Pagina 1 van 1

Koelwatertemperatuur

Geplaatst: do 06 nov 2003, 14:56
door Keesje
Ik heb sinds kort een serie 3 109 van 75 met 2,25 diesel.
De keolwatertemperatuurmeter loopt nauwelijks op.
Koelwaternivo is OK. Is dit normaal of kan er vervuiling of zoiets zijn ?

Re: Koelwatertemperatuur

Geplaatst: do 06 nov 2003, 15:25
door Steven
Het is vrij koud buiten.
de koeling is zo gemaakt dat je in diep donker afrika bij 40 graden en hoger geen kokende motor krijgt.
Dan is het vrij normaal dat je in Nederland bij temperaturen van 5 graden weinig tot geen reactie ziet op je temperatuurnaald. Pas op een lange afstand (langer dan 10 km) zal je een duidelijke stijging zien, maar verwacht niet dat hij op of over de helft komt. De mijne is van de zomer zelfs niet over de helft geweest (bij 35 graden)

Steven
www.hacfort.tk

Re: Koelwatertemperatuur

Geplaatst: do 06 nov 2003, 15:38
door Jan W
De mijne speert in ene keer door naar het rood.
.
.
.
Geen paniek, de erste keer toen hij het rood inging, gestopt was het carter nog amper warm. Zolang de olietemp het goed blijft doen maak ik me geen zorgen.

Volgens Ron B uit BenR komt het door de verouderde weerstanden die niet te stellen zijn (O.I.D.) Moet me geen zorgen maken zij hij. Vooral niks aan doen want het komt vaak zat voor dat er vanalles aan gesleuteld wordt en vervolgens je motor niet op bedrijfstemperatuur kan komen. Wat weer overmatige slijtage teweeg brengt.

JW

Re: Koelwatertemperatuur

Geplaatst: do 06 nov 2003, 20:09
door Hendrik Blue-Box SIII+RR
Je waterslangen moeten wel goed heet worden, meer dan hand warm.
Als dit niet zo is kan je thermostaat kapot zijn.
Deze klep regelt de doorstroom snelheid van het koelwater en daarmee de temperatuur. Hoe minder water er door de radiateur gaat hoe warmer het water blijft.

Als je hieraan twijfelt is het verstandig deze thermostaat te vervangen zodat de motor de kans heeft om op bedrijfstemperatuur te komen. Temeer omdat deze ingreep geen dure is.

Bovenste radiator slang volgen richting het blok,
Het metalen huisje, die met drie lange bouten vast zit, losdraaien,
Bovenste deel (waar de slang aan vast zit) los nemen,
Thermostaat vervangen,
Nieuwe pakkingen tussen de delen die los zijn gekomen, dit zijn er als het goed is twee. De lange bouten houden namelijk ook het huis eronder vast.
Ca. 2 liter koelwater bijvullen.

Klaar ben je.
Als alles goed los komt kan het in een half uur gedaan zijn.
Materiaal kosten ca 10 euro.

Groet, Hendrik,
Blue-Box SIII+RR

Re: Koelwatertemperatuur

Geplaatst: do 06 nov 2003, 20:41
door peter
als je motor koud is en je meter staat in het rood dan is je spanigsstabiliesator (10 volt) kapot vervangen door een uit de elektronika winkel, 2euro. wel even op de aansluitpootjes letten

Re: Koelwatertemperatuur

Geplaatst: vr 07 nov 2003, 00:26
door Jan Willem de Winter
Hij begint gewoon netjes onderin hoor maar huppeld nogal snel door naar rood....

Waaro zit zo'n spanningsstabilisator (waar heb ik het woordwaardeindexeringsformulier)

JW