Diverse motoren 109
Diverse motoren 109
Goedenavond allen,
Even een vraagje... Wat voor motoren passen er in de diverse 109's? Ik heb wel eens een Peugeot motor voorbij zien zoeven op het prikbord, maar kan er bijvoorbeeld ook een 2.5 liter Fiatmotor in? En dingen zoals typegoedkeuring, hoe zit dat precies?
Ik hoop dat er weer wat bruikbare tips komen! Alvast bedankt,
Groetjes,
Sue en Leopold
Even een vraagje... Wat voor motoren passen er in de diverse 109's? Ik heb wel eens een Peugeot motor voorbij zien zoeven op het prikbord, maar kan er bijvoorbeeld ook een 2.5 liter Fiatmotor in? En dingen zoals typegoedkeuring, hoe zit dat precies?
Ik hoop dat er weer wat bruikbare tips komen! Alvast bedankt,
Groetjes,
Sue en Leopold
Re: Diverse motoren 109
Peugeot 2,5, Perkins 200 td of 350, ford V6, Gm 6,2/6,5 Mazda 2,6 en iveco 2,5 passen allen met een confersie plaat.
Veel motors zijn goedkoop aan te komen, de confersie plaat is meestal duurder. deze kun je natuurlijk ook zelf maken (laten maken dan.)
houd wel rekening dat je altijd andere motorsteunen moet maken. Je uitlaat, koelslangen, koelvin enzevoort zul je vaak moeten aanpassen.
Veelal is het al een stuk makkelijker om gewoon een motor uit de landrover range te gebruiken. 2,5NA, 2,5TD en 200TDi passen gewoon aan je vierversnellingsbakje.
de steunen zitten op de goede plaats en de uitlaat aan de goede kant.
Hoe het met type goed keuring zit weet ik niet precies, maar een kleine vermogens winst zou ik niet aangeven.
Bij een 200 tdi zou ik misschien wel informeren (vermogens winst van 100%)
Denk er wel aan als je met een 200tdi-tje je remmen ook aanpast (vacuempomp /schijfremmen op vooras.)
Alles is mogelijk.
Anton
Veel motors zijn goedkoop aan te komen, de confersie plaat is meestal duurder. deze kun je natuurlijk ook zelf maken (laten maken dan.)
houd wel rekening dat je altijd andere motorsteunen moet maken. Je uitlaat, koelslangen, koelvin enzevoort zul je vaak moeten aanpassen.
Veelal is het al een stuk makkelijker om gewoon een motor uit de landrover range te gebruiken. 2,5NA, 2,5TD en 200TDi passen gewoon aan je vierversnellingsbakje.
de steunen zitten op de goede plaats en de uitlaat aan de goede kant.
Hoe het met type goed keuring zit weet ik niet precies, maar een kleine vermogens winst zou ik niet aangeven.
Bij een 200 tdi zou ik misschien wel informeren (vermogens winst van 100%)
Denk er wel aan als je met een 200tdi-tje je remmen ook aanpast (vacuempomp /schijfremmen op vooras.)
Alles is mogelijk.
Anton
Kijk, daar kunnen we wat mee!
Nee Evert Jan, nog even oriënteren, maar dat zal hopelijk niet lang meer duren!
Groetjes Sue en Leopold
Nee Evert Jan, nog even oriënteren, maar dat zal hopelijk niet lang meer duren!
Groetjes Sue en Leopold
Ik geloof nooit dat ik mijn ouders zo ver krijg. Hoeft ook niet perse.
Evert Jan
Evert Jan
kijk bij een eventueel te kopen motor naar het koppel. erg belangrijk voor in het terein. een hoog koppel bij zo laag mogenlijk toerental. dus geen motor uit een personenwagentje daar word je in je LR niet blij mee
Ik weet niet of je er iets aan hebt maar bij Jansen in Udenhout staan al een tijdje 2 Land Rover motoren te koop.
Groetjes
Patrick
Land Rover Gadgets
[www.landrovergadgets.tk]
Groetjes
Patrick
Land Rover Gadgets
[www.landrovergadgets.tk]
de italiaanse VM motoren (2.4D (4cyl) of 4.2TD (6cyl)) zijn ook in te bouwen met conversieplaat. zelf hebben wij in onze LR127 '85 een VM 4.2TD 6 cyl. ingebouwd door LR-meteor te weesp. Rijdt heerlijk (150PK's) en je kunt je snelheid ook een beetje vasthouden (140km/h). in mijn 90PU heb ik een nissan 2.8D hier heb ik nog niet zo veel ervaring mee, daar hij nog niet op de weg mag komen en ik er nog niet zo veel mee gereden heb.
Stijn Schober
90PU '84
Stijn Schober
90PU '84
Type goedkeuring
Sue,
voor de LightWeight is er alleen een type goedkeuring voor de 2,25ltr diesel en de 2,25 ltr benzine.
Voor alle overige conversies loop je het risico aangemerkt te worden als "samengesteld voertuig" en krijg je, na de technisch mangel doorgekomen te zijn, een nieuw kenteken.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
voor de LightWeight is er alleen een type goedkeuring voor de 2,25ltr diesel en de 2,25 ltr benzine.
Voor alle overige conversies loop je het risico aangemerkt te worden als "samengesteld voertuig" en krijg je, na de technisch mangel doorgekomen te zijn, een nieuw kenteken.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Type goedkeuring
In de LRO van november staat een artikel over niet LR motoren die je in je LR zou kunnen plaatsen. Als je interesse hebt, kan ik het wel scannen voor je.
grt Bas
grt Bas
hoi sue
ff wat anders, ik heb van reeg begrepen dat jullie ook naar dinteloord gaan, wil je zo vriendelijk zijn om voor mij een nieuwe prikkersticker ( zwart als het kan) mee te nemen, de vorige is door "dochterlief" in een boze bui verknipt geraakt...
groetjes
janzzen
ff wat anders, ik heb van reeg begrepen dat jullie ook naar dinteloord gaan, wil je zo vriendelijk zijn om voor mij een nieuwe prikkersticker ( zwart als het kan) mee te nemen, de vorige is door "dochterlief" in een boze bui verknipt geraakt...
groetjes
janzzen
Wat een reacties...
Hoi Jan,
Tuurlijk neem ik voor jou stickers mee naar Dinteloord.
Hoi Bas,
errug gaaf als je dat zou willen doen! Ik wacht bij mijn mailboxje...
Groetjes en bedankt, Sue
Tuurlijk neem ik voor jou stickers mee naar Dinteloord.
Hoi Bas,
errug gaaf als je dat zou willen doen! Ik wacht bij mijn mailboxje...
Groetjes en bedankt, Sue
Hallo Sue,
Kijk eens in de november-uitgave van LROI. Daar staat een hoop informatie in over motoren voor series. Aangezien jou LR een 4-cyl diesel is zou ik eerst ook even informeren bij de RDW of je er bv een 6 cyl (diesel of benzine) in kunt gooien.
Succes.
Andre
109 1973 6 cyl 2.8 Nissan diesel en
109 1981 2.25 diesel ex-KL.
Kijk eens in de november-uitgave van LROI. Daar staat een hoop informatie in over motoren voor series. Aangezien jou LR een 4-cyl diesel is zou ik eerst ook even informeren bij de RDW of je er bv een 6 cyl (diesel of benzine) in kunt gooien.
Succes.
Andre
109 1973 6 cyl 2.8 Nissan diesel en
109 1981 2.25 diesel ex-KL.