Pagina 1 van 1
defender exporteren van nederland naar schotland
Geplaatst: zo 26 okt 2003, 20:17
door Ed Weerts
Hallo,
Wij wonen in Schotland en overwegen om een nieuwe defender in Nederland te kopen en hem direct exporteren naar Schotland.
Dit vanwege geen BPM en het besparen van transactie- koers kosten van onze euro's naar ponden.
Wie heeft daar ervaring mee, en/of kan ons tips geven.
Groeten van uit de North-Highlands,
Ed en Marianne
Re: defender exporteren van nederland naar schotland
Geplaatst: zo 26 okt 2003, 21:44
door Harry Woker
Ed,
dat is uiteraard geen probleem. Ben net zelf 3,5 jr. woonachtig geweest in Engeland en heb aldaar 2 Nederlandse auto's ingevoerd, en bij terugkomst beide autos weer heringevoerd in NL, alsmede een 19 jr oude Series 3.
Vanuit NL invoeren naar UK:
Er zijn 2 belangrijke NL websites: die van de RDW en die van de douane. Via de douane bemachtig je een vragenlijst, waarop je de omstandigheden aangeeft waarom je BPM en BTW-vrij mag kopen (belangrijkste reden: je woont in het buitenland, maar nog wel in de EU). In dezelfde tijd maak je de deal met de Nederlandse dealer, waarop je aangeeft dat je BPM/BTW-vrij gaat kopen. Wellicht helpt de dealer je met de papierbende, maar eigenlijk is het niet moeilijk. Belangrijk: de dealer moet voor de auto een Certificate of Confirmaty regelen: een geschreven bewijs dat de auto voldoet aan de EU-normen (het maakt hierbij niet uit of het rechts- of links-gestuurd is). Na de toestemming van de Douane (gebaseerd op de vragenlijst) betaal je de dealer. Daarbij is ook al afgesproken hoe je aan je export-kenteken komt (soms moet je dat zelf regelen, via de RDW). Dat exportkenteken is vaak maar 7 dgn geldig. Autoverzekering: wellicht wil een Engelse verzekering je verzekeren op het chassisnummer.
Invoer in UK:
Je rijdt gewoon op je exportkenteken UK in, geen probleem. Wanneer je daar bent, zeker een Britse autoverzekering nemen, voorlopig op chassinummer en niet op je kenteken. Auto aanmelden bij Engelse RDW, de DVLA. Kijk op hun website, ze hebben meerdere kantoren. Ik werkte bij de NAVO, dus was ik ook in Engeland BTW-vrij, maar jij moet wellicht toch VAT betalen (dat is slechts 17%, tegen in NL 19%). Na betaling VAT en aanvraag Brits kenteken (op formulier V55 meen ik), alsmede toezending Certificate of Confirmaty en originele bon krijg je enige weken later toestemming voor je nieuwe kenteken. Kentekenbewijs heet V5. Dit kun je bij Halfords ed. zo laten maken. Bij de toestemming, krijg je ook te horen hoeveel roadtax je moet betalen maar dat is sowieso veel minder dan in NL.
Suc6, en bij vragen weet je mij te vinden...
Harry
1983 ex-British Telecom SWB Series 3 (alias 'de RUS' vml kenteken A780 RUS)
Re: defender exporteren van nederland naar schotland
Geplaatst: ma 27 okt 2003, 00:00
door martijn van donselaar
Hallo Ed en Marianne,
Net zoals jullie verblijf ik al een aantal maanden in Scotland. Ik vraag me echter af waarom jullie een defender uit NL willen invoeren? Volgens mij zijn ze in NL niet goedkoper, plus dat je ook nog een keer btw/vat moet betalen op het moment dat je ze invoert. Verder zit je stuur aan de verkeerde kant.
Als het als reden heeft dat de LR's in Scotland allemaal wegroesten waar je bijstaat, moet je misschien een keer in engeland gaan kijken. Daar is het klimaat een stuk beter en er wordt dus een stuk minder met pekel gestrooid. Feitelijk gaat dit op zodra je de Borders passeert.
groeten,
Martijn van Donselaar
Re: defender exporteren van nederland naar schotland
Geplaatst: ma 27 okt 2003, 01:54
door Dennis101
Informeer eens bij Neyland bv in Hippolytushoef (NH), zij zijn tegenwoordig exporteur voor Santana, maar adverteren in de LRO ook nog met de export van nieuwe Land Rovers naar de UK tegen lagere prijzen. [www.neyland.com].
Ik heb verder geen ervaring met dit bedrijf, maar misschien is het de moeite waard.
Dennis B.
Re: defender exporteren van nederland naar schotland
Geplaatst: ma 27 okt 2003, 13:40
door Roel K
> Net zoals jullie verblijf ik al een aantal maanden in
> Scotland. Ik vraag me echter af waarom jullie een defender
> uit NL willen invoeren? Volgens mij zijn ze in NL niet
> goedkoper, plus dat je ook nog een keer btw/vat moet betalen
> op het moment dat je ze invoert. Verder zit je stuur aan de
> verkeerde kant.
Simpel: in NL is de kale prijs (zonder BPM) veel lager. Door de auto hier te kopen en meteen uit te voeren kun je ruwweg 30% besparen! In GB hoef je nl geen BPM te betalen en BTW betaal je maar 1 keer (in G. Een Schotse vriend van mij heeft zo een Ford Puma gekocht - het was geen enkel probleem om hier een auto met het stuur aan de rechterkant te bestellen!
Groeten,
Roel
Re: defender exporteren van nederland naar schotland
Geplaatst: ma 27 okt 2003, 16:53
door Benny
Informeer eens bij autocentrum Bijvelds in Erp (0413-212586) zij exporteren regelmatig nieuwe auto's naar GB met het stuur aan de rechterkant.(kunnen ze gewoon bij de importeur in NL bestellen)
m.vr.gr.
B v/den Hoogen
Re: defender exporteren van nederland naar schotland
Geplaatst: di 28 okt 2003, 00:39
door Ed Weerts
Iedereen ontzettend bedankt voor de tips, we gaan kijken wat mogelijk is en houden jullie middels dit prikbord op de hoogte.
We trekken de tijd er voor uit het kan dus nog wel ff duren.
Nogmaals bedankt en tot de volgende keer.
Ed Weerts schreef:
>
> Hallo,
>
> Wij wonen in Schotland en overwegen om een nieuwe defender in
> Nederland te kopen en hem direct exporteren naar Schotland.
> Dit vanwege geen BPM en het besparen van transactie- koers
> kosten van onze euro's naar ponden.
>
> Wie heeft daar ervaring mee, en/of kan ons tips geven.
>
> Groeten van uit de North-Highlands,
>
> Ed en Marianne