Pagina 1 van 1
Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 12:22
door Gerben 109 Serie III
Beste mensen,
Gisteren was het weer zover,het jaarlijks terugkerende APK gebeuren. En helaas, afgekeurd. Naast een verkeerd afgesteld dimlicht en versleten schokbrekerrubbers, natuurlijk de roetmeting.
Maar... en dat vind ik vreemd: de auto is ook afgekeurd omdat het dak er nog op zit. De keurmeester vertelde mij dat het kentekenbewijs een ´open wagen´ aangeeft en dat dat er dus afmoet. Ik zeg hem dat dat ´zo´ gebeurd is door die prachtige vleugelmoeren en dat hij zo ook op kenteken is gezet en dat hij voorgaande jaren (en bij hetzelfde keuringsstation) ook zo is gekeurd, De keurmeester was niet overtuigd, het dak moet er af bij de herkeuring....
en daar heb dus niet zoveel zin in deze koude tijd. Heeft hij gelijk, of kan iemand overtuigend bewijsmateriaal mailen zodat ik het dak kan laten zitten???
Het gaat (dus) om een LandRover 109 SIII diesel ex~leger bj 1980
Vrgr Gerben
En ~naast de beroemde blikjes~ nog tips om de roetmeting te halen??
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 12:32
door Jan W
Dat met die vleugelmoeren is goed, althans dat is mij ook altijd zo gezegd en op de site van Yvonnen van Bladel [members.home.nl]
kun je het één en ander nog eens terug lezen.
Maarruh 1980 behoeft toch geen roetmeting
Jan W en Ketelbink welke uit 80
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 12:55
door Yuri
vanaf 1980 is de roetmeting nodig
wat betreft het dak: volgens mijn MOET de hardtop met vleugelmoeren goedgekeurt worden. zo kom je nl ook door een RDW keuring (voor open wagen) en in mijn geval heb ik met vleugelmoeren een APK steekproef (door RDW keurmeester) overleefd.
volgens mij kent die keurmeester van jouw z'n lessen niet goed. dit kan jij/hij zelf bij het RDW na vragen. ik zou gewoon m'n poot stijf houden en hem uitleggen dat dit WEL mag. des noods ander keuringsstation zoeken.
prutsers zijn het...
succes,
Yuri
SIII 109D
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 12:57
door SIII 88
Dat zou betekenen dat een cabrio dus alleen zonder hardtop gekeurd kan worden. GELUL !!
Gisteren is ook mijn auto APK gekeurd, ook mijn auto betreft een OPEN auto en ook mijn auto is met dak en al gekeurd en goed bevonden.
Klopt het dat ik nogal vaak over dit bedrijf lees dat ze nogal wat 'afkeurpunten' weten te vinden die volgens mij weleens wat ver gezocht zijn?
Groet,
Marco
LR 88 SIII 4x2 2¼B Pick Up '71
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 13:08
door Frank 110V8!
Sommige keurmeesters willen steeds minder "risico's" nemen, als ze het niet zeker weten zeggen ze gewoon dat het niet mag.
Ik moest mijn rollenvenster en trekhaak aan de voorzijde verwijderen omdat dit zcherpe delen zouden zijn.
twee tanken voor de roetmeting wordt er nog wel eens benzine bij de diesel gegooid (maximaal 10 %) zodat de motor schoner wordt
Groeten
Frank 110V8!
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 13:14
door Jan W
Is het nu vanaf 1980 of na 1980.
Toen ik bij Budget parts klant werd, heeft hij enige gegevens van mijn in zijn systeem opgenomen. Toen ik bouwjaar 80 vermelde zei hij mooi, geen roetmeting.
Klopt het nu wel of niet. ben de draad kwijt
Jan W
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 13:33
door Evert Jan
Voor de roetmeting zorgen dat je auto schoon en netjes loopt. Verstuivers af laten persen. Kleppen stellen.
Natuurlijk kan je je toeren wat terug stellen de motor goed warm laten worden voor de roettest en er het beste van hopen.
Suc6
Evert Jan
Open of gesloten, de RDW-site
Geplaatst: di 09 dec 2003, 13:59
door 110
Zie:
[www.rdw.nl]
Open of gesloten? Het handwerk bepaalt!
Eén van de punten waarop je het kentekenbewijs van een bedrijfsauto controleert, is de inrichting. In sommige gevallen is het echter te zien of je te maken hebt met een open of met een gesloten inrichting.
Bedrijfsauto’s die zijn voorzien van een zogenaamde hard top -zoals de Daihatsu Ferroza- zorgen nogal eens voor verwarring. Er is echter een simpel ijkpunt: de bevestiging van de opbouw. Kun je die zonder gereedschap verwijderen -bijvoorbeeld door de vleugelmoeren los te draaien of de snelsluitingen los te trekken- dan wordt de opbouw gezien als lading en moet de bedrijfsauto worden beoordeeld zonder deze lading.
Moet er een schroevendraaier of meer aan te pas komen om de opbouw te verwijderen, dan hoor je op het kentekenbewijs onder ‘inrichting’ de kwalificatie van de opbouw te vinden.
Succes
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 14:03
door SIII 88
Nee, klopt niet. Roetmeting is verplicht voor auto's die vanaf 1 januari 1980 zijn toegelaten. Datum deel I is dus van belang.
Groet,
Marco
LR 88 SIII 4x2 2¼B Pick Up '71
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 17:02
door Martijn ten Broeke
Gerben,
Ook ik was gisteren aan de buurt voor de APK, mijn is wel goed gekeurd(567 eurie lichter, ook bij was de roetmeting eerst niet goed, er zitten nu nieuwe verstuivers en de brandstofpomp is vroeger gezet. hierna kwam hij door de keuring.
Als je de hardtop vast zet met vleugelmoeren kan hij hierop niet worden afgekeurd, ik heb het hier toevallig gisteren over gehad met de keurmeester (op mijn kenteken bewijst staat gesloten wagen en ik vroeg of ik zonder kap mocht rijden, nee dus, zodoende kwamen we op dit onderwerp) als er openwagen staat op kenteken bewijs moet de HARDE kap vast zitten met vleugelmoeren dan kun je hem zonder gereedschap eraf halen.
De rubbers van de schokbrekers had ik ook en zijn erg makkelijk te verhelpen, voor alles schokbrekers kost dit aan rubbers +/- 8 eurie!!!
SUCCES
Groeten Martijn ten Broeke
"Rudolf" 109 D 1983 Ex-leger
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 22:42
door Dave
De oude verstuivers moest je zeker inleveren he?
Ik zoek namelijk nog 4 verstuivers.
Groeten,
Dave Frencken
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 23:00
door Gerben 109 Serie III
Volgens mij heb ik geen bedrijf genoemd, of mis ik iets??
Gerben 109 Serie III
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 23:03
door Gerben 109 Serie III
Dank voor jullie reacties, met betrekking het open/gesloten verhaal sta ik sterk, nu de rest nog....
Rubbers zijn besteld en rest komt ook wel goed.
vrgr
Gerben 109 Serie III
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 23:17
door Martijn ten Broeke
volgens mij ook niet...................................Gerben 109 Serie III schreef:
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: di 09 dec 2003, 23:19
door Martijn ten Broeke
Nu je het zegt, ik heb 4 nieuwe gekocht, maar de oude werden daar weer gereviseerd! niet op gelet!
Alleen maar 4 vleugelmoeren???
Geplaatst: wo 10 dec 2003, 00:17
door Durk
Medeprikkers,
Mijn hardtop zit toch met meer bouten vast dan alleen die 4 vleugelmoeren.
Vooraan bij het raam zit hij toch met zo'n 10 bouten met moeren nog vastgezet, twee langs elk de zijramen, een stuk of 6 langs het voorraam.
dus een hardtop is op die manier toch niet 'handmatig te verwijderen' zonder gereedschap?
Overigens zit ik met het zelfde dilemma op m'n kentekenbewijs en ben dus wel nieuwschierig naar de uitkomst. Ik heb er nog een softtop bij, die kan ik er ook op zetten bij de keuring natuurlijk.
Durk
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: wo 10 dec 2003, 01:42
door J. van Leeuwen
EPS Hoogezand verkoopt roetfilters.
Na de keuring vervangen door een passtuk, jaren bruikbaar.
Johan
Re: Hardtop APK~afkeur?!?
Geplaatst: wo 10 dec 2003, 13:42
door Evert Jan
Ik heb van de zomer 4 nieuwe nozzles gekocht bij Vis. Ik was maar 100 euro kwijt voor de nozzles. De rest van de verstuiver gewoon weer terug gezet. Uiteindelijk was ik nog 250 euro kwijt omdat die 4 rotdigen er niet uitwilden. We hebben toen zelfs de kleppen deksel eraf gehaald om een beetje grip te hebben.
Evert Jan