Pagina 1 van 1

Veiligheidskooi

Geplaatst: vr 29 aug 2003, 22:38
door Henk
Deze week alweer een Defender op zijn dak gezien: kind geboren, vrouw dood, man lichtgewond. Mijn vrouw is er erg nerveus van geworden.
Voordeel is dat ik mag gaan kijken naar een erg leuke "goodie".
Ik ben dus op zoek naar een goede veiligheidskooi.
Wie van jullie heeft hier ervaring mee??
Is een beugel binnenin genoeg, of moet je ook aan de buitenkant denken?

Graag jullie reactie.


Henk van Loon
Defender 110 CSW

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: vr 29 aug 2003, 22:43
door Serious IIa
Hoi Henk,

Bij een kooi zijn er volgens mij 2 scenario's:

- Je hebt hem puur voor een incident zoals jij beschrijft en hij zal daarbij waarschijnlijk je leven redden. ( niet de auto)
- Je hebt hem voor offroad gebruik waarbij de kans dat je op je dak gaat elke keer zeer groot is en je hem dus ook hebt om schade aan je auto te voorkomen.

Versie 1 is de simpelste en minst ingrijpen (eventueel alleen intern)
Versie 2 is veel complexer (kostbaarder) en volledig extern

Voor beide kooien geldt wel dat ze vast moeten zitten op het chassis, willen ze beschermend funtioneren.......

Kies voor jezelf tot wat voor type "kooi gebruiker" jij behoort en kies dan een kooi! Kijk eventueel eens op de zite van Safety Devices daar staan een aantal mooie voorbeelden.

Groetjes Bowy

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 01:08
door Disco
Bowy ik zag dat jij ook wat gebouw/gebakken heb.
Ideen opgedaan vanuit de brochure?

Groeten Theo kaufmann/Disco

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 02:41
door Cees Klijn
Een diep tragisch ongeluk dat je daar schetste. Ik vraag me alleen af welke link te treffen is met de Defender in kwestie en de landrover in het algemeen.Ik denk dat weinig auto's bestand zijn tegen het van de weg gevaagd worden door een grote vrachtwagen.
Plus schat ik de overlevingskansen van de inzittenden ook niet te hoog in, mocht welk type auto dan ook zo geschept worden en op zijn dak belanden.
Je schrijft: ''alweer....". Is het zo dat de Defender ''onveilig'' is te noemen?
Ik vraag dit, omdat ik zelf volgend jaar in mijn gerestaureerde Series III ex-leger wil gaan rijden. En wel zonder top.....Het lijkt mij een ideale ''open'' fun-car. (ik heb er veel van rond zien rijden zo in Zuid Franrijk en Spanje .Het is daar een blitscar bij uitstek).
Mijn onrust is wel een beetje gewekt met je verhaal, dus is mijn vraag uiteindelijk:
Gaat een Laro ''makkelijker'' op zijn rug liggen dan andere terreinwagens of luxe auto's (misschien door een relatief hoger zwaartepunt of bokkige vering of whatever) of juist niet?

Groet

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 03:30
door Disco
Cees ik zit al een tijd aan een rolkooi te denken.
Ik zit dan te denken aan een rolkooi voor in het terrein.
Ik weet zeker dat een landrover robuuster is dan welk ander normaal voertuig dan ook.
Er staan op wat voorbeelden op: [www.landroverclub.net]
Lees de verhaaltjes en je zult zien dat onze wagens zeer veilig zijn.
Zo is er een verhaal dat een Laro in botsing komt met een vrachtwagen ettelijke meters samen het ravijn instort,laro onder de truck en iedereen er veilig uitstapt.
Tegen dit soort extreme ongevallen is geen enkel voertuig opgewassen.
Je heb het over topless rijen, met name in het terrein zou ik in ieder geval een rolbeugel aanraden, in het terrein is de kans op omslaan misschien wel 80% hoger dan op de normale weg bij een softop is bij het omslaan een deurtopje en een voorruit toch niet het enige waar je op wil vertrouwen.

Groeten Theo kaufmann/Disco

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 03:43
door Arie
Ik denk om te beginnen dat een safety-harnas/ 4 punts gordels al een heel stuk verbetering is in een auto.
Verder zal je, als je open wilt rijden zowieso iets van een rolbeugel moeten plaatsen, anders heb je geen stevige bevestigingspunten voor je veiligheidsriemen.
Las laatst ergens dat een dogguard-hekwerk achter je stoelen al een hele verbetering is met betrekking tot de stevigheid van je dakconstructie.Zit ikzelf ook over te denken, heb ik toch nog iets.

Grtz,
Arie
SIII 88 enz. en binnekort ook een softtop.

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 03:56
door Aad G
Kijk eens bij een militaire 110 met softtop.
Daar zit een aardige beugel in die er voor zorgt dat je er levend uitkomt.

Ron. B heeft zo`n ding denk ik wel liggen, of het op je serie past weet ik niet maar je krijgt een aardige indruk hoe eea in elkaar zit.

en ............rij voorzichtig

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 10:15
door Serious IIa
Hoi Theo,

Nee helaas nog niets gebakken ed. (dit is een prefab kooi makeladij onbekend en alleen geschikt voor reservewielsteun en gordelmontage, niet voor serieuze koprollen )

Zit nog met een aantal dilemma's.

In of extern? Waarschijnlijk extern alleen moet ik dan de breedte van mijn auto op mijn (grijs) kenteken laten aanpassen en zoals jij begrijpt kan dat niet.....
Dus dan moet ik of op zoek naar een ander kenteken.... Of hem intern bouwen,

Constructie technisch zou ik het liefst voor buizen buitenlangs gaan gemonteerd op nog zwaardere sidebars die aan het chassis vastzitten.

Maar in geval van "nood" kan ik ook een bar bouwen a safetydevices. is alleen denk ik niet makkelijk

Buigapparaat heb ik inmiddels gecharterd. Zit alleen nog met het probleem, hoe krijg ik al die buizen met een moooie "notch" (negatief van afronding) op het einde zodat je ze makkelijk aan elkaar kunt lassen.

Groetjes Bowy

Re: Veiligheidskooi (dak Land Rover niet sterk genoeg !)

Geplaatst: za 30 aug 2003, 11:00
door 110
Een Land Rover heeft geen sterkte in z'n dak constructie en is daarom levens gevaarlijk bij over de kop slaan (of bij zijdelings kantelen).
Vandaar dat de auto altijd uitgerust dient te worden met, minimaal, een rolbeugel.

Het is spijtig om te zien dat de verongelukte (en hier aangehaalde) 90 wel een set lichtmetalen velgen had, maar geen rolbugel.



Groet

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 14:02
door maarten 109 ex

hallo,

ik rij in een 109 ex leger soft top en ik heb een zelf gemaakt impriaal ( die behoorlijk wat kan hebben ( 150- 200 kilo). mischien wel meer alleen meer is er nooit op geweest.

is dit genoeg of doe ik er verstandig aan om ook nog een rol beugel in te bouwen....??

groetjes maarten

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 15:55
door jo.forster
Als ik met de fiets onder een Trein rij dan ben ik mors dood en als ik met een landrover onder een trein kom heb ik nog een kans en als er dan een kooi om heen zit is de kans niet groter maar wie gaat er van uit om onder de trein te komen. Het is anders als er iemand wedstrijden gaad rijden met een auto, dan is het namelijk verplicht een goedgekeude kooi te hebben. Maar de meeste hebben die dingen alleen voor de schow. Normaal is dat niet nodig de auto is (ook het dak) sterk genoeg om mee te rijden. Het is anders toch zo dat de auto's niet in allelanden van de wereld rondrijden zonder kooi, ze hadden in de USA allang het verplicht gestelt
jo fo

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 16:23
door Henk
Ik zie dat ik met mijn bericht wel meer mensen aan het denken heb gezet. Het was zeker niet mijn bedoeling om andere (toekomstige) Laro rijders bang te maken, en ja, natuurlijk is de defender een erg sterke auto die tegen een stootje kan.
Alleen het dak is voor zo'n auto in verhouding erg zwak in elkaar gezet.
Gelukkig zijn er meer Laro rijders die dat beamen.
Er zijn gelukkig prima oplossingen, alleen jammer van Landrover dat ze bijvoorbeeld de rolbeugel niet meteen vanaf fabriek kunnen leveren. Staat althans niet in de folder met toebehoren.
In onze Defender wordt in ieder geval binnenkort de beugel ingebouwd. Al is het dan misschien niet nodig, het geeft een prettig veilig gevoel

Groeten

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 17:55
door 110
Heb je ooit wel eens een NAS Land Rover gezien ? Nou dan.

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 17:58
door 110
Perfect dat je mensen aan het denken gezet hebt !

Een Defender dak/opbouw is NIET sterk genoeg gebouwd, het is (wat sterkte betreft) niet meer dan een huif van aluminium.
Een rolbeugel is dus wel het minste dat er op/in een Defender zou moeten zitten.



Groet

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 17:59
door 110
En....

hoeveel weegt jouw auto ?



Succes

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 18:41
door henk
Ik heb al diverse gerolde Defenders gezien. Het dak met de deurstijl is sterk genoeg om het gewicht van de auto te dragen.
De boel is dan wel ontzet maar je kunt er altijd nog zitten zonder geplet te zijn.

En daarbij komt dat ook bij een rolkooi is het op een gegeven moment gewoon op.

In principe is een LandRover een veel veiligere auto dan de meeste andere.Henk schreef:

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: za 30 aug 2003, 21:35
door Peter Stroomberg
Welke kooi of beugel laat je waar inbouwen?
Wellicht is er meer intresse en kunnen we een 'hoger' korting bedingen?
Kan er incl. ondergetekende 5 opnoemen.

Peter Stroomberg

Re: Veiligheidskooi- sterkte

Geplaatst: za 30 aug 2003, 22:47
door Hulk
We hebben het nu gehad over de sterkte van het dak van de Defender. Ik wil daar 1 ding aan toevoegen: Ik wens de man die z'n vrouw verloor en nu de zorg van z'n baby heeft heel veel sterkte.

Vico ( Hulk 110 )

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: zo 31 aug 2003, 00:44
door The green No // 760 GLE
Vico, top!
Ik wens, en ik denk dat ik namens alle prikkers spreek, deze man heel veel sterkte toe.

Jan Moesman

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: zo 31 aug 2003, 12:44
door Da Bart
Jongens, en dames,

Laat er geen twijfel over bestaan dat een LR dak minder sterk is, en minder veilig dan een Saab of BMW. Zeker met een softtop is een rolbeugel een potentiele "lifesaver". Maar er gaan natuurlijk relatief weinig autos op het dak. En als dat toch gebeurt, met of zonder rolbeugel, is dat een gevaarlijk en ernstig ongeluk. (Het off-road rolletje effe daar gelaten). Beter een veilige rolkooi, dan flitsende metalic lak of alu velgjes of de winch-bar!!
Toch vraag ik me af of de vrouw in kwestie een gordel droeg?

Bart, SIIa

Re: Veiligheidskooi

Geplaatst: ma 01 sep 2003, 20:55
door Peter Stroomberg
Op A16 geboren baby overleden


ROTTERDAM - De baby die vorige week na een ernstig ongeval op de A16 ter wereld is gekomen, is zondag in het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam overleden. Dat heeft de politie maandag meegedeeld. Hoewel het in eerste instantie goed met hem leek te gaan, bleek de lichamelijke conditie van het jongetje toch niet voldoende.

Tim werd vorige week dinsdag in een ambulance ter wereld gebracht nadat zijn ouders op de A16 een zwaar auto-ongeluk hadden gehad. Ambulancepersoneel en een toevallig aanwezige anesthesist deden ter plaatse de bevalling. De moeder overleed enkele uren na het ongeluk in een ziekenhuis in Dordrecht. De vader raakte lichtgewond.



........... ;-((((

................

Geplaatst: ma 01 sep 2003, 23:46
door Disco
Ik denk dat ik namens een ieder spreek: een ongeval met deze gevolgen zet ons alle aan het denken.
We staan weer met onze voeten op de grond de veiligheid van een voertuig blijft altijd betrekkelijk.

Ik zou deze "jonge vader"(en familie) dan ook willen condoleren en veel sterkte willen wensen

Theo Kaufmann

Re: ................

Geplaatst: di 02 sep 2003, 17:08
door Steven
Ik denk dat geen enkele auto de inzittende voldoende had kunnen beschermen.
Een aanstormende vrachtwagen weegt met gemak 25000 kg daar doe je met je 2000 kg zware 90 helemaal niks meer aan.

Het leven kan soms gewoon zwaar klote zijn.
Maar om nou na zo'n bericht zwaar frusty op zoek te gaan naar de perfecte rolbeugel etc. etc.slaat totaal de andere kant op.
Want bij de volgende komt de vrachtwagen van opzij en is alleen de cubbybox nog heel. Wat wil je dan gaan doen? Er side bars opzetten met een dikte van 40 cm zodat ze daar ook niet meer doorheen komen?

Vooral die opmerking over die alu velgen slaat helemaal nergens op. Je kan er, mijn inziens, vanuit gaan dat een auto met een dergelijke nieuwwaarde veilig genoeg is om normaal mee van A naar B te kunnen rijden en als je dan als extra'tje er leuke velgjes opzet dan moet dat kunnen.

Ik denk dat het geen leuke opmerking is voor de Weduwnaar die na z'n vrouw nu ook z'n kind weg kan brengen.

Sorry als ik een beetje agressief uit de hoek kom maar aan domme kwetsende opmerkingen hebben we hier niks.

Steven

Re: ................

Geplaatst: wo 03 sep 2003, 14:25
door peter
Beste Steven
Bedankt
Toch nog iemand die de zaken helder ziet
De opmerking over de velgen toonde eerder een bepaald onvermogen van de schrijver aan dan iets anders
En daarna verloor iedereen zich in de discussie
Tegen een vrachtwagen geladen met betonpalen doe je niets
Tegen een daar door rond tollende personen auto ook niet
Tegen roekeloos rij gedrag van een ander is niets opgewassen en het zijn vaak deze bestuurdes die er met lichte verwondingen vanaf komen
'N auto wel merk ook is gemaakt om je van A naar B te brengen


Een ding blijft over
Het verwoeste leven van deze man en zijn familie
Heel veel sterkte in u komende leven

Peter