Zenith carburateur probleem?
Geplaatst: vr 14 nov 2003, 13:28
Ik heb problemen met de Zenith IV carburateur van mijn
109 Stationwagon benzine 2.25 landrover uit 1973. Het
mengsel lijkt veel te rijk. Dat blijkt uit:
- zwarte rookwolken uit de uitlaat
- motor loopt veel beter als de vacuumslang naar de
rembekrachtiger wordt losgetrokken (dus valse lucht).
- motor lijkt stationair veel benzine te gebruiken.
Ik heb de carburateur gedemonteerd en het volgende gecontroleerd:
- vlotter naald en zitting. vervangen maar bleek goed.
- vlotter stand (volgens boek bijgebogen)
- vlotter is niet lek
- carburateur heeft geen scheuren in het lichaam.
- alle sproeiers zijn aanwezig en schoon.
- alle lucht kanalen zijn schoon
Ik heb twee nieuwe naalden (en zittingen) geprobeerd
maar die lekten wat. De oude naald sloot goed.
Ik heb de motor laten lopen met een klein benzine
tankje boven de carburateur. Geen verschil; dit toont aan
dat de benzine pomp niet de oorzaak is.
Ik heb het ontstekingsmoment gecontroleerd. Geen verbetering.
Ik heb de boegies en -kabels gecontroleerd. Geen verschil.
Het luchtfilter is permanent buiten gebruik.
Ik heb de carterventilatie losgekoppeld. Geen verschil.
Dit slecht lopen is begonnen bij uitsluitend stationair
draaien. Bij meer toeren bij rijden waren er geen problemen.
Nu (na het demonteren van de carburateur) loopt de motor
(nog) slechter (ik durf er niet mee te rijden).
Wie heeft een suggestie?
Wie zou mij een goede carburateur kunnen lenen om te
verifieren dat het werkelijk aan de carburateur ligt?
(want als dat inderdaad zo is kan ik altijd een nieuwe kopen).
Rocus van Oosten.
Groningen
109 Stationwagon benzine 2.25 landrover uit 1973. Het
mengsel lijkt veel te rijk. Dat blijkt uit:
- zwarte rookwolken uit de uitlaat
- motor loopt veel beter als de vacuumslang naar de
rembekrachtiger wordt losgetrokken (dus valse lucht).
- motor lijkt stationair veel benzine te gebruiken.
Ik heb de carburateur gedemonteerd en het volgende gecontroleerd:
- vlotter naald en zitting. vervangen maar bleek goed.
- vlotter stand (volgens boek bijgebogen)
- vlotter is niet lek
- carburateur heeft geen scheuren in het lichaam.
- alle sproeiers zijn aanwezig en schoon.
- alle lucht kanalen zijn schoon
Ik heb twee nieuwe naalden (en zittingen) geprobeerd
maar die lekten wat. De oude naald sloot goed.
Ik heb de motor laten lopen met een klein benzine
tankje boven de carburateur. Geen verschil; dit toont aan
dat de benzine pomp niet de oorzaak is.
Ik heb het ontstekingsmoment gecontroleerd. Geen verbetering.
Ik heb de boegies en -kabels gecontroleerd. Geen verschil.
Het luchtfilter is permanent buiten gebruik.
Ik heb de carterventilatie losgekoppeld. Geen verschil.
Dit slecht lopen is begonnen bij uitsluitend stationair
draaien. Bij meer toeren bij rijden waren er geen problemen.
Nu (na het demonteren van de carburateur) loopt de motor
(nog) slechter (ik durf er niet mee te rijden).
Wie heeft een suggestie?
Wie zou mij een goede carburateur kunnen lenen om te
verifieren dat het werkelijk aan de carburateur ligt?
(want als dat inderdaad zo is kan ik altijd een nieuwe kopen).
Rocus van Oosten.
Groningen