Pagina 1 van 1
Vraagje over 6 cylinder
Geplaatst: ma 20 okt 2003, 14:26
door Sander
Beste prikkers,
ik heb een Land Rover 109" 6 cylinder LPG gekocht. Ik wilde graag even weten wat de voor- en nadelen van de motor zijn? Kunnen jullie hier iets van zeggen?
Verder: -het kleppendeksel was nat (vettig, olie), waar kan dat aan liggen?
- er moet een nieuwe uitlaat onder, van spruitstuk tot eind, wat gaat dat ongeveer kosten?
- De motor slaat af bij stationair toerental, wat zijn mogelijke oorzaken?
Bijvoorbaat dank,
Groeten Sander
PS: Ik heb nog een 88" LW te koop, zie www.marktplaats.nl/markt/autos/landrover/3234.htm
Re: Vraagje over 6 cylinder
Geplaatst: ma 20 okt 2003, 15:06
door johan - LaRo Graveyard
Hoi Sander, gefeliciteerd met je aankoop. Het 6 cilinder verhaal is al een paar keer de revue gepasseerd (geef ff een zoek opdracht). Het belangrijkste is dat je twee verhalen zult krijgen: zeer positieve en zeer negatieve reacties. Mensen die een 6 cil. hebben zijn laaiend enthousiast (waaronder ik, ik heb er zelf 1 uit 1971 waarmee ik een berg problemen heb gehad maar ben nog steeds enthousiast) en mensen die hem niet hebben verfoeien hem vaak. Feit is dat het een zeer goede motor is maar dat je, nog meer dan met 4 cilinders, regelmatig onderhoud moet plegen. Dat jij op LPG loopt kan op twee dingen wijzen: de motor is aangepakt (nieuwe kleppen, etc.) of niet. Het laatste is meestak het geval omdat bij een kop/zijklepper het kleppen verhaal een vervelend karwij is. De uitlaatkleppen (welke gehard dienen te worden samen met de zittingen) zitten namelijk in het onderblok en niet in de kop. Daardoor wordt meestal LPG ingebouwd zonder aanpassing, iets waar het blok eigenlijk niet tegen kan. Ga dus ff goed na of de motor voor LPG is aangepast.
Antwoord op je vragen (voor zover ik ze kan beoordelen):
- natte/vettige klepdeksel (welke? in- of uitlaat?) komt door rondslingerende olie. Kan komen door slechte klepdekselpakking, een keer vergeten de olievuldop erop te doen, de carterontluchtingsdop op de klepdeksel heeft geen slang naar de carb. en wellicht daarbij een carterdruk (te controleren door tijdens stationair lopen je hand op de olievulopening te duwen, dan voel je of er druk ontstaat). Het kan ook zijn dat er ergens een olie lekkage is maar dan moet ook het blok of andere delen nat zijn. Maar alles eens goed schoon/droog en kijk waar het nat wordt.
- kosten uitlaat in NL weet ik niet uit mijn hoofd maar als je die in Engeland besteld valt dat best mee, bij Paddock compleet voor 70.57 pond. Dit is zonder spruitstuk.
- afslaan bij stationair draaien mogelijke oorzaken: kleppen niet goed gesteld, stationair toerental te laag, CO te laag (zowel carb. als verdamper), ontstekingstijdstip niet goed, bougiekabels niet meer goed, contactpuntjes afstand niet goed, slechte rotor/verdelerkap, oliebadluchtfilter verstopt, oftewel mogelijkheden te over. Mijn advies, als je net de auto hebt gekocht (heb ik ook net bij mijn nieuwe oude BMW gedaan): meteen grote beurt geven en alle zaken vervangen die je normaal bij een grote beurt vervangt tenzij nog echt in goede staat. Dus: nieuwe verdelerkap, contactpuntjes, rotor, bougies, bougiekabels, olie, oliefilter en klepdekselpakkingen. Verder kleppenstellen (vervelend karwij bij een 6 cilinder), contactpuntjes stellen, ontstekingstijdstip stellen, oliebadluchtfilter schoonmaken en olie daarvan verversen, motorolie verversen en koelvloeistof verversen. Dan heb je alles gedaan. Als de motor goed is moet hij als een zonnetje draaien.
succes, Johan
== Land Rover Graveyard (Johan van der Wielen / Jos Leurs) ==
- 109'' series IIa StaWag 6 cilinder uit 1970: Doli
- 107'' series I StaWag 4 cilinder uit 1957: naamloos
- 80'' series I softop 4 cilinder uit 1950: Tonka
en een heleboel onderdelen voor series en later.....
Re: Vraagje over 6 cylinder
Geplaatst: ma 20 okt 2003, 18:30
door janzzen
ja, helemaal met Johan eens. let op, laat je niets wijs maken over de te gebruiken bougies!! dat moeten champion N5 zijn, andere types leiden tot contante ellende in je ontsteking. ZEEER slechte ervaring mee opgedaan..... ben je dr zuinig op dan is het een machine om helemaal gek op te zijn, als je er niet goed voor zorgt is het een machine om gek van te worden... Ik heb het eerste
succes
janzzen
Re: Vraagje over 6 cylinder
Geplaatst: di 21 okt 2003, 03:23
door Sander
Hartelijk bedankt voor het advies, ik denk dat ik hier wat mee kan! Als ik er mee aan het werk ga komen er vanzelf wel wat meer vragen opborrelen, die zal ik tzt dan wel stellen. Bedankt.
Groeten Sander