JA!!!

Archief van het geliefde Land Rover prikbord (alleen lezen)
Jorrit

JA!!!

Bericht door Jorrit »

Jorrit heeft een uitlaatbochtje gevonden!! we zijn vandaag in Enter bij Elferink geweest en fantatisch geholpen. Eerst naar een Saab 9000 2,3 turbo gekeken, maar deze was tabs aan de turbo kant en naar mijn idee moest er teveel aan verbouwd worden, de rest van het magazijn door gezocht en wat kwamen we tegen een uitlaatbocht van een Saab 900 2,0 16v turbo deze heeft dezelfde binnen diameter als de discobochten is iets meer dan haaks, hij is ook van gietijzer en met de eerste pijp er bij, kan deze naar mijn idee zo op de defender 110 200tdi uitlaat gelast worden. De bocht valt naar mijn idee binnen de 10 cm die ik te besteden had. Ik ben zeer benieuwd of de turbo straks zijn druk kwijt kan. Over twee weken hoop ik het te weten, want de transplantatie staat gepland van 11 tot 13 september. Ik ga nu even het bochtje er onder schroeven.

Groetjes Jorrit, LR 110 2,5D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]
Jorrit

Re: NEE!!!
  • Citeer
  • Bericht door Jorrit »

Helaas, het was "to good to be treu", het spruitstukje komt tegen de startmotor aan maar doordat de turbo en het spruitstukje van gietijzer zijn is de enige mogelijk gelijk 120 grade draaien en dat gaat hem ook niet worden. Helaas terug bij af

Groetjes van een zeer verdrietige Jorrit, LR 110 2,5D RHD hardtop "Annabel"
    [members.home.nl]

Serious IIa

• Citeer
  • Bericht door Serious IIa »

Jorrit kunnen we hem niet doorslijpen en anders aan elkaar lassen??? OF gaat dat niet met gietijzer???

Cheers Bowy die de 12e ook van de partij is

Disco

• Citeer
  • Bericht door Disco »

Jorit is het niet een oplossing op EPS te bellen als ze een knalpijp in elkaar kunnen"schroeven"zullen ze jou bocht toch ook wel kunnen buigen(misschien wel kostbaar).
    Of misschien wel een flexibel tussen stuk.
    Blijf zoeken,ik weet zeker dat het gaat lukken

Groeten Theo Kaufmann/Disco

Aad Koene

• Citeer
  • Bericht door Aad Koene »

Jorrit, Bowy,

Gietijzer kun je alleen lassen als het rood gloeiend is en met staalelektroden, daarna in houtwol zeer langzaam af laten koelen.
    Misschien een ander idee: je kunt de exacte vorm die je nodig hebt in RVS laten lassen en om te voorkomen dat de directe omgeving in de fik vliegt door de enorme hitte die eraf komt voorzien van een hittereflectieschild (gepolijst RVS op 1 cm afstand).
    Er zitten twee voordelen aan:
    - je hoeft noet meer te zoeken, dus geen teleurstellingen meer
    - je kunt hem maken zoals je zelf wilt (desgewenst kun je de instroomkamer qua inhoud zelfs vergroten waardoor het effect van de turbo groter wordt)

Theo,

een flexibel stuk kan niet daar een een turbo een absoluut vrije uitloop moet hebben om goed te functioneren, flexibele pijp is aan de binnenzijde net zo geribbeld als aan de buitenzijde.

Aad Koene,
    LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
    LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Jorrit

Re: JA misschien dan toch!!!

Bericht door Jorrit »

Vanochtend weer naar Enter geweest en de Saab 900 onderdelen toch omgewisseld voor de Saab 9000 bocht. En hij is zo goed als af, het was wat verbouw werk maar ik heb een mooi kort bochtje die zelfs om het hitteschild van de startmotor heen loopt. Nu is het straks aan Bowy om zijn bakkunsten te laten zien, zo als ik al eerder heb gezegd ik ben zeer benieuwd hoe het met het vermogen zit als het blok er in hangt.

[members.home.nl]
    Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

Yes ik mag dan straks eindelijk mijn favoriete hobby uitoefenen!! (heb je trouwens voldoende buis en dempers ed. of moet ik zelf een demper bouwen? meenemen ofzo?) (wat wordt din binnendiameter van je uitlaat systeem? (heb nog 6 M rvs buis ligen..... )

Groetjes Bowy
    Jorrit

Bericht door Jorrit »

he die Bowy,

nee er hoeft niets zelf gebrouwen te worden, de orginele turbo zit een 1/2 meter hoger dan de disco turbo, dus er moet als het blok er in hang gemeten worden hoe lang de uitlaat moet worden, dan afzagen en aan elkaar bakken. Wel een leuke complicatie is dat de binnendiameter van de bocht 56 mm (de buiten 60 mm (wanddikte2mm)) en de buitendiameter van de uitlaat is 57/58 mm (niet helemaal rond) (een binnendiameter van 53/54 mm (en eveneens een wanddikte van 2mm). Dus ik had gepland de de uitlaat binnen de bocht kwam te vallen maar dit gaat dus helaas niet door, er gaat dus redelijk wat van onze zaag en bakkunsten geeist worden. Tenzij er iemand een oplossing hier voor weet.

[members.home.nl]
    Serious IIa

Bericht door Serious IIa »

aha. jammer had graag een freeflow uitlaat gebakken en dempertje gefabriceerd

Maar voor die uitlaat gaan we vast wel een mooie oplossing vinden! Zorg jij voor wat buis in de diameter van je turbo...... en een bijpassende flens oid

Groetjes Bowy
    janzzen

Bericht door janzzen »

hela Bowy!
    kost me dat als jij voor de rode dame een mooie freeflow bakt met bijbehorend soundje?? lijkt me wel stoer zo'n 6 cilinderbrul.....
    janzzen
    Plaats reactie