Pagina 1 van 1

Tussenbak series 3

Geplaatst: vr 03 okt 2003, 23:33
door Paul Soogelee
hallo, ik ben bezig een series 3 uit 1980 technisch in orde te maken, en nu heb ik een probleempje. De auto kan ik wel in zijn lage gearing schakelen, maar de snelheid blijft hetzelfde als in de hoge gearing. Als ik de pook met rode knop toch naar me toe trek, moet de auto toch in zijn lage gearing staan? De 4WD doet het dan wel, maar hij rijdt zo hard. Verder valt me op dat de auto in zijn hoge gearing ook erg snel rijdt voor een originele diesel. Wat kan de oorzaak van dit probleempje zijn?

Re: Tussenbak series 3

Geplaatst: za 04 okt 2003, 00:02
door Aad Koene
Paul,

wat is de gemeten topsnelheid in beide tussenbakstanden??

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: Tussenbak series 3

Geplaatst: za 04 okt 2003, 03:42
door martin
Heb je wel een neutraal tussen de hoge en de "lage" gearing? Of doet die het ook niet? Als die het ook niet doet, lijkt het alsof het tandwiel niet verschoven wordt.

Er hoort een zegel op de brandstofpomp te zitten waarmee het maximum gas is afgesteld. Als je meer geeft dan toegestaan, overbelast je de motor.

Re: Tussenbak series 3

Geplaatst: zo 05 okt 2003, 12:16
door Paul Soogelee
Sorry voor late reactie, er is vanalles tussen gekomen. De snelheden kan ik nog niet geven, omdat de kilometerteller het nog niet doet. Maar het maakt voor de snelheid echt niet uit of ik nu in hoog of laag rijdt. Verder schakelt de tussenbak wel in de neutraal. Ook de gele pook springt mooi terug als ik de auto uit zijn vier hoog schakel. Verder is de pomp ook nog steeds verzegeld, maar dit kan het niet zijn, omdat ik niet echt veeltoeren maak , vanwege het lawaai.
Ik dacht zelf an een aangepaste tussenbak voor hogere snelheden, maar begrijp dan niet waarom de lage gearing het niet doet. Ik had echt verwacht dat een Land Rover in zijn lage gearing vooruit zou 'kruipen' bij stationair motortoerental, maar dat kan de mijne niet.

groeten en alvast bedankt voor de reacties, Paul Soogelee

Re: Tussenbak series 3

Geplaatst: ma 06 okt 2003, 00:38
door Aad Koene
Paul,

Bij niet al te hoge toerentallen zou het verschil wel te merken moeten zijn maar een Land Rover rijdt in 4x4 laag altijd nog zo`n 50 tot 60 kilometer per uur (niet aan te raden overigens).
Heb je ook gecontroleerd of de tussenbak in de "vrijstand" ook daadwerkelijk vrijstaat door hem in een versnelling te zetten en de koppeling op te laten komen?
De Laro moet dan stil blijvenstaan terwijl de motor toeren maakt en je de versnellingsbak hoort meedraaien.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: Tussenbak series 3

Geplaatst: di 07 okt 2003, 00:17
door Wouter
Ik gok dat er was mis is in het bedieningsmechanisme, misschien is het boutje los waarmee de schakelvork wordt vastgehouden. Dit kan je zien door het (meest rechter) dekseltje bovenop de transferbak te verwijderen, je moet de boel dan zien schakelen. (zie: [the-land-rover.com] pagina 21)

Wouter

Re: Tussenbak series 3

Geplaatst: wo 08 okt 2003, 16:29
door Paul Soogelee
bedankt voor de tips, ik ga het controleren.
groeten Paul