Benzine in het carter?

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Noël

Benzine in het carter?

Bericht door Noël »

Hallo, ik heb deze week een Range Rover gekocht ( V8 3,5 Benzine '79)
De auto had lang stilgestaan, maar startte perfect. Ik ben bezig met het verversen van allle filters, vloeistoffen etc, maar kwam tot de ontdekking dat het peil van de motorolie veel hoger was, dan wat ik gepeild had bij de vorige eigenaar. Ik heb de olie afgelaten, en was veel te dun. Het voelde ook niet als olie, maar ruikt erg naar benzine. Hoe kan er benzine in het carter terechtkomen? (En hoe verhelp ik dit)
BVD
Noël
Jan F.

Re: Benzine in het carter?

Bericht door Jan F. »

Het kan zijn dat de opvoerpomp naar binnen lekt

Groet, Jan F.
Noël

Bericht door Noël »

Zit deze dan op het blok? Als ik hem op contact zet hoor ik een geluid achterin en volgens mij is dat het pompje of heb ik het mis?

Noël
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Noêl,

als het goed is heb jij een elektrische brandstof pomp in de tank.
Jou probleem heeft vermoedelijk een andere oorzaak.
Als de vlotterkamers van jou carburateur overlopen en er een inlaatklep openstaat kan er brandstof, via het inlaatspruitstuk en de openstaande klep, rechtstreeks de cilinder in lopen.
Langs de zuigerveeropeningen loopt deze brandstof je carter in.

Probeer het probleem snel te localiseren om meerdere redenen:
- benzine is licht ontvlambaar en een ontploffend carter wil je niet meemaken
- als de benzine niet het carter inloopt maar op de zuiger blijft liggen heb je een klein probleempje als je start en je motor slaat per ongeluk aan (vloeistof kun je niet samenpersen, lucht wel)

Succes,

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Noël

Bericht door Noël »

Ow, dan moet ik daar maar eens naar kijken. Ik vind het wel raar dat er 2 weken terug helemaal niets aan de hand was (Peil stond mooi tussen de 2 streepjes) en nadat er 5 min (hooguit) mee is gereden er opeens een paar liter benzine in het carter zit. De motor maakt overigens wel 'een mooi V8' geluid.
bedankt voor de hulp alvast
Noël
Noël

Bericht door Noël »

Hoe kan ik het probleem het beste oplossen?
BVD
Noël
Aad Koene

Bericht door Aad Koene »

Noêl,

Je zou de carbs aan de bovenkant open kunnen maken waardoor je in de inlaat kunt kijken.
Ook kun je de maximale vlotterstanden nazien.

Wellicht dat Dennis, later op de avond, ook iets meer kan vertellen.
hij heeft meer verstand van V8 carbs dan ik.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Hendrik Blue-Box SIII + RR

Bericht door Hendrik Blue-Box SIII + RR »

Denk er ook even om dat als er benzine in de olie zit deze veel te schraal wordt en eigenlijk geen olie meer is. Hogere slijtage, of erger, is dan een feit. Snel vervangen dus
janzzen

Bericht door janzzen »

klopt helemaal Hendrik

niet eens meer starten die bak ! eerst nieuwe olie erop
janzzen
Noël

Bericht door Noël »

Ja, heb ik ook gedaan, meteen toen ik zag dat het peil te hoog stond en voelde dat de olie "te dun"was heb ik het goedje afgelaten en toen rook ik dat er benzine tussen zat heb ik ook maar even gewacht met nieuwe olie erop te doen. (Motor heeft net 5 min gelopen, dus de schade zal wel meevallen.

Mooi, dan gaar dat dus goed.

Controleer ook eens of de retour leiding terug naar de tank niet verstop zitten. De brandstofpomp levert namelijk meer brandstof dan de motor nodig heeft dus de retourleidingen moeten wel door kunnen stromen om te voorkomen dat de carburateurs overstromen. Het kan namelijk gebeuren dat de benzinedruk de vlotternaald wegdrukt.

De aanvoer van de brandstof vanuit de tank zit aan de bestuurderszijde, retour aan de andere kant, tenminste, zo zit het bij mijn RR...........

Ook even naar de overloop aansluitingen kijken, deze zitten bovenop de carburateurs en lopen naar de chassisbalk aan bestuurderszijde.

Groet, Hendrik.
Noël

Bericht door Noël »

Ik heb net het werkplaatshandboek eens nagepluisd en heb gevonden dat er voor op het blok ook nog een benzinepompje zit. Het kan dus toch zijn wat Jan in het begin al zei, want volgens mij wordt dit pompje aangedreven door de motor zelf en omdat de auto lang heeft stilgestaan kan deze keerring best beschadigd zijn.
Ik kan het ook mis hebben, maar ik ga hier vrijdag eens naar kijken
Noël

Bericht door Noël »

Oh ja dat kan ook!
Controleer ik ook morgen of vrijdag even. Hij verbruikt namelijk ook veel. (Logisch als hij het carter is aan het vullen

Je hebt zo natuurlijk wel altijd reserve brandstof bij je............
Ger.T&Rick

Bericht door Ger.T&Rick »

Kijk ook eens naar de werking van je choke . Zeker als je veel korte stukken rijd,en vaak met niet al te lange tussenpauzen weer verder rijd .Als dan de choke er ieders keer opspringt (minder lucht meer benzine) kan het hem ook teveel worden. succes.
Dennis101

Bericht door Dennis101 »

Als je inderdaad (ook) een mechanische pomp hebt is de kans vrij groot dat dan het membraan lekt, waardoor het carter volloopt. Het is wel vreemd dat er zowel een electrische als een mech pomp inzit.
Meestal heeft de V8 een electrische pomp, als deze niet meer (goed) werkt is het wel mogelijk om hier een andere pomp achter te zetten (bv mechanisch). In mijn 101 zit alleen een electrische pomp in de tank, deze pompen en die van een RR zijn erg prijzig, misschien dat dit de reden is van de 2e pomp.
De kans dat de benzine door de carbs de verbrandingsruimte in lekt acht ik niet zo groot de vlotterkamer van een constant vacuum carb zit erg laag, en de uitgang aan de zijkant.

Dennis B.
Noël

Bericht door Noël »

Ik heb vandaag gekeken, maar er zit geen pomp op het blok. Er is dus alleen een elektrische pomp. Het enige wat dus overblijft is een verstopte retourleiding, maar dit lijkt me onwaarschijnlijk. Iemand nog suggesties?
Plaats reactie