Pagina 1 van 1
nog maar een keer...chassis behandelen
Geplaatst: di 07 okt 2003, 13:20
door Erwin
Allen,
zojuist eens een uurtje door de history gelopen over het behandelen van het chassis. Mijn 110 uit '86 moet er ook aan geloven. Ik ben op zoek naar een goed goedje om het chassis te behandelen, zelf heb ik slechte ervaringen met Hamerite.
In de history van het prikbord wordt veel gesproken over epoxy achtige zaken, waxoil (of waxoyl) en meer. Iemand tips en ervaringen ?
Erwin
laro 110 '86
Re: nog maar een keer...chassis behandelen
Geplaatst: di 07 okt 2003, 13:56
door jarne
Hoi erwin,
Op mijn 88 uit 73 (morgen 30 jaar) gebruik ik teer.
Als dit spul warm is smeert het geweldig maar het stinkt wel als de hel!
Het word wel mooi en glad droog.
Een neef van mij heeft waxoil op zijn gerestaureerde 2cv eend uit 1952 gebruikt en is hier zeer tevreden mee.
Ik ga een keer bij hem langs om mijn chassis aan de binnenkant in te spuiten.
Op mijn werk (zeeschip) gebruiken we ook twee componenten verf en ook dit is prima spul. (wel goed ontroesten maar dat spreekt voor zichzelf)
Er zijn dus vele manieren om je landrover te behandelen!
Er is maar een nadeel en dat is dat je zelf zo smerig word!!!
succes!
de groeten. jarne.
Re: nog maar een keer...chassis behandelen
Geplaatst: di 07 okt 2003, 13:56
door Aad Koene
Erwin,
Er is in het afgelopen jaar hierover veel geschreven, het meeste zul je al gelezen hebben.
Lezen, luisteren en nadenken hebben mij tot de volgende conclusie gebracht:
- voor de binnenzijde van het chassis is gladde zwarte chassislak de beste oplossing
- voor de buitenzijde is zwarte chassislak met een beschermlaag van bitumen, undercaoting, tectyl of andere substantie de beste optie.
Motivatie binnenzijde:
Chassis roesten bijna altijd van binnenuit doordat er troep in komt, de beschermlaag los laat en je aan de binnenzijde niet zo makkelijk kan kijken.
Een glad oppervlak is makkelijk schoon te spoelen en houdt geen vuil vast.
Na het terreinrijden is uitspoelen van het chassis makkelijker.
Schoon water droogt sneller dan vuil water, laat staan modder.
Dus zal een schoongespoten chassis met een gladde binnenzijde het snelst drogen.
Ook voorkom je dat er vuil aan en tussen een eventuele extra coating aan de binnenzijde blijft zitten waardoor roesten nog makkelijker gaat.
Na een aantal jaren zal de chassislak verslijten en is grof stralen en opnieuw spuiten een goedkopere oplossing dan andere behandelingen, bovendien blijkt uit bovenstaande dat het doeltreffender is.
Motivatie buitenzijde:
Wat voor de binnenzijde geld, geld eigenlijk ook voor de buitenzijde.
Echter met dien verstande dat de buitenzijde eerder onderhevig is aan beschadigingen en daardoor een extra bescherming kan gebruiken in de vorm van een zachtere en stootvastere extra buitenlaag.
Bovendien is de buitenkant van het chassis controleerbaar op beschadigingen en zonodig sneller bijgewerkt.
Succes met je keuze.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: nog maar een keer...chassis behandelen
Geplaatst: di 07 okt 2003, 15:16
door jo.
Het chassis van binnen goed behandelen is door mij gedaan met slaolie en kurken. Ik heb eerst veel kurken gezocht en ze op maat gemaakt voor alle gaten in het cassis, dicht maken, toen slaolie er in geschut. Een halveliter per balk en twee a drie weken er mee rijden (ongeveer 100km waarvan 50 op een veldweg) vond ik genoeg en dan de stoppen er uit en gekontroleert en opnieuw er in, en je heb overal (aan de binnenkant) olie zitten. Daarna heb ik otawol in gedaan nu is die redelijk tot goed beschermt.
jo fo
Re: nog maar een keer...chassis behandelen
Geplaatst: di 07 okt 2003, 16:06
door Michiel
Een kennis van mij heeft (bij zijn verzameling Eenden) goede ervaringen opgedaan met Owatrol, een olie met goede penetrerende eigenschappen (kruipt dus goed in alle hoekjes en gaatjes van het chassis), die ook nog overschilderbaar is. Ik ga dit zelf binnenkort op mijn 110 uit '87 toepassen. Wellicht dat ik de roestige delen eerst nog voorbehandel met Fertan, een industrieel product dat roest omzet in een niet hechtend poeder dat je weg kan halen en dat blank metaal enigszins beschermd.
Owatrol moet op een schoon en droog oppervalk worden aangebracht, Fertan is wateroplosbaar en met dit weer perfect aan te brengen (als je er zin in hebt om nu onder de auto te kruipen....

)
www.owatrol.nl
www.fertan.de
MichielErwin schreef:
>
> Allen,
>
> zojuist eens een uurtje door de history gelopen over het
> behandelen van het chassis. Mijn 110 uit '86 moet er ook aan
> geloven. Ik ben op zoek naar een goed goedje om het chassis
> te behandelen, zelf heb ik slechte ervaringen met Hamerite.
>
> In de history van het prikbord wordt veel gesproken over
> epoxy achtige zaken, waxoil (of waxoyl) en meer. Iemand tips
> en ervaringen ?
>
> Erwin
> laro 110 '86
Re: nog maar een keer...chassis behandelen
Geplaatst: di 07 okt 2003, 16:39
door Serious IIa
Creatief!!!
Re: nog maar een keer...chassis behandelen
Geplaatst: di 07 okt 2003, 16:45
door Steven
maar ook effectief????
Re: nog maar een keer...chassis behandelen
Geplaatst: di 07 okt 2003, 16:53
door Jan W
Wel handig als je bij toeval doorschiet, het sla veld in.
Spontane picnic.
Blijf de slaolie wel gebruiken waarvoor het is bedoelt, kan ik me ook niet vergissen.
Re: nog maar een keer...chassis behandelen
Geplaatst: di 07 okt 2003, 18:05
door Chris
Ik heb het chassis laten behandelen met Valvoline, op bijenwas-basis. Prettig om mee te werken en blijft (in tegenstelling tot bijv tectyl) licht plastisch.
Chris
Re: nog maar een keer...chassis behandelen
Geplaatst: di 07 okt 2003, 20:48
door Jan Kok
Erwin,
Kijk even op www.antiroest.nl ik ga mijn Defender daar ook laten behandelen.
Succes,
Jan Kok
www.jankok.tk
Re: nog maar een keer...chassis behandelen
Geplaatst: di 07 okt 2003, 21:56
door La Gomera
Ola Hombres!!
Ik heb pas mijn chassis bij een landroverdealer in Tjechie laten behandelen met dinotrowl aan de buitenkant en 3M aan de binnenkant. De ene dag spoelen ze de hele zaak schoon, zetten de auto een nacht in een verwarmings kabine zodat die de voldende morgen kurkdroog is en behandelen het hele spul. Tevens het bulkhead en alle andere holle ruimtes in de 3M. Kosten arbeidsloon en materiaal 70 Euro!!! Jullie begrijpen natuurlijk wel dat ik tegenwoordig alles daar laat doen want het kost daar een fraktie van wat we hier betalen en het is nog een officiele LR dealer ook.
Interesse? mail me ff!
Adios Henk