Pagina 1 van 1
Nu weer een lage koppeling??
Geplaatst: zo 28 dec 2003, 21:18
door Jan W
Ben ik eindelijk weer een fijn stukkie aan het rijden met mijn nieuwe koppelings cilinder merk ik dat de koppeling vrij laag zit. Tikkie van de bodem en we speren weg.
Is dit een kwestie van niet goed ontlucht of moet het pedaal worden bijgesteld?????
Voor de goede orde ik heb dus alleen de slave cilinder vervangen.
Wie o Wie???????
Jan Willem de Winter
Re: Nu weer een lage koppeling??
Geplaatst: zo 28 dec 2003, 22:01
door Aad Koene
JW,
normaal gesproken is dit een kwestie van het pedaal afstellen.
Als er nog lucht in zit voelt het aan of je een rubberen bal induwt.
Als de werkcilinder niet meer goed functioneerd loopt de druk langzaam weg.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Nu weer een lage koppeling??
Geplaatst: zo 28 dec 2003, 23:14
door Dennis101
Je hoeft je waarschijnlijk niet al te veel zorgen te maken, meestal is na 1a2 dagen de slag weer zoals je gewend bent.
Dit verschijnsel is het duidelijkst waneer er nog vrij nieuwe koppelingsplaten inzitten, naarmate koppelingsplaten slijten wordt het aangrijpingspunt steeds hoger.
Voor de zekerheid kun je natuurlijk wel de pedaalhoogte (slaglengte) controleren, deze hoort 140mm te bedragen (onderkant pedaal tot vloer), eventueel bijstellen met de stelbout aan de voorkant van het pedaalbak. Hierna moet wel de vrije slag ingesteld worden, deze bedraagt 1,5mm op de hoofdcilinder (6mm op het pedaal), deze vrije slag stel je bij met de moeren onder het deksel op de pedaalbak. De vrije slag dient ervoor om het klepje in de hoofdcilinder te openen in ruststand van het pedaal, en daardoor het systeem drukloos te maken.
Als het systeem voor het wisselen van de werkcilinder (tot hij begon te lekken natuurlijk) goed werkte zal de pedaalhoogte wel goed zijn.
Dennis B.
Re: Nu weer een lage koppeling??
Geplaatst: zo 28 dec 2003, 23:58
door Derko
Mogelijk is er een restje lucht in het systeem achtergebleven.
Een beproefde methode om dit te verhelpen is, kopelings pedaal een nacht geheel ingedrukt te houden, door een stuk hout tussen pedaal en stoelbak te plaatsen.
Derko
Re: Nu weer een lage koppeling??
Geplaatst: ma 29 dec 2003, 00:27
door Disco
tja en als alles niet helpt moet je de misschien toch ook de master vervangen.
Diep in m'n geheugen gravend ik heb nooit m'n wing eraf hoeven te halen,er is wel waardeloos bij te komen maar een ratel met een lang tussenstuk moet volgens mij gaan.
succes Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael
Re: Nu weer een lage koppeling??
Geplaatst: ma 29 dec 2003, 00:45
door Dennis101
Als je de wing alleen aan de achterkant loshaalt, en ook de bevestiging aan de plaat waar ook het stuurhuis aan vastzit, kun je het scherm net ver genoeg naar buiten duwen dat je er nog redelijk comfortabel bij kan.
Dennis B.
Re: Nu weer een lage koppeling??
Geplaatst: ma 29 dec 2003, 00:53
door Dennis101
Zolang hij goed ontkoppelt is gebruik een betere oplossing, met het pedaal ingedrukt blijft de lucht in het systeem (zal uiteindelijk wel omhoog stijgen).
Mijns inziens zal dit met het systeem in rust ook gebeuren, met het verschil dat de lucht meteen via het reservoir kan ontsnappen.
Dennis B
Re: Nu weer een lage koppeling??
Geplaatst: ma 29 dec 2003, 01:17
door Derko
Dennis101 schreef:
>
> Zolang hij goed ontkoppelt is gebruik een betere oplossing,
> met het pedaal ingedrukt blijft de lucht in het systeem (zal
> uiteindelijk wel omhoog stijgen).
> Mijns inziens zal dit met het systeem in rust ook gebeuren,
> met het verschil dat de lucht meteen via het reservoir kan
> ontsnappen.
>
> Dennis B
De lucht verzameld zich op het hoogste punt, bij de slave is dit de leiding naar de master. Het idee achter een nachtje ingeduwd houden is, dat de lucht de volgende ochtend bij het op laten komen van de koppeling door de vloeistof uit de slave cilinder naar het vloeistof reservoir op de master wordt verplaats.
Derko
Re: Nu weer een lage koppeling??
Geplaatst: ma 29 dec 2003, 02:10
door Dennis101
Nu zie ik het probleem/verschil, bij een Series 3 hoort namelijk de ontluchting op de bovenste aansluiting te worden aangesloten. Op die aansluiting komt dan een kort pijpje (bij latere wagens een tussenstukje met banjobout), waar het ontluchtventieltje op gemonteerd is. Via een rubber dop op de tunnel kun je dan bij het ventiel komen, en is 1x ontluchten voldoende omdat er geen luchtbellen in de cilinder opgesloten kunnen raken. Zonder zo'n pijpje of tussenstuk kun je er een stuk lastiger bij, maar met de vloerplaat eruit gaat het een stuk handiger.
Op zich ook niet erg, want een stel Lucas-Girling cilinders gaan een jaar of 10 mee, dus zo vaak hoef je er niet bij te zijn.
Dennis B.
Re: Nu weer een lage koppeling??
Geplaatst: ma 29 dec 2003, 08:07
door Jan W
Mogû,
Het is dus niet vreemd?dat als je de slave vervangt je ook het pedaal moet bijstellen.
Dat met die bal werkt alleen bij de rem denk ik omdat je dan een uiteindelijke weerstand moet hebben. (Toch)
Ga het volgende doen. Kijken wat er met de eerste slag gebeurd en kijken wat er na een 10 x indrukken gebeurd.
Is het hetzelfde dan gaan we het pedaal een petsie bijstellen.
JW
Re: Nu weer een lage koppeling??
Geplaatst: ma 29 dec 2003, 09:52
door Aad Koene
Dennis,
de ontluchting hoort inderdaad op de bovenste te zitten wat de meeste fout doen.
Die monteren hem op de onderste, zodat je er beter bij kan, helemaal fout dus.
Het verlengstukje dat naar het gat in de bulkhead loopt wordt meestal na de eerste keer cilinder vervangen "vergeten" bij het terugmonteren zodat deze bij de meeste Laro`s ontbreekt.
Van onder de auto kun je er vrij makkelijk bij, maar een vloerplaat demonteren is ook een optie.
Bij een Defender wordt dit laatste weer wat lastiger daar de vloerplaten dan onder de tunnelbak gemonteerd zitten ipv, zoals bij de Series, boven de tunnelbak.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam