Pagina 1 van 1
Electrische problemen
Geplaatst: ma 10 nov 2003, 17:53
door Jan de Wilde
Hallo,
Ik heb een probleem met een 3.5 V8 Landrover 90.
Als ik de motor start en wacht een tijd dan kan ik d.m.v. het contactslot de motor niet weer uitzetten. Er blijft 12 V op de bobine staan.
Het vreemde is dat als hij gestart wordt en na 5 seconden met het contactslot wordt uitgezet, de motor wel stopt. Dit gaat goed to ca. 20 seconden. Daarna is het weer de vooedingsspanning van de bobine afhalen om de motor te stoppen.
Is er iemand in de groep die een iedee heeft waar ik moet zoeken?
groet,
Jan
Landrover 90 " Amazing Grace" 3.5 V8i 1984
Re: Electrische problemen
Geplaatst: ma 10 nov 2003, 19:02
door Dennis101
Jan, ik heb wel een idee.
Je hebt het erover dat je 12v over de bobine meet, dit is niet normaal want de V8 heeft een 6 volt bobine met voorschakelweerstand. Deze serieweerstand zorgt ervoor dat de bobine 6 volt krijgt. Nu komt de truc: Tijdens het bedienen van de startmotor wordt deze weerstand overbrugd via een extra contact in de startmotor (solonoid). Op deze manier krijgt de bobine tijdens het starten 12v, en levert dus een hogere vonkenergie tijdens starten. Het probleem lijkt dus hier in te zitten, of het contact op de solonoid blijft plakken, of de draad tussen de weerstand (de dubbele aansluiting) en het contact op de solonoid zit verkeerd aangesloten.
Als het probleem is ontstaan na het wisselen van de startmotor lijkt de 2e optie het meest waarschijnlijk, want er zijn solonoids in de omloop met 2 extra contacten (de schakelfunctie van het 2e contact heb ik nog nooit onderzocht).
Mocht toch het contact blijven plakken, dan heb ik nog wel een oplossing zonder dat een nieuwe solonoid nodig is.
Ik ben uitgegaan van de originele bedrading.
Dennis B.
Re: Electrische problemen
Geplaatst: ma 10 nov 2003, 21:15
door Henk
Dat verhaal van je klopt wel maar alleen als hij een ontsteking heeft met contactpunten. En die zijn af fabriek niet meer (nou ja, heel kort) geleverd op de 90 en 110
Bij electronische ontsteling klopt die 12 V zeer zeker.
Re: Electrische problemen
Geplaatst: ma 10 nov 2003, 22:23
door Jan de Wilde
Hoi Dennis,
Henk heeft inderdaad gelijk, er zit een elektronische ontsteking op.
Trouwens, aan deze auto zal waarschijlijk niet veel origineel meer zijn, want origineel is hij afgeleverd als 2.5D n/a. Later is deze omgebouwd naar V8.
Bedankt voor de reaktie.
Jan
Re: Electrische problemen
Geplaatst: ma 10 nov 2003, 22:51
door Derko
Door de factor tijd zou het mogelijk een vreemdespanning, b.v.b. afkomstig van de gastoevoer beveiliging kunnen zijn.
Re: Electrische problemen
Geplaatst: ma 10 nov 2003, 22:58
door Jan de Wilde
Zou best eens kunnen, er is iets dat als "condensator" werkt, maar ja, wat en waar?
Re: Electrische problemen
Geplaatst: ma 10 nov 2003, 23:59
door Dennis101
Ik had het eigelijk kunnen weten, een 90 uit 1984 was er nog (net) niet met V8.
Contactpunten in 1984 nog wel (tot 1986).
Dennis B.