Pagina 1 van 1
Lekke koppakking???
Geplaatst: do 04 sep 2003, 22:24
door Maarten B
Ik begin het angstige vermoeden te krijgen dat de koppakking van de 2,5 l benzine ruilmotor die ik net heb geinstalleerd ipv de gescheurde 2,25 motor wel eens een lekke koppakking kan hebben.
Nu de vraag: Zijn er trucjes waarmee ik dit vast kan stellen????
Greetz, Maarten
Re: Lekke koppakking???
Geplaatst: do 04 sep 2003, 22:35
door janzzen
laat je motor stationair draaien, zolang de motor nog KOUD !!!!! is draai je de vuldop van de radiator, als daar luchtbellen in verschijnen heb je een lekke koppakking. ook kun je kijken naar de kleur van je uitlaat gassen, een grijzige walm is waarschijnlijk koelvloeistof.
succes
janzzen
Re: Lekke koppakking???
Geplaatst: do 04 sep 2003, 22:35
door janzzen
laat je motor stationair draaien, zolang de motor nog KOUD !!!!! is draai je de vuldop van de radiator, als daar luchtbellen in verschijnen heb je een lekke koppakking. ook kun je kijken naar de kleur van je uitlaat gassen, een grijzige walm is waarschijnlijk koelvloeistof.
succes
janzzen
Re: Lekke koppakking???
Geplaatst: vr 05 sep 2003, 00:33
door jo.forster
Het kan ook door de olie te kontroleren, als er water in zit, de olie is meestal licht bruin of schuim, en zelfs olie of water aan de buiten kant van het motorblok is een teken van een kapote koppakking. En natuurlijk het van janzzen.
jo fo
Re: Lekke koppakking???
Geplaatst: vr 05 sep 2003, 08:51
door Ernst-jan&moose
probeer anders de compressie eens te meten per cilinder.
Re: Lekke koppakking???
Geplaatst: vr 05 sep 2003, 09:48
door The_Dude
Ruik je koelvloeistof?
Word de motor erg heet?
Verlies je koelvloeistof?
Mis je vermogen?
Witte rook?
Oliepijlstok en dan het pijlgedeelte aansteken brand het/knettert het?
Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]
Re: Lekke koppakking???
Geplaatst: vr 05 sep 2003, 11:25
door Maarten B
De motor wordt inderdaad heet. Of hij echt koelvloeistof (water in mijn geval) gebruikt weet ik niet aangezien de motor er net in ligt.
Ik vind alleen de koelslang van de thermostaat naar de radiator zo hard en hij lekt/zweet langs de vuldop indien een tijdje gelopen.
Greetz, Maarten
Re: Lekke koppakking???
Geplaatst: vr 05 sep 2003, 14:12
door Hendrik Blue-Box SIII
Knijp eens in die slang als hij warm en hardt is (lijkt wel porno).
Als het goed is moet de radiatordop inwendig openen en die extra overdruk doorgeven naar het expansie vat. Als je de dop van het expansie vat opendraait (staat geen druk op) en je ziet op dat moment luchtbellen of schuim maar boven komen weet je dat er lucht in het systeem zit wat er niet hoort te zitten. Een conclusie kan je dan bijna zelf wel trekken.
Nog een methode om te controleren of je koelsysteem lek is.
Haal het overloop slangetje van je radiateur af en vervang deze door een slangetje met een lucht ventiel erin (zo eentje die in je velg zit en voor één euro te koop is bij een automaterialenzaak). Als de motor koud is pomp je het systeem op (contoleer de maximale druk door in de grote slangen te knijpen) en laat de auto zo een nacht staan. Als ’s morgens het systeem nog steeds druk heeft kan je er bijna zeker van zijn dat er geen lekkage is. Als de druk wel weg is kan je mogelijk het lek opsporen door alle slangaansluitingen te contoleren op leksporen, zijn die er niet, heb je een dikke kans dat de motor inwendig lekt.
Veel succes en groet, Hendrik.
Blue-Box SIII
Re: Lekke koppakking???
Geplaatst: za 06 sep 2003, 20:10
door George 110V8
Ik was laats in de garage met mijn 110V8 en men constateerde daar een lekke
koppakking door de olie vuldop te verwijderen met draaiende motor.
Toen deze geheel was verwijderd stopte de motor vanzelf.
Volgens de monteur was hiermee het lek aangetoond.
Dit werkt volgens mij alleen als er een lek is tussen cilinder en klepzitting en
weer niet als het lek zit tussen cilinder en koelwater want dan is de verklaring
Janzen coorect
George 100V8