Pagina 1 van 1

Ik ga al bijna weer sneller.

Geplaatst: zo 23 nov 2003, 22:00
door foxhunters Anton
Ik geloof dat ik eindelijk mijn misterieuze motor probleem heb opgelost!
Al weken word ik getijsterd door een slecht rijdende 200tdi.
tot een 3000 toeren loopt de auto lekker. Tenminste tot ik naar zijn vijf schakel.
liep de ninty twee weken geleden nog 120, langzaam aan viel hij terug naar 100 en nu 80. de auto loopt erg schokkend en wil niet op toeren komen.
De volgende handelingen heb ik al gedaan. leidingen vervangen dan wel de slangklemmen aangedraaid om valse lucht te voorkomen.
brandstoffilter vervangen. (kan nooit kwaad) opvoerpomp gecontroleerd op pompvermogen.
Vergewist dat aanvoer en retourleiding goed aangsloten zaten.
tankdop verwijderd om vacuem in tank te voorkomen.
snorkel los gekoppeld om luchttoevoer te verbeteren.
luchtfilter schoongemaakt en zelfs even verwijderd.
turbo gecontroleerd op olie verstopping.

Vandaag heb ik wat slangen los gemaakt van de interkoeler om een kapotte turbo eventueel te omzeilen, en wat denk je: het vermogen nam niet enorm toe, maar het schokken was weg. Na terug monteren is het grootste gedeelte van mijn vermogen en toeren terug, (ik rij tenminste weer 100 en de auto trekt weer door.

Ik denk dat een van mijn turbo slangen lek is, of tenminste poreus (een slang tenminste is al ouder.)
Lijkt dit een oplossing? is er iemand met ervaring op dit gebied?

zou toch ook wel is de 120 km per uur willen overscheiden.

Anton

Re: Ik ga al bijna weer sneller.

Geplaatst: ma 24 nov 2003, 01:13
door Aad G
Heb dat ook eens gehad.
Brandstofpomp defect. Niet leuk.

Maar ja je heb wel iets om voor de Kerst te vragen

Re: Ik ga al bijna weer sneller.

Geplaatst: ma 24 nov 2003, 20:36
door Jan F.
Hoi Anton,

Als het een lekke slang van of naar de intercooler zou zijn moet hij roken als een kolenboot( geen stoomboot, maar zwarte rook ) doordat er een tekort aan lucht is. Ik ken de 200tdi niet uit m'n hoofd, maar zit hier een rookbegrenzer op de brandstofpomp? Is een slangetje van de inlaat naar de brandstofpomp. Als dit slangetje kapot of verstopt is krijg je niet genoeg brandstof doordat de pomp geen turbodruk "voelt" . Ook kan het wel eens voorkomen dat de wastegate van een turbo blijft hangen, zodat er geen druk opgebouwd wordt. Hoor je de turbo wel fluiten??

Suc6, Jan

Re: Ik ga al bijna weer sneller.

Geplaatst: di 25 nov 2003, 01:10
door Bob Nonnekens
Anton,

ik heb ook wel eens gehoord dat de bewuste turboslangen inwendig uiteen vielen. De slang is gelaagd opgebouwd en de binnenste lagen lieten los van de buitenste en klapetn dus in, waardoor de doorlaat ernstig belemmerd werd. Vervolgens werden delen van het rubber de turbine ingezogen wat m.i. ook niet echt geweldig voor de levensduur kan zijn. Een keertje deze slangen loshalen en op dit soort fouten (en haarscheurtjes) controleren lijkt me de moeite!

Bob Nonnekens

('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag, 2,25 ltr benzine ongeblazen)