Pagina 1 van 1
dieselpompafstelling ?
Geplaatst: do 11 sep 2003, 22:52
door jean
hulp gevraagd.ik heb een ex m.o.d 90 2.5 na van 1987 opgeknapt.dit heeft
in totaal ongeveer een jaar geduurd.gedurende deze tijd heeft de motor dus ook
niet gelopen.buiten wat keeringen en een nieuwe belt is er niets gebeurd met
het blok.mijn probleem is nu dat hij niet wil starten op de accu.
accu en gloeibougies zijn nieuw.systeem is goed ontlucht tot en met de diesel
pomp.echter bij loskoppelen van de injectoren komt er geen diesel door de
leidingen omhoog bij doorstarten.het is dus een brandstoftoevoerprobleem zou
je zeggen.hij is echter wel makkelijk aan te slepen en loopt dan ook perfect.
prima reactie op het gas en een prombleemloos stationair draaien zonder af
te slaan.is dit een bekend iets wat mischien door wat afstelling te verhelpen
is of moet ik hiervoor naar een [duur] pomprevisiebedrijf.
alvast bedankt
jean
Re: dieselpompafstelling ?
Geplaatst: vr 12 sep 2003, 01:56
door 110
Even een wild guess:
De motor loopt goed indien aangesleept, dus contact staat "aan".
Bij starten slaat de motor echter niet aan, er moet dus een verschil in die twee omstandigheden zitten.
Ik ga er even vanuit dat de startmotor de motor snel genoeg kan laten draaien, en dat er wat dat betreft eigenlijk geen verschil is met aanslepen.
Is het mogelijk dat de bedrading van het start schakelaar veranderd is ?
Zou het zo kunnen zijn dat tijdens het starten de "Switch Fuel Cut Off" (BAU4611L) geen spanning krijgt ? Dan krijgt de pomp geen brandstof meer en wil de motor niet aanslaan.
Succes
Re: dieselpompafstelling ?
Geplaatst: vr 12 sep 2003, 02:15
door Dennis101
Het lijkt er op dat de brandstof opvoerpomp niet meer goed werkt.
Dit is de mechanische pomp die de brandstof van de tank naar de injectiepomp transporteert.
Als de klepjes in deze membraanpomp niet meer helemaal afsluiten kan het zijn dat de capaciteit, en de geleverde druk van de pomp, bij het tornen met de startmotor niet meer voldoende is om te starten.
Bij het aanslepen draait de motor, en dus ook deze pomp een hoger toerental zodat er wel genoeg brandstof (druk) wordt geleverd.
Je kan de pomp testen door de toe, en afvoer los te koppelen en bij het bedienen van de handbediening moet je aan de tankzijde een behoorlijk vacuum voelen (vinger op de ingang), die ook in stand blijft zolang je deze afsluit. Aan de perszijde moet je een duidelijke overdruk voelen, die ook blijft staan zolang je de uitgang afsluit.
Er bestaan revisie sets voor deze pompen, maar een nieuwe is ook niet al te duur.
Dennis B
Re: dieselpompafstelling ?
Geplaatst: vr 12 sep 2003, 02:30
door 110
eventueel ook te testen door een reservoir met diesel (ruim) boven de inspuitpomp te plaatsen en zo zonder de opvoerpomp te draaien.
Succes
Re: dieselpompafstelling ?
Geplaatst: vr 12 sep 2003, 10:14
door Hendrik Blue-Box SIII
Meet gewoon eerst eens tot hoever de accuspanning terugzakt als je start. Indien dit lager is dan ca. 9 volt kan het zo zijn dat het elektrisch systeem niet goed meer werkt. Waar onder dus ook de startmotor (te weinig toeren) en het relais die ervoor zorgt dat de motor afslaat als je het contact uit zet.
Dit is het makkelijkst om als eerst te testen en als de auto een jaar stil gestaan heeft is het niet ongebruikelijk als een accu er (gedeeltelijk) mee uit scheid.
Groet, Hendrik.
Blue-Box SIII
Re: dieselpompafstelling ?
Geplaatst: vr 12 sep 2003, 22:21
door Bob
Jean,
Meet je accu eerst eens door. Wat Hendrik zegt kan goed, ik heb weken lopen zoeken naar hetzelfde, bleek de brandstoftoevoerstop op de pomp kreeg niet voldoende spanning waardoor deze gesloten bleef, geen brandstof dus, als het contact gewoon aanstaat, met slepen dus ook, was de spanning hoog genoeg.
Bij mij bleek de massa van de accu van het chassis te zijn afgebroken, spanningsprobleempje dus.
ALOHA Bob
Re: dieselpompafstelling ?
Geplaatst: ma 15 sep 2003, 20:23
door huub pennings
Hmm, heb dit ook gehad na een restauratie, had ik de draad van het brandstofonderbrekertje verkeerd aangesloten, contact aan, klepje open, doorstarten, klepje spanningsloos (dicht) dat geeft exact deze symptomen, even een multimeter of lampje erop om te kijken of het ding tijdens starten prik krijgt.
Ander pootje op je contactslot aansluiten en je gaat weer.......