Tankprobleem

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jan Spies

Tankprobleem

Bericht door Jan Spies »

Ik heb een defender 90 ex UK army. Bij het tanken stuit ik steeds weer op het volgende vervelende probleem:
Als ik de vulslang helemaal inknijp slaat de pomp steeds af. Alleen als ik de vulslang iets inknijp blijft de pomp draaien en loopt er langsaam brandstof in de tank. Het duurt zo ongelooflijk lang voor de tank vol is. Ik heb deze ervaring bij meerdere tankstations.
Heeft iemand anders dezelfde ervaring met tanken? Weet iemand hoe dit komt?
In de vulopening zit wel een verlengstuk dat je naar buiten kunt trekken, om de tank bij te vullen vanuit een jerrycan, zou dit soms het probleem kunnen veroorzaken?
Alvast bedankt.

Groeten van Jan, die nou eindelijk eens fatsoenlijk wil tanken zonder daarbij een hernia op te lopen van het langdurig gebukt staan.
Victor Rutten

Re: Tankprobleem

Bericht door Victor Rutten »

Jan als je dat verlengstuk uittrekt en iets tegen de klok indraait, blijft hij vast staan.

Nu kun je gewoon op volle snelheid tanken, het verlengstuk functioneerd nu als trechter.

Pas wel op als je tank bijna vol is, je kunt namelijk het niveau niet meer zien, ik tank meestal tot ik iets schuim langs het verlengstuk zie komen.

Groeten, Victor Rutten

Series III 109 ambulance "Dwarsligger"
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Jan,

In het begin had ik dat zelfde probleem met Tinkerbell.
De oplossing is even simpel als doeltreffend.
Het verlengstuk waar jij het over hebt heeft ook een gaasfilter aan de onderzijde.
Dit veroorzaakt het schuimen waardoor de pomp afslaat.
Als je het verlengstuk eruittrekt en tegen de klok in draait kun je hem er uit nemen.
Hiermee komt de vulopening geheel vrij en blijft alleen het laatste stukje lastig vanwege het schuim in de top van de tank.

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Aad G

Bericht door Aad G »

Vaak is het gaasje ook vuil. Even schoonmaken scheelt een berg en kost een beetje.
jo.

Bericht door jo. »

Bij mij is er nog een ander probleem, bij het tanken komt via de ontluchting snel en veel brandstof er uit. Waardoor je ook niet snel kunt tanken. Het gebeurd al als de tank ½ vol is daarom moet ik dan al langzamer vullen. Weet iemand hoe dit oplossen. Trouwens ik wil de tweede tank gaan vullen met een 12v pompje (doorvoer) dan hoef ik de stoel (volvo) niet meer te demonteren.

jo fo 88 pickup"laro"
Jos/Jinx109

Bericht door Jos/Jinx109 »

Ik tank zelf al enige tijd zonder beide "verlengstukken" vanwege dezelfde klacht.
Volgens mij kan dit geen kwaad. Het handboek zegt dat de verlengstukken met gaas bedoeld zijn om via een jerrycan ergens buiten ( lees stoffig/vuil) te kunnen tanken.
Ik tank alleen bij een tankstation (via pomp) en de stoffigheid valt daar erg mee.
Bovendien, in andere dieseltjes wordt ook zonder gaas getankt.

Of zie ik nu iets over het hoofd? Ik leer graag.

groeten
Jos/Jinx109
Plaats reactie