Pagina 1 van 1

Permanent 4WD geen probleem

Geplaatst: za 06 dec 2003, 18:27
door Rik
Hallo Prikkers,

Even een vraag betreffende permanente 4-wiel aandrijving van mijn 110 (1986).
Vroeger was het zo dat je 2 en 4WD kon rijden en dan 4WD alleen inschakelen op een zachte ondergrond. (als ik het goed begrepen heb...) Dit inverband met verschil in omtrek van voor en achterbanden (slijtage) dan zouden de voorwielen de achterwielen meeslepen, of andersom. Dit zorgt voor nog meer slijtage aan banden en aandrijving.
Of wordt dit eventuele verschil gecompenseerd.
wie o wie weet hier een antwoord op????

groeten van Rik, een beginnende Landrover-rijder

Re: Permanent 4WD geen probleem

Geplaatst: za 06 dec 2003, 18:29
door Durk
Rik,

Jouw rijdt altijd in 4wd, ook op verhard. De oudere series modellen en de eerste 110's hadden nog het gele pookje voor de 4wd.

Er zit dan een differentieel tussen om de krachten op te vangen. Je hoeft dus nergens over in te zitten, lekker altijd 4wd rijden.

Re: Permanent 4WD geen probleem

Geplaatst: za 06 dec 2003, 21:27
door Disco
maar blokkeer je je tussen diff op harde onder grond heb je kans dat alles aan gort gereden wordt.

Groeten Theo Kaufmann/Disco & RR6X4Carmichael

Re: Permanent 4WD geen probleem

Geplaatst: za 06 dec 2003, 22:35
door john straatman
Beste Rik,

Ik ben geen prof dus ik hoop dat ik het niet ingewikkelder doe lijken dan het is, want het is echt heel simpel. Als je recht uit rijdt draaien al je wielen met de zelfde snelheid om hun as (mits zelfde diameter, daar ga ik van uit). Je kan je voorstellen dat als je een bocht naar links maakt, dat je linker wiel een kortere weg (die heet cirkelboog) aflegt dan je rechterwiel. Je rechterwiel moet dus sneller draaien dan je linkerwiel omdat in de zelfde tijdspanne een grotere weg wordt afgelegd. Als je een staare as hebt, kan dat niet, want de wielen kunnen alleen maar met de zelfde snelheid ten opzichte van elkaar draaien. Om dat op te lossen heb je een differentieel (denk aan divers) waarmee je kracht/vermogen op je wielen kan overbrengen ook bij verschillende snelheid van je wielen (zoals in een bocht).
Alle auto's hebben een differentieel op de aangedreven wielen. Bij een 4-wheel drive heb je minimaal voor een differentieel en achter een. Het antwoord op jouw vraag zit in het volgende: als je met vierwielaandrijving een bocht neemt, hebben alle vier de wielen een andere omtreksnelheid, omdat ze allemaal verschillende lengte cirkelbogen in de zelfde tijd moeten afleggen. Twee differentielen zijn dan niet genoeg, je hebt ook nog een differentieel tussen vooras en achteras nodig, en ik meen dat de Series dat niet hebben, vandaar.

Vel plezier met je Landrover.


John en Binky (LW ex def ex FFR)

Re: Permanent 4WD geen probleem

Geplaatst: ma 08 dec 2003, 12:42
door Rik
John, Theo en Durk, hartstikke bedankt allemaal.
Ik hoef me geen zorgen meer te maken.
En alleen maar te genieten van mijn 4 wiel aandrijving.

Rik