Pagina 1 van 1
Daams 130
Geplaatst: wo 05 nov 2003, 23:09
door Bart K
Hoe kan het dat bedrijven zoals DAAMS de 130 op dubbel cabine grijs kenteken krijgen? Wat veranderen ze? Of veranderen ze de wielbasis?
Bart
Re: Daams 130
Geplaatst: wo 05 nov 2003, 23:50
door driver110, Marc
Een bestelauto met dubbele cabine is grijs als je aan de volgende eisen voldoet:
- 1 rij zitplaatsen achter de stoel
- tussenschot is achterkant vd cabine direct achter het bankje
- over de volle breedte
- laadbak is tenminste 150 cm lang en tenminste 2/3 vd lengte die de laadbak zou hebben zonder de xtra zitruimte
- 40% van de lengte is voor het hart vd achterste as.
- laadruimte is ten minste 130cm hoog over de breedte v tenminste 20 cm en over een lengte v ten minste 150 cm
- cabine lager dan 130 cm; overgebleven laadruimte moet ook ten minste twee maal de lengte vd cabine hebben; gemeten vanaf de achterste punt vh stuur en het tussenschot tussen cabine en de laadruimte.
per 2002 is een rechter raam toegestaan
Check je eigen afmetingen na of je in aanmerking komt met het grijskenteken verhaal
Citaat uit een blad van de Belastingdienst
Ik hoop dat ik je iets wijzer heb kunnen maken.
Re: Daams 130
Geplaatst: wo 05 nov 2003, 23:54
door Jeroen 109 SIIA
Dat is nu juist het succes van het bedrijf Daams en dat houden ze uit concurrentie overwegingen liever geheim. Ze hebben samen met de RDW naar een oplossing gezocht naar dit probleem.
Daams heeft hierop ooit zelf gereageerd op dit forum, vandaar dat ik je dit kan vertellen.
Groeten,
Jeroen 109 SIIA
t zal wel weer geen politiek zijn?!!
Geplaatst: wo 05 nov 2003, 23:58
door driver110, Marc
t zal wel weer geen politiek zijn?!!
staat hun mooi als dat zo is en dan bedoel ik BEIDEN partijen.
Vraag LRMETEOR een of zij een oplossing voor je weten!
Re: Daams 130
Geplaatst: wo 05 nov 2003, 23:58
door foxhunters Anton
Bart K,
zend je E-mail, ik heb een kennis die zonder verlengen een grijze 130 bouwde.
Anton
Re: Daams 130, de basis van een nieuwsgroep is het openlijk dele
Geplaatst: do 06 nov 2003, 00:29
door 110
Dus Anton,
ik ben benieuwd.
Groet
Re: Daams 130
Geplaatst: do 06 nov 2003, 00:34
door Outback
Zo ver ik weet is de 130 hier in NL echt 130 inch en de achteras wordt 3 inch naar achteren geplaatst. Zo krijg je 40% van de laadvloer voor de achteras. Dat is dus bij een pickup 130. Met afneembare huif krijg je dan een gesloten 130.
Zelf heb ik een 127 Quadtec en buiten NL zijn alle 130 LR's ook 127 inch. Deze komt uit de UK en was met geen mogelijkheid op grijskenteken te krijgen. Uiteindelijk de bak en cabine aan elkaar gemaakt en de 2e stoelen rij er uit gehaald. Vrij grote 2-zitter nu

Gr. Marco.
Daams130 en het letterlijk lezen van de regels!
Geplaatst: do 06 nov 2003, 09:31
door Frank D
Dit onderwerp is al meerdere malen de revue gepasseerd.
De Douane en RDW hebben een groot boek gemaakt met alle eisen en maten ten aanzien van het grijs kenteken.
Wij hebben dit boek ook hier liggen en hebben dat gewoon goed gelezen en volgens deze regels bouwen wij een 130 om naar blijvend grijs kenteken en dwz een grijs kenteken volgens de voorschriften en dus geen assen naar achteren leggen(trouwens geen typegoedkeuring ivm veranderen van wielbasis!) geen kunstgrepen en nog meer van die gekke dingen die altijd geprobeerd worden.
Wij zorgen er gewoon voor dat de laadruimte aan de afmetingen voldoet die voor geschreven staan.
We hebben er veel energie en tijd in gestoken om dit voor elkaar te krijgen en zodoende vertel ik niet meer dan dit omdat wij er simpelweg onze boterham mee moeten verdienen. Als laatste wil ik nog zeggen dat het geen spelletje is wat we spelen of politiek bedrijven en onderhands afspraken maken met douane en RDW wat wel waar is dat we alles in overleg met Douane en RDW hebben gedaan om er zeker van te zijn dat we het goed doen en dat onze klanten ook met een echt grijs kenteken rondrijden!
Wij keuren iedere week een 130 naar grijs kenteken en worden door ons geleverd nieuw vanaf 29500,- Euro excl BTW en dus incl blijvend grijs kenteken!
Groete Frank D
Re: Daams130 en het letterlijk lezen van de regels!
Geplaatst: do 06 nov 2003, 10:23
door Disco
Ondank dat vele dit misschien niet leuk vind,vind ik dat je als bedrijf niet het achterste van tong moet laten zien.
Het feit dat het jullie dus wel lukt om deze wagens op grijs te krijgen laat alleen maar zien dat jullie op een veranderde markt/regelegeving hebben ingesprongen.
Blijft voor ons stervelingen drie dingen te doen:een van jullie wagens na meten,twee de regelgeving heel goed nalezen en drie anders gewoon een wagen bij jullie aanschaffen.
veel succes met de zaken.
groeten Theo Kaufmann/Disco
Re: Daams130 en het letterlijk lezen van de regels!
Geplaatst: do 06 nov 2003, 13:41
door jo.
Je kunt ook gewoon een gebruikte kopen die al eens door Daams is aangepast als de prijs te hoog is. Het is maar een tip. Ik rij dan liever een kleinere auto. Ik vindt de 130 te lang maar dat is een smaak.
jo fo 88pickup(laro)
Re: Daams130 en het letterlijk lezen van de regels!
Geplaatst: do 06 nov 2003, 14:46
door SIII88Ducktarie Hardam
Ola Frank,
Neem een biertje van me.
Toch slim om in deze tijden nog een gat in de markt te vinden.Niets zeggen hoor !, laat ze zelf maar dokteren.Het leven van een ondernemer is al hard genoeg.
Suck6,
SIII88 Ducktarie Hardam
Re: Daams130 en het letterlijk lezen van de regels!
Geplaatst: do 06 nov 2003, 15:51
door SirMartin
Nou die grijs achtige 130 van Daams zelf is toch wel erg gaaf om te zien.
Martin
tussenschot
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 01:20
door muddy
Ik was deze discussie een beetje aan het volgen en toen schoot mij het volgende binnen:
Moet het tussenschot helemaal uit 1 deel bestaan? Ik zit te denken om eventueel een schot in de auto te bouwen, maar wil er graag een luik in hebben voor het geval dat ik vast kom te zitten in de modder en achter in de bak moet zijn voor de sleepkabels.
mvrg tijn leussink
Re: tussenschot
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 01:51
door Jorrit
Ja het schot moet uit een stuk zijn en er mogen geen ramen in die open kunnen, dus helaas.
Groetjes Jorrit, LR 110" 200tdi Hardtop RHD "Annabel"
[members.home.nl]
Re: Daams 130
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 06:47
door SIII88Ducktarie Hardam
Ola Bart,
Laadvloer naar beneden uitbreiden misschien?. Of is dit geen optie.
Kom je wel aan je ccm's.
Grtz,
Arie
SIII88Ducktarie Hardam
Re: Daams 130
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 09:44
door Peter Stroomberg
Laatvloer uitbreiden onder de achterbank is volgens mij de oplossing die Daams gebruikt. Losse achterbank wordt een vaste 'kist'. Deze zou je ook van binnen uit kunnen bereiken!?
Op deze manier heb je volgens mij wel de lengte, ik vraag mij dan alleen af wat je met de hoogte voorschriften moet doen?
Peter
Re: Daams 130
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 10:53
door Outback
Om aan de 40% regel te komen zul je de laadvloer voor het hart van de achteras moeten verlengen. Om dat voor elkaar te krijgen moet deze inderdaad doorlopen tot onder de achterbank. Vervolgen moet de laadruimte over een lengte van 150cm tenminste 130cm hoog zijn (en 20cm) breed. Als het deel van de open bak achter de cabine normaal al 150 cm of meer is dan is het raadsel opgelost en hoef je maar een klein deel 'lage' laadruimte onder de achterbank te hebben om te voldoen aan de 40% regel. Wel vraag ik mij nog af of de 115cm regel dan niet van kracht is, waarschijnlijk niet dus. Deze houdt in dat bij een (gewone) grijskenteken auto de scheidingswand op max 115 cm van af de onderkant van het stuur moet zijn geplaatst. Dat heb ik dus bij mijn 127 gedaan waardoor ik wel de zijdeuren met ramen kan gebruiken. Groeten, Marco.
Re: Daams 130
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 11:31
door Disco
Dus samenvattend de kleine letters van een van de meest burocratische onzinnige instellingen lezen!
Of gewoon een wagen van Daams ontvoeren(hyjacken staat zo raar)goed besnuffelen om het raardsel op te lossen(ik denk dus dat het met het gedeelte onder de achterbank te maken heeft
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Jullie zijn koud!
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 11:35
door Frank D
Volgens mij niet!
succes Frank D
Re: Jullie zijn koud!
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 12:33
door Peter Stroomberg
Het wachten is op een plaatje: Zoek de 10 verschillen

Re: Jullie zijn koud!
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 13:00
door Discovery rijder
Zo moeilijk moet het niet zijn!!!
Gewoon de afmetingen nemen volgens de wet, en dan creatief denken, laat hem een keer keuren, dan wordt hij misschien afgekeurd, maar bij een goed keuringsstation vertellen ze je wel wat er nog moet gebeuren voordat het wel oke is.....
oftewel je krijgt je antwoordt vanzelf
Groeten, Martijn
Re: Daams 130
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 13:38
door jo.
En hem na meten weer retour bezorgen anders is het niet eerlijk, wel de nutsen maar niet de lasten, zeggen ze hier. En ook de tank vol brandstof anders is het diefstal en niet lenen, maar gemakelijker is gewoon er na toe en meten met toesteming, van mij mag het niet. Ja ik werk er niet en het bedrijf is ook niet van mij. Sorrie Frank dit moest ik even kwijt.
jo fo
Re: Daams 130
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 15:34
door Berry Weijers
De truc met de ruimte onder de achterbank heet ook wel de 'belasting envelop'.
Als je door deze ruimte voldoende lengte hebt wordt 'ie goedgekeurd. Enige probleem blijft dan de hoogte.
Dit kan je oplossen door de 127/130 als pickup te laten keuren. Bij een pickup vervalt nl. de hoogte eis. Alleen de laadvloer wordt dan opgemeten.
Kijk maar eens op [www.landroverplaza.nl] die Duitse 130's met Nederlands grijs kenteken verkoopt. Het zijn allemaal pickup's.
Lightweights die eigenlijk ook niet voldoende laadvloer hebben kun je ook op grijs kenteken rijden door ze als pickup te laten keuren. Het 2e schutbord loopt daar nl. achter de stoelen schuin naar beneden weg waardoor daar de laadvloer langer is dan 1,25 mtr.
Groeten,
Berry Weijers
beheerder [Landrover.startpagina.nl]
Re: Daams 130
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 18:43
door djqwote
deze 130 landrovers zijn wel nieuwe maar zijn onttrokken van de garantie en landrover importeur weet er van maar is bezig met de rdw om alles terug te draaien
dus wel een 130 op gr. kent. maar geen garantie en support van de impoteur
Re: tussenschot
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 18:44
door foxhunters Anton
Je kunt ook 40% voor de as verkrijgen door de ruimte achter de as te verkleinen.
wil je 125 cm overhouden hoef je niet eens zo veel ruimte meer aan de voorkant erbij te hebben.
Maar hoe ga je de bakruimte verkleinen.........
Ach.... misschien moet je gewoon bij Daams wezen.
Anton
Re: Daams 130
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 18:47
door foxhunters Anton
Onzin dat alles terug gedraaid word, eenmaal goed gekeurd als grijs is en blijft grijs.
Keurings eisen kunnen wel bijgesteld worden zodat het in de toekomst moeilijker wordt. Maar zijn ze daar al niet 10 jaar mee bezig!
Anton
Re: Daams 130/Lw grijs
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 18:53
door foxhunters Anton
Ik had laats een lichtweight als pick-up op kenteken, maar betaalde toch voor geel.
een welwillende amtenaar bedacht dat als ik een deel uit de voorkant van de bak zaagde dat het fiscale blok er in zou passen.
een decopeer zaagje verder en ik reed grijs.
Oja, je achterklep verlengen geld ook als postzegel oplossing.
oude regelingen kunnen ook met het overgaan van eigenaar komen te vervallen
Voor vragen kun je je best richten tot RDW. Vele zien het als een uitdaging om samen met je tot een oplossing te komen.
Anton
Re: Daams 130
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 19:55
door Peter Stroomberg
Garantie en support van de importeur? Geeft deze ook nog service?
Re: Daams 130/Lw grijs
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 22:25
door Berry Weijers
> Ik had laats een lichtweight als pick-up op kenteken, maar
> betaalde toch voor geel.
Dan zat de rdw/belasting niet goed. Bij een pickup vervalt de hoogte eis en dus de eis om er een bepaald blok in te laten passen.
> Oja, je achterklep verlengen geld ook als postzegel oplossing.
De achterklep verlengen of ander soortige oplossingen die niet over de gehele breedte van het voertuig zijn uitgevoerd worden niet meer geaccepteerd. Bij Bolleboom heb ik wel eens een Lightweight met een gesloten inrichting gezien die over de volledige breedte verlengd was vanwege het grijs kenteken.
Groeten,
Berry Weijers
beheerder [Landrover.startpagina.nl]
Re: Daams 130/Lw grijs
Geplaatst: vr 07 nov 2003, 22:38
door Aad Koene
Berry,
Dat was waarschijnlijk Leopold, de LW van Sue.
Officieel is dit ook de enige correcte methode om een LW op grijs kenteken te krijgen.
De bak én het chassis dienen 15 cm verlengt te worden.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Jullie zijn koud!
Geplaatst: za 08 nov 2003, 02:52
door SIII88Ducktarie Hardam
Hoi Frank,
Wedden dat je bij een volgend evenement heeeeeel veeeeeel koffiedrinkende/gevuldekoekenetende prikkers op bezoek krijg ???.
Grtz,
Arie
Re: Daams 130
Geplaatst: za 08 nov 2003, 22:32
door Frank D
De 130's die wij afleveren op blijvend grijskenteken worden ook compleet afgeleverd met drie jaar fabrieksgarantie.
Succes met het puzzelen
Frank D