Pagina 1 van 1
Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: ma 22 sep 2003, 23:54
door Sjantie
Hellaro!!!!
Ik zal me eerst ff voorstellen, want ik heb begrepen dat het Smoelenboek niet optimaal werkt. Zodra dit wel het geval is kunnen jullie daar meer informatie over mij vinden. Ik ben Sjantie Schoenmakers, ben 26 jaar en kom uit Tilburg. Vanaf januari ben ik in het bezit van een 88? lightweight. Ik heb hem in augustus vorig jaar gekocht met als afspraak dat hij hem nog ?even? op de APK zou zetten. Ik zal jullie de ellendige details besparen maar tussen aug. en jan. heeft de vorige eigenaar er een nieuwere motor (2,5 liter diesel) in gelegd met als gevolg dat de electriciteit geregeld nog wat stoeit met elkaar. De gloeibougies zijn 12 V, de startmotor 24 en de dynamo is ook 24 V. Er zitten 2 identieke dieselaccu?s in die nu om de 2 maanden ongeveer omgedraaid moeten worden, wat:
a. niet goed is voor de accu?s en
b. soms niet goed voor je humeur is want het komt altijd net op het verkeerde moment
Een van de accu?s laadt dus niet goed op en nu had ik al op het forum gezien dat sommige mensen middels een diodebrug een tweede accu hebben bijgezet wat zorgt dat de 2e accu wel bijlaadt. Echter heb ik afgelopen Landroverweekend in Beilen diverse malen gehoord dat het verstandiger is om alles 12 V te maken. Maar ik durf er niet aan te beginnen!!!! Wat ga je tegenkomen??? Dus KIM misschien een autotechniekcursus voor dames dan maar voor mij???? Mochten jullie handige en makkelijke oplossingen hebben dan hoor ik dat natuurlijk graag!!!
Re: Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: di 23 sep 2003, 00:17
door Jorrit
Hoi Sjantie,
welkom op het forum. Als je gehele systeem 24 v is zal ik daar afblijven want dat is een aardig karwei om de auto om te bouwen, maar als ik het goed begrijp, zijn alleen je gloeibogies 12v dus deze vervangen voor 24v. n
Een diodebrug is voor jouw geen optie dit is voor twee 12v gescheide systemen voor bv camper of lier.
de twee accus die jij heb staan als het goed is in serie, en een diodebrug is voor accu's die paralel staan.
succes Jorrit, LR 110 200TDI RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]
Re: Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: di 23 sep 2003, 00:23
door Aad Koene
Sjantie,
Welkom bij de Prikkers.
Wat jou elektriek probleem betreft zullen we bij de basis beginnen:
Er zijn 2 uitvoeringen van Land Rover`s: civiele en militaire.
Enkele uitzonderingen daargelaten zijn de civiele 12 volt en de militaire 24 volt.
De civiele hebben 1 accu onder de motorkap en militaire hebben 2 12volts accu`s in serie geschakeld tussen de voorstoelen staan.
Dat één van de twee accu`s niet oplaad in een 24 volts systeem is theoretisch niet mogelijk, wat wel mogelijk is is dat er van één accu 12 volt onttrokken wordt met als gevolg dat die niet voldoende opgeladen wordt en steeds leger raakt.
Dat jou gloeispiralen 12 volt zijn hoeft op zich geen probleem te zijn mits deze per 2 in serie geschakeld zijn.
Jou systeem ombouwen naar 12 volt zou een optie kunnen zijn maar is een tamelijk kostbare en arbeidsintensieve onderneming.
Bovendien is een 24 volts systeem sterker dan een 12 volts systeem.
Zaak is uit te zoeken wat er geknutseld is aan het elektrisch systeem en de fouten hieruit te verwijderen en te herstellen naar de oorspronkelijke situatie.
Vandaar kun je het een en ander weer verder opbouwen.
Succes,
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: di 23 sep 2003, 00:25
door Sjantie
Hee, bedankt Jorrit!!!
Maar helaas is de brandstofpomp ook 12 V, dus er is mij vertelt dat het dan erg in de papieren gaat lopen voor de gloeibougies en de brandstofpomp te vervangen. Het zou dan makkelijker en goedkoper zijn om hem toch geheel 12 V te maken, maar ik deel jouw mening dat ik denk dat het veel meer werk is dan dat die mensen zeggen.
Maar zouden de accu's dan wel goed gaan bijladen??? Want daar zit immers nu ook een 24 V dynamo op!!
Re: Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: di 23 sep 2003, 00:28
door Aad Koene
Sjantie,
de brandstofpomp wordt meganisch aangedreven en is dus noch 12 noch 24 volt.
Gloeispiralen kosten tussen de 12 en 15 euro, dus dat valt wel mee.
Zie voor de rest mijn posting.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: di 23 sep 2003, 00:32
door Sjantie
Oorspronkelijk stonden onze accu's inderdaad tussen de voorstoelen. die zijn verplaatst naar achter de stoelen en daar zit dus een extra(??) zekering op het 12 V circuit. Het klopt inderdaad dat hij steeds leger raakt. Alleen bij het starten trekt hij extra stroom wat hij niet kan bijvullen, maar hoe zou hij dan wel kunnen bijladen, want ik heb het gevoel dat hij helemaal niks bijlaat
Re: Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: di 23 sep 2003, 00:35
door Sjantie
Maar de vorige eigenaar heeft er wel een electrisch schakelaar op gezet voor het brandstofklepje...of hoe noem je zoiets?? En wanneer de accu te zwak is valt bij het starten dus dat klepje naar beneden en heeft hij niet voldoende stroom om hem omhoog te houden...
Zou het dan ook met 24 V gloeibougies opgelost kunnen worden??
Re: Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: di 23 sep 2003, 00:41
door Aad Koene
Sjantie,
bel mij even op 079-3512801 of 06-30257977 om dit probleem te doorgronden.
Er ontbreekt hier en daar wat informatie vrees ik.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: di 23 sep 2003, 02:54
door Wouter
als ik het goed samenvat/begrijp heb je een 24V lightweight, waar een modernere motor (van een 90/110) inzit met 12 V gloeibougies en een 12 V fuel cutoff op de dieselpomp. De 12 V onderdelen zijn aangesloten 'halverwege' de 2 accu's (en dat is erg slecht voor de accu's).
Ik denk dat het veel meer werk is om alles naar 12 V om te bouwen, dan om de paar huidige onderdelen om te bouwen naar 24 V. Ik weet niet hoe het normaal bij een 24V 90/110 zit, maar bij een Series zit er gewoon een hele stevige serieweerstand bij de gloeibougies (de fuel cutoff heeft een Series volgens mij niet). Ik zou proberen ergens de benodigde onderdelen uit een 24V 90/110 te scoren, en die te monteren.
Wat je ook nog KUNT doen (maar het is niet echt een geweldige oplossing) is een derde accu plaatsen en die opladen via een 24V->12V converter, en alle 12V onderdelen aansluiten op die derde accu. Alleen, als je dat goed wilt doen geeft het een enorm gedoe met relais, en je hebt dure extra onderdelen nodig.
Succes,
Wouter
Re: Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: di 23 sep 2003, 09:27
door Aad Koene
Wouter,
voor een 24 -->12 volt converter hoeft geen 3e accu geplaatst te worden, dit kan rechtstreeks op het 24 volt systeem.
Het betreft hier inderdaad een LW waar een defendermotor is ingebouwd.
Sjantie gaat in de komende tijd eerst kijken wat er aan de bedrading veranderd is om de lekstroom op te sporen en de gloeispiralen naar origineel terug te bouwen om problemen met de accu`s te verhelpen.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: di 23 sep 2003, 11:39
door Sjantie
Ha die Wouter,
Bedankt voor de tip. Nou heb ik gisteren nog eens goed nagedacht en ik ben reeds eerder bezig geweest met 24 V gloeibougies. Bij Jansen Used gaven ze aan dat er geen 24 V gloeibougies zijn voor deze motor. Dan zou je weer met een omvormer moeten gaan werken en dat schijnt dan ook weer niet makkelijk te zijn.
Maar Aad gaf ook aan dat de gloeibougies in serie moeten staan en volgens mij is dat bij ons niet het geval, dus dat zal ik ook maar eens nakijken....
Re: Nieuweling!!!!probleem 24->12 VOLT
Geplaatst: di 23 sep 2003, 11:55
door huub
Welkom in het Land Rover gebeuren.
Jansen heeft gelijk, er bestaan geen 24 volt gloeibougie's. De standard gloeibougies staan in serie met elkaar en met een voorschakel weerstand die de aangeboden spanning van 24 of 12 volt omlaag brengt naar ongeveer 10 volt. Dus 2.5 volt spanningsval per bougie.
Even bij een van de bekende leveranciers zo'n weerstand voor 24 volt bestellen en ervoor zetten.
Er bestaan ook civiele parrallel systemen die wel 12 volt aangeboden spanningen kunnen hanteren. Deze systemen zijn voor zover ik weet nooit door Land Rover zelf toegepast.
Voor het brandstof relais zou je ook een voorschakel weerstand kunnen gebruiken, of de 24 volts versie bestellen.
Met vriendelijke groet,
Huub
En nou de waarheid over de gloeibougies van een 2.5 Diesel !
Geplaatst: di 23 sep 2003, 13:37
door 110
Er zijn wel degelijk gloeibougies van 24 Volt (eerlijkheidshalve: 22.5 Volt) in een militaire 110 geplaatst.
Het typenummer moet ik je even schuldig blijven, maar ze zijn van het merk Beru (tenminste de in mijn motor geplaatste bougies).
Er kan dus direct vanaf het boordnet een aansluiting gemaakt worden (wel via een relais natuurlijk).
(de bougies kosten ongeveer 30.00 Euro ex. het stuk)
De brandstofklep van een 12J motor (de 2.5 N/A) is bij mijn militaire uitvoering ook een "gewone" 12 Volts klep, die met een (zware) weerstand op het 24 Volts systeem zit aangesloten.
Succes
Nummer 24 Volts Gloeibougies
Geplaatst: di 23 sep 2003, 17:05
door 110
BERU 727
0100 231 103
22.5 Volt
Re: Nummer 24 Volts Gloeibougies
Geplaatst: wo 24 sep 2003, 00:17
door Sjantie
Yoehoe!!!!!! Bedankt 110, maar euh................hoe zwaar moet die weerstand zijn?? Hoeveel Ampere?? En is een weerstand hetzelfde als een omvormer?? Zijn die ook nog in de ruilhandel te verkrijgen, want ik weet dat een omvormer van 24 V naar 12 met 35 Ampere iets van 185 EURO ex BTW kost!!
Vind ik niet erg, maar dan wil ik wel graag weten of het daarmee is opgelost.
Ik ga in ieder geval kijken of ik die Bougies kan vinden!!! Wat zou ik blij zijn als dit is opgelost!!!!
Re: Nummer 24 Volts Gloeibougies
Geplaatst: wo 24 sep 2003, 02:17
door 110
De weerstand wordt alleen gebruikt bij de brandstof klep (Switch fuel cut off, BAU4611L), die is 12 Volt.
Dit is een klepje van niets, dus die spoel kan nooit een hoog vermogen hebben.
Bij mijn 110 kan ik de waarde van de weerstand niet meer aflezen (te vaak schoongeveegd ?) maar het is een draadgewonden weerstand van waarschijnlijk niet veel meer dan een paar Euro.
De gloebougies gaan, via een relais, direct naar het 24 Volts systeem.
Succes
Re: Nummer 24 Volts Gloeibougies
Geplaatst: wo 24 sep 2003, 11:06
door Victor Rutten
110,
Mischien is het handig dat je waarde van de weerstand meet met een multimeter het te dissiperen vermogen kunnen we dan wel uitrekenen met de formule P=U^2/R
M.a.w. het te dissiperen vermogen is 144 (12V in het kwadraat) / weerstandswaarde.
Groet, Victor
Re: En nou de waarheid over de gloeibougies van een 2.5 Diesel !
Geplaatst: wo 24 sep 2003, 12:18
door huub
Hmm, I stand corrected! Da's dan weer iets anders als dat ik had gezien in een (vroeg) 24 volts FFR 110. Er blijken dus verschillende versie's te zijn.
Neem aan dat deze 22.5 volts parallel staan, klopt dat?
Groetjes,
Huub
Re: En nou de waarheid over de gloeibougies van een 2.5 Diesel !
Geplaatst: wo 24 sep 2003, 21:33
door Aad Koene
Ja Huub,
dat klopt.
De meeste gloeispiralen of -bougies staan in serie en er zijn veel verschillende soorten gebruikt in Land Rover`s:
- korte met open spiraal
- korte met afgedekte spiraal
- lange met open spiraal
- lange met afgedekte spiraal
en dit alles in versies van 2,6 / 5,5 / 11 en 22,5 volt.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Nummer 24 Volts Gloeibougies
Geplaatst: wo 24 sep 2003, 22:47
door Dave
Hoi Victor,
Volgens mij klopt jouw formule niet.
Het is toch: P=U*I en U=I*R.
Als je de 2e formule invuld in de eerste krijg je P=I^2*R.
Dit geeft een iets andere uitkomst als dat je deeld door de weerstand.
Groeten,
Dave Frencken
Re: Nummer 24 Volts Gloeibougies
Geplaatst: wo 24 sep 2003, 23:07
door Wouter
Dave schreef:
>
> Het is toch: P=U*I en U=I*R.
> Als je de 2e formule invuld in de eerste krijg je P=I^2*R.
> Dit geeft een iets andere uitkomst als dat je deeld door de
> weerstand.
>
jouw formule klopt, maar de andere ook:
U=I*R, dus I=U/R
P=U*I = U*U/R
Wouter
Re: Nummer 24 Volts Gloeibougies
Geplaatst: wo 24 sep 2003, 23:53
door Victor Rutten
Aangezien we de strroom niet weten die er loopt moet je de I uit de formule halen, je weet dat de spanningsval over de weerstand 12V bedraagt.
Hierom gebruikte ik P = U^2 / R
Groet, Victor