Pagina 1 van 1
Drive shaft shim
Geplaatst: di 23 sep 2003, 13:42
door Guido B.
Hallo,
Om een lekkage aan mijn swivvel housing op te lossen heb ik de hun bij mijn voor wiel gedemonteerd. (laro 110 1986)
Het viel mij op dat ik een shim mis die tussen de eerste circlip (achter de stofkap) en de drive memeber zit. Hierdoor kan ik de as die naar buitensteek een beetje op en neer bewegen.
Bij budget parts is me verteld dat ik op moet meten hoe dik de shim moet zijn. Ze zijn er in verschillnde diktes.
Is het goed genoeg om de as zover mogelijk naar buiten te trekken en vervolgens met dikke voelermaten de speling te meten, af moet ik het op een andere manier opmeten?. Ik rij al een tijdje zonder deze shim... Is dat schadelijk???
Alvast bedankt, Guido
Re: Drive shaft shim
Geplaatst: di 23 sep 2003, 13:55
door 110
Heb je al gekeken op de site van:
[users.skynet.be]
Onder de link:
Manuals LR
Daar staan alle handleidingen:
Land Rover Defender Manual 1984-1990 [PDF - format] (880 pages, 8 parts)
Succes
Re: Drive shaft shim
Geplaatst: di 23 sep 2003, 14:13
door Guido B.
Ja,
Deze heb ik. Daarom weet ik ook dat ik deze shim mis, maar de dikte staat er niet bij en moet volgens budgetparts schijnbaar opgemeten worden...
Re: Drive shaft shim
Geplaatst: di 23 sep 2003, 14:25
door 110
Nou ja, opmeten.
Je neemt een meetklok en aan de hand van de speling bepaal je de dikte van de shim, ja dat is natuurlijk opmeten (en die kan je dan weer bij Budget kopen).
Succes
Re: Drive shaft shim
Geplaatst: di 23 sep 2003, 14:37
door Guido B.
Klinkt logisch....
Nu nog even een meetklok regelen .
Bedankt
Re: Drive shaft shim
Geplaatst: di 23 sep 2003, 17:13
door Outback
Echt belangrijk zijn die shims volgens mij niet, ik heb ze alleen gemonteerd toen ik nieuwe assen en/of nieuwe flensen gemonteerd heb. Als je later shims er tussen stopt (nadat er speling is ontstaan in de flens/as) trek je de steekas steeds verder uit de diff en of dat goed is weet ik ook niet, lijkt mij van niet. Beste is als je ze wilt monteren van alle maten er een stel te kopen. Koop dan ook meteen wat nieuwe plastic doppen (als reserve) want kans is best groot dat die kapot gaan als je ze er af probeert te halen. Groeten, Marco.
Re: Drive shaft shim
Geplaatst: di 23 sep 2003, 17:20
door 110
In de vooras zitten natuurlijk ook homokineten !
De draaipunten daarvan wil je echt wel op dezelfde plek hebben als de draaipunten van je swivelhousings, anders slijten de homokineten wel erg snel (en ze zijn duur!)
Succes
Re: Drive shaft shim
Geplaatst: di 23 sep 2003, 22:46
door Aad Koene
Guido,
shimms worden door Land Rover gemonteerd op opgelopen speling weer op te kunnen heffen waardoor onnodige slijtage wordt voorkomen.
Dat er bij jou geen shimms meer inzitten kan betekenen dat die dus reeds verwijderd zijn ivm met speling door slijtage.
Treedt er na het verwijderen van de laatste shimm wederom speling op wordt het tijd voor ingrijpende maatregelen.
Succes,
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Drive shaft shim
Geplaatst: di 23 sep 2003, 23:21
door Dennis101
Guido,
De manier waarop jij voorstelt om de shimdikte op te meten wordt precies zo omschreven in het repair manual van een 101 FC.
Het lijkt mij dus dat deze methode ook toe te passen is op een 110.
Bij een 101 moet na het aanbrengen van de shims een ruimte overblijven van
0.07-0.2 mm als deze waarde bij een 110 ook een dergelijke tollerantie toelaat is meten met voelermaten nauwkeurig genoeg.
Dennis B.
Re: Drive shaft shim (aanvulling)
Geplaatst: di 23 sep 2003, 23:43
door Dennis101
Was ik toch bijna vergeten dat ik het 110 manual ook heb.
De toegelaten speling is bij een 110 0,127-0,254 mm, dus met voelermaten (oplopend met 0,05mm) moet het goed kunnen. Door de dunnere assen van een 110 t.o.v. een 101 is het met een meetklok wel gemakkelijker. En de meetklok heb je natuurlijk ook nodig om de wiellagerspeling af te stellen.
Dennis B.
Shims verwijderen bij speling?
Geplaatst: wo 24 sep 2003, 11:17
door Guido B.
Aad,
Ik begrijp het niet helemaal (of helemaal niet).
Als er speling ontstaat en er worden shims verwijderd, dan wordt de speling toch alleen maar groter....
Als ik nu een shim plaats, loop ik dan niet het risico, de draaipunten (zie bericht 110) ten opzichte van elkaar verkeerd te plaatsen?
Welke ingrijpende maatregelen zou ik dan moeten nemen als de slijtage te groot is? Ik ben er toevallig achtergekomen dat hier speling op zit. Het stuur en rijgedrag is prima. (Don't try to fix if it isn't broke?)
Waar kan ik een meetklok kopen voor het afstellen van de wiellagers? Of kan dit ook op gevoel?
Ojee, wat een vragen..... Ik moet nog veel leren.
Guido
Re: Shims verwijderen bij speling?
Geplaatst: wo 24 sep 2003, 20:46
door Outback
Ik begrijp het ook niet helemaal maar de bottom line is dat je je naar mijn mening niet al te druk hoeft te maken. Er zijn meestal genoeg ernstigere problemen bij een Land Rover. Ik zou dus alleen die shims er op zetten als je ook de flensen hebt vervangen. Koop dan wel originele of kwaliteitsdelen en niet de gare goedkope BM of Britpart dingen de meeste verkopen want die houden het geen 10k uit. Zelf heb ik net een setje van Ashcroft gemonteerd. Wiellagers stel ik ook op gevoel af, en hoe dat moet voelen, tja dat is een beetje moeilijk via een forum te doen. Eerst iets te vast draaien zodat alles goed op z'n plaats zit, daarna wat losser en zo dat er net geen voelbare/zichtbare speling op het lager zit. Dan vastzetten en borgmoer etc. er op. Als je het lager kunt voelen als je de naaf draait zit ie te vast. Ga een stuk rijden en als de boel heet wordt zit het ook veel te vast. Te los merk je als je het wiel opkrikt, dat voel je meteen. Groeten, Marco.
Re: Shims verwijderen bij speling?
Geplaatst: do 25 sep 2003, 11:16
door Guido B.
Hey bedankt,
Ik ga het ook zo doen.....
Guido