/2 schakelgroep versleten is, voor het vervangen moet voor het gemak de bak eruit (hoeft niet perse). Het is even werk, maar stukken goedkoper dan een andere bak, waarvan je ook maar moet afwachten hoe goed die is, en hoe lang dat zo blijft. Wissel gelijk met de 1/2 schakelgroep ook de 1/2 synchroringen.

Dennis B.