Pagina 1 van 1

vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 11:28
door chris
Hallo,

Beide fuseebollen van mij '89 110 lekken olie. één kant had ik al gereviseerd. Ik heb wel eens gehoord dat je ook een speciaal goedje kunt gebruiken wat tussen vet en olie inhangt. Weet iemand hoe dat heet en of dat echt zonder schade te gebruiken is?
gr, Chris

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 12:16
door Danny van Leeuwen
Klopt, dat swivelvet bestaat, en is een prima oplossing. De latere auto's werden er zelfs mee afgeleverd. Bij ieder Land Rover bedrijf zijn tubes te krijgen in precies de goede hoeveelheid.

Succes ermee,
Danny.

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 13:30
door chris
thanx

hadden die latere auto's geen aanpassingen bij de fusee?

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 13:32
door Guido Batens
Chris, dat vet zal best een oplossing zijn.
Maar volgens mij kan je beter het probleem bij de bron aanpakken. Kijk waar je lekkage is, direct op de keering aan de bol, of binnenin richting de kogellagers.
Bij mij is dat laatste het geval. Bij budget parts of de vele andere bedrijven kun je zo alle nodige keeringen en pakkingen bestellen.
Afhankelijk van de grote van je lekkage kan ook het vet eruit lekken. De vorige eigenaar van mijn landrover 110 had ook vet erin gedaan, maar ddit zat op den duur allemaal op de remschijf uitgesmeerd. Niet bevorderlijk voor het remmen.

Als je maar een kleine lekkage hebt, kun je het natuurlijk altijd proberen met het vet.

Succes.

Guido

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 13:45
door andre109
Er bestaan zgn "one-shot grease packages" van Land Rover parts zelf om daar de fuseebollen mee te vullen. Vet smeert uiteraard, maar olie (EP90) is het beste om te gebruiken. Smeert veel beter, het wordt als het ware gewoon rondgeklotst. Een kleine lekkage is niet zo'n probleem. Zeikt het er uit dan zou ik inderdaad het probleem bij de wortel aanpakken en zoals Guido schrijft een keerring bestellen. Zelf heb ik na een revisie ook alleen maar olie in de bollen en heb om het roesten en inpitten van de fuseebollen tegen te gaan "leather-gaiters" geplaatst. Ik weet niet of die ook op een Defender passen, maar het lijkt me van wel.
Succes ermee.
Andre 109 station wagon en ex-KL 109

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 14:03
door Serious IIa
Hoi Andre,

Ik dacht juist dat dit het roesten zal bevorderen deze Gaiters.... omdat er water en andere zooi ik kan blijven staan...??
Mijn theorie was dat je gewoon heel veel moet rijden en dat ze dan geen kans krijgen om te verroesten?.....

Cheers Bowy

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 14:26
door Danny van Leeuwen
Volgens mij is deze discussie al eens eerder gevoerd. Doe eens een zoekopdracht ??

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 15:11
door chris
Zoekopdracht doen ik zo.

Als die rubberen of leren hoezen (passen inderdaad ook op en Def.) helemaal waterdicht zijn zullen ze de levensduur v.d. bol aanzienlijk verlengen, maar als ze lek zijn kan er zooi in komen ( en er moeilijk weer uit) en omdat je het zelf niet kunt zien, kan het dan voor meer schade gaan zorgen. Ook lekkage zie je niet meer (direct) dat wordt opgevangen in de hoes. Ik heb dus maar afgzien van die dure hoezen. De bollen waren nouwelijks ingepit, en in dat jaar zonder noemenswaardig terreinrijden zullen de bollen niet verder zijn gaan inpitten.

Ik check ze eerst nog wel ff uitvoerig
Chris

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 15:20
door andre109
Die leren gaiters van mij voldoen prima. Ik heb ze vantevoren helemaal in het vet gezet en ook flink wat vet aan de binnenkant. Verder kijk ik regelmatig de boel na, vooral na het waden of terreinrijden. Ik ben er heel tevreden mee.
Andre 109 station wagon en ex Kl-109

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 18:01
door chris
Goed om te horen, blijven controleren dus.
Het lijkt me dat de rubber exemplaren (die je moet lijmen ipv rijgen) dan ook prima zullen functioneren.

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 20:42
door sirmartin
Hier heb je de samenvatting van de eersre discussie: zeg wie weet wat ik het beste in de fusee's van mijn defender kan doen
bakolie of lagervet??


Daar zijn speciale tubes voor officieel landrover prijs licht rond de
EUR15,- wielen helemaal uitdraaien vervolgens puntje d'r af(van de tube) en
spuiten maar dikker minder lekage makkelijk aan te brengen en meestal bij
ieder laro verkooppunt te krijgen.


Groeten Theo Kaufmann/Disco

Er is veel te zeggen voor dit vet, echter Rob (van Budget Parts) spreekt
toch zijn voorkeur uit voor olie.

En gisteren tijdens de marshal training is dit ook besproken en hier werd
gezegd dat het af hing van de fusee keering, voor olie en vet heb je
verschillende keeringen nodig dus het beste kan je er indoen wat er in zat.
En als je er nieuwe keeringen in gaat zetten zal ik voor vet gaan, minder
kans op lekkage.

Groetjes Jorrit, LR 110" 2,5 D RHD hardtop "Annabel"


Mijn standpunt is: Doe er in wat er in hoort.

Ik had rechts een lekkende fusee-bol-keerring, hoorde her-en der dat je er
ook vet ik kon doen, was je ook van't probleem af. De jongere Defenders (ik
heb een 110) schijnen fabriek-af ook al vet te hebben. Ik de mijne hoort
olie, en dat lijkt me niet voor niets, geeft toch een andere smering.

Nu lekt de linkerbol...(gaat íe weer)


Mainquestion: WAARVOOR ZIT ER EIGENLIJK OLIE IN???

Die zit er in voor de smering van de kruiskoppelingen van de steekas. Deze
kruiskoppelingen zijn dezelfde als van de cardanassen met dit verschil dat
ze (standaard) geen rubberen afdichtingen rond de naaldlagers hebben (om het
vet op plaats te houden) omdat ze door de bakolie gesmeerd worden. Wanneer
er geen olie meer in de fussees zit loop je het risico dat deze
kruiskoppelingen drooglopen en hierdoor snel stuk gaan/verslijten. Het vet
waar disco het over heeft is bedoeld voor de afdichting van de grote
fusseekeerringen. Maar wanneer deze écht kappot is zal het spoedig weer
beginnen te lekken. (maar blijft derhalve de eerste (goedkoopste) optie.
vergeet niet het fussee weer te vullen met bakolie!). Wanneer het weer
begint te lekken dient dient de keerring vervangen te worden en deze wordt
ook weer gemonteerd met het speciale (dikke) vet (en weer opvullen met
bakolie). In sommige gevallen zijn de kruiskoppelingen vervangen voor het
type met rubberen afdichtingen waardoor het vet op zijn plaats blijft.
Hierdoor zou het fussee niet opgevult hoeven worden met bakolie en dat maakt
de fusseekeerring meer een veredelde stofkap... Enkel zouden de
kruiskoppelingen om de tijd opniew doorgesmeerd moeten worden (net als een
cardanas) en dat is dan een hele klus om daar bij te komen. In de praktijk
gebeurd dit dus niet meer. Dit schijnt toch best lang goed te gaan...

Nu eerst maar

1. fussee aftappen
2. de keerring losschoeven
3. keerring en fusseebol (zand&stof) vrij maken
4. Lip van de keerring met speciale LR vet insmeren
5. keerring weer monteren.
6. fussee vullen met bakolie.
7. hopen & bidden dat het niet meer gaat lekken haha

Cheers,

Ryan


Om wat verwarring te voorkomen:
Ryan schrijft over kruiskoppelingen, maar de vraagsteller (Erick) heeft een
Defender, en die hebben (zoals alle permanent 4wd Land Rovers) Homokineten
(CV-joints).
Ter info: De LR vetpatronen bevatten 370 gram vet, dus de CV-joints of
kruiskoppelingen (series) komen voor bijna de helft in het vet te draaien.

Dennis B.
(met vet in de 101 fc fusees).


Je kunt het beste overschakelen op vet STC3435(ook alleen maar dit vet)
omdat dat ten eerste het goedkoopste(10,25 ex btw per fusee) is want dit is
een eenmalige behandeling alleen wel bij een beurt controleren of er nog
genoeg in zit, het smeert beter(Land Rover is bij de nieuwere modellen niet
voor niks overgeschakeld op dit vet), minder kans op lekkage van de fuseebol
keerring.
Bij sommige Series gaat het sturen zelfs soepeler.

Frank


Dus dat vet kan je ook in een fuseehuis van een Series kwijt? Vindt het wel
vreemd omdat olie wel anders smeert dan vet. Of wordt het vloeibaarder als
het warmer wordt?

Groet,
Martin


Dit vet is speciaal voor de fusee ontwikkeld en ik ga er van uit(tenminste
dat hoop ik dan toch!!!) dat ze daar in Solihull weten waar ze mee bezig
zijn.
Voor een Series vehicle is het zeker een goede oplossing want als de grote
fuseekeerring al een beetje lekt als er olie in zit dan kun je de lekkage
meestal weer stoppen door het vet er in te doen omdat het wat dikker is dan
olie.
We hebben er alleen maar goede ervaringen mee op alle types.

greetz Frank

Daams 4x4 service Holland


Ah mooi zo...... dan ga ik denk ik dat vet eens proberen omdat mijn
fuseehuis ook lekt... en wel aan de binnenzijde zo mijn remtrommel in. Er
was 130 ml uit toen ik de lightweight kocht dat heb ik bijgevult en nu loopt
de olie zo mijn rem in.
Zal ik eens gaan zoeken waar ze het verkopen. In de toekomst wil ik toch ook
de keerring vervangen.

Bedankt voor de info,
Martin

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: ma 15 sep 2003, 23:33
door Serious IIa
Aanvulling,

Het vet/olie is ook bedoeld voor de "spatsmering" van de swivelpennen en de lagertjes waar deze op draaien (meer nog dan voor de kruiskoppelingen/cv)

Cheers Bowy

Re: vet in fuseebollen?

Geplaatst: di 16 sep 2003, 11:46
door sirmartin
Ah ja..... daar heb ik ook niet over nagedacht

Martin