Hoera! een avond uurtje laadspanning!
Geplaatst: do 27 nov 2003, 11:10
De spanning van het laden!
Eindelijk het mysterie opgelost. De spanningsverdeler opengemaakt, overal (op het anker, de zenerdiode, de warning light etc) 26 volt gemeten (beetje laag voor de liefhebber) en op de accus ook soms 26 en soms ook gewoon 24 volt. Maar het laadstroom controle lampje deed het zoals het hoort! Terwijl het bijladen niet was wat het geweest was.
De veldspanning was ongeveer 20 volt dus alles zou moeten werken dacht ik.
Victor R gaf de tip om de spanning wat hoger te zetten van 'med' naar 'hi' Dit gaf een prachtig resultaat. bijna 29 Volt op de bovengenoemde punten en zelfs op de accu's meet ik ook 28 en nog iets volt. (22 volt op de veldwikkeling van de dynamo by the way)
Ik blij, geen nieuwe dynamo nodig en een opladende niet meer kreupele landrover.
Alles in elkaar gezet en voila, starten!!!!
En toen was het over, hij laadt helemaal niet meer bij. Lampje gaat aan tijdens het rijden en de spanning over mijn accu's wordt niet meer hoger dan 24 Volt.
Dus alles weer uit elkaar. Alles nagemeten en prima 28+ volt overal gemeten niks aan het handje. Maar op de grote zekering in dat kleine vierkante kastje links van mijn dynamo staat 35 Volt. (????)
Toen eens even goed de plus nagelopen, heb ik tijdens het inmonteren net iets teveel kracht gezet op de draden dat van de grote scheidingsdiode die daardoor te los zijn gaan zitten. Dus die polen heb ik maar eens even heeeeeel goed schoongemaakt en dichtgeknepen, contactspray en,.......
De laro werkt weer helemaal zoals het hoort.
De 35V kwam door het slechte contact, die liet de spanning oplopen, en is nu weer gewoon 28+ volt.
Voor vele van jullie misschien gesneden koek, maar voor mij een hele nieuwe openbaring in de electrische installatie van mijn laro, en wordt natuurlijk erg blij van een klus die eindigt in succes!!!!!!!!!
Ik heb het schema eventjes overgetekend van de spanningsverdeler, en ik moet nog even kijken hoe ik die op het net zet als er animo voor is
Oh ja en er zit een gelimiteerde 'power surge protection unit' in. Dit is een dik relais, die zodra de spanning te hoog wordt de anker van de dynamo aardt. Dit zorgt ervoor dat de dynamo niet meteen naar zijn ratsmodee gaat als het laadstroomlampje brandt. (Uiteindelijk natuurlijk wel maar niet meteen!!)
Een blije Hans
1982, SIII, ex leger, 109D
Eindelijk het mysterie opgelost. De spanningsverdeler opengemaakt, overal (op het anker, de zenerdiode, de warning light etc) 26 volt gemeten (beetje laag voor de liefhebber) en op de accus ook soms 26 en soms ook gewoon 24 volt. Maar het laadstroom controle lampje deed het zoals het hoort! Terwijl het bijladen niet was wat het geweest was.
De veldspanning was ongeveer 20 volt dus alles zou moeten werken dacht ik.
Victor R gaf de tip om de spanning wat hoger te zetten van 'med' naar 'hi' Dit gaf een prachtig resultaat. bijna 29 Volt op de bovengenoemde punten en zelfs op de accu's meet ik ook 28 en nog iets volt. (22 volt op de veldwikkeling van de dynamo by the way)
Ik blij, geen nieuwe dynamo nodig en een opladende niet meer kreupele landrover.
Alles in elkaar gezet en voila, starten!!!!
En toen was het over, hij laadt helemaal niet meer bij. Lampje gaat aan tijdens het rijden en de spanning over mijn accu's wordt niet meer hoger dan 24 Volt.
Dus alles weer uit elkaar. Alles nagemeten en prima 28+ volt overal gemeten niks aan het handje. Maar op de grote zekering in dat kleine vierkante kastje links van mijn dynamo staat 35 Volt. (????)
Toen eens even goed de plus nagelopen, heb ik tijdens het inmonteren net iets teveel kracht gezet op de draden dat van de grote scheidingsdiode die daardoor te los zijn gaan zitten. Dus die polen heb ik maar eens even heeeeeel goed schoongemaakt en dichtgeknepen, contactspray en,.......
De laro werkt weer helemaal zoals het hoort.
De 35V kwam door het slechte contact, die liet de spanning oplopen, en is nu weer gewoon 28+ volt.
Voor vele van jullie misschien gesneden koek, maar voor mij een hele nieuwe openbaring in de electrische installatie van mijn laro, en wordt natuurlijk erg blij van een klus die eindigt in succes!!!!!!!!!
Ik heb het schema eventjes overgetekend van de spanningsverdeler, en ik moet nog even kijken hoe ik die op het net zet als er animo voor is
Oh ja en er zit een gelimiteerde 'power surge protection unit' in. Dit is een dik relais, die zodra de spanning te hoog wordt de anker van de dynamo aardt. Dit zorgt ervoor dat de dynamo niet meteen naar zijn ratsmodee gaat als het laadstroomlampje brandt. (Uiteindelijk natuurlijk wel maar niet meteen!!)
Een blije Hans
1982, SIII, ex leger, 109D