Pagina 1 van 1
dynamo
Geplaatst: do 27 nov 2003, 14:22
door Maarten
Hoi,
Even een vraagje. Sinds een weekje wordt de accu van mijn LaRo 90 uit 1986 onvoldoende opgeladen. Dit resulteerde dat ik gisterochtend mijn LaRo niet meer aan de gang kreeg.
Ik heb het vermoeden dat mijn dynamo het probleem is. Tijdens het rijden zie ik af en toe het waarschuwingslampje oplichten. Nou ben ik benieuwd of ik dit zelfs kan verhelpen of dat mijn dynamo gewoon aan zijn einde is en moet worden vernieuwd of gereviseerd.
Kunnen jullie mee helpen met een goede opolossing?
Alvast bedankt
grtz.
Maarten van der Valk
Re: dynamo
Geplaatst: do 27 nov 2003, 14:27
door Erwin ter Riet
Mep eens een keer flink met een hamer tegen de Dynamo,
dat kan (voor even) het probleem verhelpen
Re: dynamo
Geplaatst: do 27 nov 2003, 14:34
door Maarten
Subtiel, zoek ook nog naar een oplossing die zorgt voor definitief einde van het probleem
Re: dynamo
Geplaatst: do 27 nov 2003, 14:48
door janzzen
hoi Maarten.
ik had hetzelfde probleem. in mijn auto zat nog de originele gelijkstroomdynamo met versleten koolborstels en zo. na wat info te hebben ingewonnen bleek het beter te zijn om een wisselstroom dynamo te gaan gebruiken omdat die een sterkere en meer constante stroom levert. dus mijn dynamo levert nu 35 ampere ipv de 12 (als ik het goed heb) ampere vaqn de gelijkstroom dynamo. lijkt me de moeite van het overwegen waard. neem anders kontakt op met johan van larograveyard, die heeft mij ook heel fijn geholpen!
janzzen
Re: dynamo
Geplaatst: do 27 nov 2003, 14:53
door Icelandrover
Hoi Maarten,
Ik kan mij voorstellen dat je niet echt op dat geleuter van een hamer zit te wachten. Ik heb de laatste maanden ook een slepend conflict gehad met het opladen. Ik weet niet of jouw 90 met de enorme luxe van een toerenteller is gezegend maar als deze een zelfstandig leven gaat leiden tijdens een lopende motor dan is het probleem wel zeker in de dynamo. Check de spanning eens van je V-snaar die over de dynamo loopt, als deze te slap staat draait je dynamo niet op vol vermogen (slipt door). Meet eens de spanning die je dynamo levert, dit moet ergens rond de 14,2 zijn (kenners sta me even bij....!!) Is dit het geval dan ligt het probleem niet bij je dynamo maar bij je accu die de spanning niet kan vasthouden.
Levert je dynamo te weinig dan kunnen je koolborstels versleten zijn, zijn gemakkelijk te vervangen. Helpt dit niet dan kan er in de dynamo zelf iets doorgebrand zijn....reviseren dus.
Bij mij was het probleem complexer omdat het relais van mijn standkachel volgelopen was met water trok deze continu stroom uit mijn hoofdaccu, hier kon de dynamo niet tegenaan werken en ging overspannen liggen doen. Eind van het verhaal: nieuwe accu, nieuwe dynamo en een nieuw (waterdicht) relais (dit was dus uiteindelijk de veroorzaker van alle ellende). Ik hoop dat je er iets aan hebt Maarten, ´t is altijd effe zoeken met die stroomtroep.
Groeten vanuit een besneeuwd Reykjavik
De Icelandrover
Re: dynamo
Geplaatst: do 27 nov 2003, 17:05
door blue ranger
Ik had ook dit probleem.
Na een paar keer door een diepe plas te zijn gegaan ging op een gegeven ogenblik ook mijn acculampje branden.
Ook mijn toerenteller deed het niet meer.
Ik heb de dynamo weg gebracht voor revisie maar helaas hij was echt overleden.
Voor 60 euro heb ik bij de laro garage in Rozenburg (zh) een andere gehaald die ook zwaarder was, had eerst 55 A en nu 80A.
Maar doordat ik te lang was door gereden met mijn onderhoudsvrije accu, die niet bij werd geladen, is ook die naar god. Ze kunnen er niet tegen als je ze helemaal leeg trek.
Het laad voltage vanaf de dynamo moet tussen de 13.5 en 14.5 Volt liggen.
Succes met de vonkjes
gilco RR85 3.5V8 Blue Ranger
Re: dynamo
Geplaatst: vr 28 nov 2003, 15:24
door Maarten
Bedankt voor jullie reactie's
Inmiddels rijd ik weer, maar het probleem is nog niet verholpen. Morgen duik ik onder de motorkap.
groeten,
Maarten