Pagina 1 van 1

spanningsregelaar

Geplaatst: di 16 sep 2003, 23:13
door patrick blonk
in myn 2a zit geen spanningsregelaar ddus dat houd dan in dat ik een wisseldynamo heb myn vraag is kan ik dan een shema gebruiken van een 3 serie



gegroet plex

Re: spanningsregelaar

Geplaatst: di 16 sep 2003, 23:23
door Koene
Patrick,

dat je een spanningsregelaar hebt wil niet automatisch zeggen dat je een wisselstroomdynamo hebt.
Het oorspronkelijke bedradingsschema (ontworpen door ons aller Prince Of Darkness: de Firma Lucas) heeft ook een spanningsregelaar maar wel met een alternator (gelijkstroomdynamo).
De spanningsregelaar zorgt er alleen voor dat te hoge pieken afgetopt worden en beneden een bepaals voltage geen stroom meer doorgegeven wordt om te voorkomen dat apparatuur doorbrand.
Bij de huidige wisselstroomdynamo`s zit er al een spanningsregelaar in de dynamo.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: spanningsregelaar

Geplaatst: wo 17 sep 2003, 02:37
door Yuri
Hoi Aad en Patrick,

kleine verbetering:

GB NL
alternator = wisselstroom dynamo

dynamo = gelijkstroom dynamo

voor beide is een regelaar nodig, in welke vorm dan ook.
bij gelijkstroom is dat een kastjes met wat "instelbare relais".
bij wisselstroom kan het een los kastje zijn of een regelaar die is ingebouwd IN de dynamo zelf (achterop) zo zien de meeste moderen dynamo's er uit.
gelijkstroom systeem is minder betrouwbaar en slijtage gevoelliger.

verder heeft het type dynamo niet echt veel de maken met de rest van de bedrading in je auto. je accu moet gewoon bijgeladen worden tot een bepaalde spanning (14,2V)

succes,

Yuri
SIII 109D

Re: spanningsregelaar

Geplaatst: wo 17 sep 2003, 21:42
door Victor Rutten
Alternator is een samenvoeging van alternating en generator.

Alternating is wisselend etc.

Groeten, Victor