Afgebroken bout... :-(
Afgebroken bout... :-(
Hallo,
Heeft er iemand een idee hoe ik een afgebroken bout er alsnog uit krijg.
(buiten uithuilen, uitboren en opnieuw tappen). Hij steekt nu nog ongeveer 1mm uit, dus te weinig om met een tang beet te pakken en bovendien ging ie al heeeel stroef.
Thx,
Jan
Heeft er iemand een idee hoe ik een afgebroken bout er alsnog uit krijg.
(buiten uithuilen, uitboren en opnieuw tappen). Hij steekt nu nog ongeveer 1mm uit, dus te weinig om met een tang beet te pakken en bovendien ging ie al heeeel stroef.
Thx,
Jan
Re: Afgebroken bout... :-(
Hoi Jan waar zit hij?>??
Eventueel met dun ijzerzaagje gleufje erin zagen en dan grote schroevendraaier......
Groetjes BOwy
Eventueel met dun ijzerzaagje gleufje erin zagen en dan grote schroevendraaier......
Groetjes BOwy
vergeet niet eerst goed met kruipolie in te spuiten, cola mag ook maar inspuiten is noodzakelijk anders breekt hij weer af
jo fo
jo fo
andere mogelijkheid is een bout er op lassen en hem er eerst een stukje indraaien en dan vol zetten met WD40 en hem een dagje laten staan en af en toe wat er bij spuiten, en daarna er uitdraaien.
Succes Jorrit, LR 110 2,5D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]
Succes Jorrit, LR 110 2,5D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]
een afgebroken bout van mijn disteibutie spanrol brak is af (gewoon moment sleutel verkeerd afgesteld.)
ik heb toen een gaatje geboord en een tegendraadse tap erin gedraaid. Ook deze brak ik af zodat ik uitgeboord was.
toen heb ik met de slijptol boven en onder een vlak kantje geslepen, ik moest wel een beetje door de gietijzeren plaat heen, maar daar gad ik geen nadelige gevolgen van. Met de baco kon ik hem er toen uitdraaien.
Een andere optie is een zo groot en diep mogelijk gat in de bout boren er een goedkope inbus sleutel in slaan. Je moet wel zoveel mogelijk inwendige massa van de bout verwijderen.
Je kunt het gat nog iets groter boren totje net niet het schroefdraad raakt, hierbij is enige preciesie gewenst (niks voor mij dus.)
Dan een draadtapje erdoorheen halen en het restand ijzer komt eruit.
Bij grote bouten in stevig ondergrond. een centerpuntje aan de zijkant slaan en dan met de drevel omtikken.
Als de bout gelijmt is eerst even de brander er op.
ik heb toen een gaatje geboord en een tegendraadse tap erin gedraaid. Ook deze brak ik af zodat ik uitgeboord was.
toen heb ik met de slijptol boven en onder een vlak kantje geslepen, ik moest wel een beetje door de gietijzeren plaat heen, maar daar gad ik geen nadelige gevolgen van. Met de baco kon ik hem er toen uitdraaien.
Een andere optie is een zo groot en diep mogelijk gat in de bout boren er een goedkope inbus sleutel in slaan. Je moet wel zoveel mogelijk inwendige massa van de bout verwijderen.
Je kunt het gat nog iets groter boren totje net niet het schroefdraad raakt, hierbij is enige preciesie gewenst (niks voor mij dus.)
Dan een draadtapje erdoorheen halen en het restand ijzer komt eruit.
Bij grote bouten in stevig ondergrond. een centerpuntje aan de zijkant slaan en dan met de drevel omtikken.
Als de bout gelijmt is eerst even de brander er op.
Anton schreef:
>
> een afgebroken bout van mijn disteibutie spanrol brak is af
> (gewoon moment sleutel verkeerd afgesteld.)
> ik heb toen een gaatje geboord en een tegendraadse tap erin
> gedraaid. Ook deze brak ik af zodat ik uitgeboord was.
> toen heb ik met de slijptol boven en onder een vlak kantje
> geslepen, ik moest wel een beetje door de gietijzeren plaat
> heen, maar daar gad ik geen nadelige gevolgen van. Met de
> baco kon ik hem er toen uitdraaien.
Is ook een door mij toegepaste methode en werkt idd meestal!
>
> Een andere optie is een zo groot en diep mogelijk gat in de
> bout boren er een goedkope inbus sleutel in slaan. Je moet
> wel zoveel mogelijk inwendige massa van de bout verwijderen.
>
> Je kunt het gat nog iets groter boren totje net niet het
> schroefdraad raakt, hierbij is enige preciesie gewenst (niks
> voor mij dus.)
Hee dat ken ik
> Dan een draadtapje erdoorheen halen en het restand ijzer komt
> eruit.
>
> Bij grote bouten in stevig ondergrond. een centerpuntje aan
> de zijkant slaan en dan met de drevel omtikken.
> Als de bout gelijmt is eerst even de brander er op.
Cheers Bowy die zich zo gaat vermaken met uitzoeken welk steekasje gebroken is en dan 30 km gaat fietsen om een nieuwe op te halen
>
> een afgebroken bout van mijn disteibutie spanrol brak is af
> (gewoon moment sleutel verkeerd afgesteld.)
> ik heb toen een gaatje geboord en een tegendraadse tap erin
> gedraaid. Ook deze brak ik af zodat ik uitgeboord was.
> toen heb ik met de slijptol boven en onder een vlak kantje
> geslepen, ik moest wel een beetje door de gietijzeren plaat
> heen, maar daar gad ik geen nadelige gevolgen van. Met de
> baco kon ik hem er toen uitdraaien.
Is ook een door mij toegepaste methode en werkt idd meestal!
>
> Een andere optie is een zo groot en diep mogelijk gat in de
> bout boren er een goedkope inbus sleutel in slaan. Je moet
> wel zoveel mogelijk inwendige massa van de bout verwijderen.
>
> Je kunt het gat nog iets groter boren totje net niet het
> schroefdraad raakt, hierbij is enige preciesie gewenst (niks
> voor mij dus.)
Hee dat ken ik
> Dan een draadtapje erdoorheen halen en het restand ijzer komt
> eruit.
>
> Bij grote bouten in stevig ondergrond. een centerpuntje aan
> de zijkant slaan en dan met de drevel omtikken.
> Als de bout gelijmt is eerst even de brander er op.
Cheers Bowy die zich zo gaat vermaken met uitzoeken welk steekasje gebroken is en dan 30 km gaat fietsen om een nieuwe op te halen
Methode van linkse tap werkt meestal niet en deze breekt vaak af. Zelf voorstander van het uitboren, precies in het midden(eerstvlak maken, goed centeren en goede scherpe boor gebruiken) met boortje van de kerndiameter van de schroefdraad(zijn tabellen voor). Gebruik hier meestal kobaltboren voor met boorvet en laag toerental.
Het wil ook vaak gebeuren dat tijdens het boren het afgebroken stukje al verdraaid, in dit geval kun je hier vaak een achtereind van een vijl(vierkant) in tikken en dan VOORZICHTIG losdraaien. Niet afbreken want dit is snoeihard en is er alleen weer uit te boren met widia boren.
Suc6, Jan F.
Het wil ook vaak gebeuren dat tijdens het boren het afgebroken stukje al verdraaid, in dit geval kun je hier vaak een achtereind van een vijl(vierkant) in tikken en dan VOORZICHTIG losdraaien. Niet afbreken want dit is snoeihard en is er alleen weer uit te boren met widia boren.
Suc6, Jan F.
met en brander heetstoken, afkoelen met wd40 oid en dat een paar keer herhalen, je ziet gewoon de rotzooi lang de bout naar boven komen. wel van te voren dat imbus gat maken....
Ik heb een variant op Jan's vijl-idee toegepast en dat werkt prima. Het werkt zo:
Je neemt een oude drijver en slipt de punt vierkant en taps. Je boort een klein gaatje in de bout en tikt daar voorzichtig de vierkante drijver erin, met eens leuteltje kun je aan op de drijver voldoende moment zetten om het boutrestant er uit te draaien. Heb inmiddels standaard zo'n drijver in de auto liggen (alleen de boor niet...)
Chris
Je neemt een oude drijver en slipt de punt vierkant en taps. Je boort een klein gaatje in de bout en tikt daar voorzichtig de vierkante drijver erin, met eens leuteltje kun je aan op de drijver voldoende moment zetten om het boutrestant er uit te draaien. Heb inmiddels standaard zo'n drijver in de auto liggen (alleen de boor niet...)
Chris