Pagina 1 van 1
Yeeeessss, we mogen weer!!
Geplaatst: di 07 okt 2003, 19:38
door Dave
Hoi allemaal,
Vanmiddag moest mijn landrover serie III ex-leger gekeurd worden.
Bijna alles was goed. Moest alleen de verstralers en misllampen verwijderen. (Deze zijn namelijk niet via de normale verlichting geschakeld.
Verder heb ik te horen gekregen da de kruisjes in de aandrijfassen nog wat vaker gesmeerd moesten worden. Eentje had namelijk een kleine axiale speling.
Ook zag bijna het hele motorblok zwart. (Voor de keuring nog schoon gespoten)
De keuringsmeester zij dat het diesel was.
Ik vind het eigenlijk niet naar diesel ruiken.
Verder is dit probleem ontstaan na het aansluiten van de carterontluchting op een vacuumpomp.
Dit heb ik gedaan om ervoor te zorgen dat de vacuumpomp lucht kan blijven verpompen. Anders moet deze een vacuumvat leegzuigen terwijl deze al leeg is. Om ervoor te zorgen dat er wel vacuum in het vacuumvat komt, is de leiding naar de carterontluchting gesmoord.
Dus volgens mij zijn het carterdampen die op het blok neerslaan. (wel erg veel dan)
Weet misschien iemand waarom mijn blok zo zwart is en heeft hij een oplossing?
Groeten,
Dave Frencken
Re: Yeeeessss, we mogen weer!!
Geplaatst: di 07 okt 2003, 21:46
door Jan F.
Ik vermoed dat je nu carterdampen naar de buitenlucht(zijkant blok) aan het pompen bent. Eenvoudig te verhelpen door de perszijde(uitblaas) van de vacuumpomp aan te sluiten op inlaatspruitstuk(waar voorheen vacuumslang zat).
Groet, Jan F.
Re: Yeeeessss, we mogen weer!!
Geplaatst: di 07 okt 2003, 22:58
door Dave
Hoi Jan,
Dit kan het volgens mij niet zijn. De carterdampen worden namelijk uit de carterontluchting gezogen. Dan gaan ze via de pomp naar een aansluiting in het inlaatspruitstuk. (Zoals je al zei)
Groeten,
Dave Frencken
Re: Yeeeessss, we mogen weer!!
Geplaatst: di 07 okt 2003, 23:25
door Aad Koene
Dave,
een beetje onnodig ingewikkeld en link bovendien.
Door de carterontluchting aan te sluiten op de vacuumpomp creéer je onderdruk in het carter, niet echt bevorderlijk voor je motor.
Bovendien gaan alle oliedampen langs het membraam van de vacuumpomp, lijkt me ook niet echt bevorderlijk voor je vacuumpomp.
Waarom niet gewoon aansluiten zoals het hoort:
- Carterontluchting op het inlaatspruitstuk
- tweede gat op het inlaatspruitstuk afdoppen
- vacuumpompzuigkant aansluiten op de onderdruktank en rembekrachtiger dmv een T-stuk
- vacuumpomp eventueel verse en schone buitenlucht laten zuigen als je bang bent dat hij slijt van werken.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Yeeeessss, we mogen weer!!
Geplaatst: wo 08 okt 2003, 00:29
door Dave
Hoi aad,
Zo kan ik ook eens proberen of het werkt.
Alleen heb ik de smoring voor het inlaatspruitstuk verwijderd en zelf een aansluiting op de luchtaanvoerslang gemaakt. (Hoef dus geen aansluiting af te doppen.)
Maar zorgt de smoring er niet voor dat er aan de carerontluchting wordt gezogen?
Ik dacht eigenlijk van wel dus probeerde ik het op deze manier op te lossen.
Groeten,
Dave Frencken
Re: Yeeeessss, we mogen weer!!
Geplaatst: wo 08 okt 2003, 00:34
door Aad Koene
Dave,
uit mijn hoofd gezegd zit de carterontluchting vóór de smoorklep waardoor de vettige lucht niet meegezogen kan worden.
Zal het morgen eens exact nakijken, nu is het weer te slecht.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Yeeeessss, we mogen weer!!
Geplaatst: wo 08 okt 2003, 00:40
door Dennis101
Helemaal eens Aad,
Het kan waarschijnlijk nog eenvoudiger: De meeste vacuumpompen leveren genoeg vacuum om zonder tank te werken, heb je weer extra ruimte onder de kap, en minder kans op lekkage.
Mijn electrische Volvo V40 pomp schakelt nu pas in als het rempedaal wordt ingetrapt, zonder tank direct ruim voldoende vacuum.
De (meestal) Peugeot snaar gedreven pompen draaien altijd, en kunnen bij elk toerental dezelfde onderdruk creeren, alleen de hoeveelheid wisselt.
Dennis B.
Re: Yeeeessss, we mogen weer!!
Geplaatst: wo 08 okt 2003, 00:49
door Dennis101
Bespaar je de moeite Aad, de carterventilatie zit i.d.d. voor de smoorklep, en de vacuum aansluiting (uiteraard) na de klep.
Ik had bij het verwijderen van de smoorklep ( en dus gelijk ook beide aansluitingen) het geluk dat mijn inlaat spruitstuk voor een onbekrachtigd remsysteem was, dus de carterontluchting heb ik op deze 3e aansluiting zitten, zoals het ooit bedoelt was.
Dennis B.
Re: Yeeeessss, we mogen weer!!
Geplaatst: wo 08 okt 2003, 00:54
door Aad Koene
Dennis,
bedankt voor je aanvulling, scheelt mij weer een nat pak.
Als de carterontluchting ná de smoorklep zou zitten zou de onderdruktank vol met olie lopen als er carterdruk opgebouwd wordt, leek me al onlochisch.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Yeeeessss, we mogen weer!!
Geplaatst: wo 08 okt 2003, 00:58
door Dave
Aad,
Op de smoring zit boven en onder een aansluiting. De gaten in de smoring staan precies tegenover elkaar. Bij een gesloten smoorklep is de bovenste aansluiting verbonden met de lucht in de luchtslang. De onderste aansluiting is dan verbonden met de lucht in het spruitstuk.
Bij een gesloten smoorklep wordt er uit de onderste aansluiting vacuum getrokken.
met de bovenste gebeurt dus eigenlijk niets.
Bij een geheel geopende smoorklep heeft het gat in de smoorklep geen effect meer.(Hoop ik). Er moet evengoed vacuum getrokken worden aan de onderste aansluiting. (Voor de rembekrachtiger.) Maar omdat de andere aansluiting er precies tegenover staat, moet hier toch ook een vacuum ontstaan? En dan creeer je toch ook onderdruk in het kleppendekselgebied?
Groeten,
Dave Frencken
P.s. Hopelijk is mijn verhaal een beetje duidelijk. Anders krijg ik morgen wel antwoord. Maar dan moet het zeker wel droog zijn geweest.
Re: Yeeeessss, we mogen weer!!
Geplaatst: wo 08 okt 2003, 01:13
door Dave
Hoi,
Waarom is het eigenlijk schadelijk om onderdruk in het carter te hebben. Is dit om dezelfde reden om geen overdruk in het carter te hebben?
Ik ga de slangen morgen maar eens anders aansluiten.
Aan de carterontluchting wordt dus niet gezogen.
Bedankt voor het meedenken met mijn probleem.
Groeten,
Dave Frencken