Pagina 1 van 1

keerringen transfer gearbox vervangen..

Geplaatst: di 19 aug 2003, 15:20
door Guido
Hallo,

Ik ben in het bezit van een landrover 110 uit 1986.

Aangezien de auto redelijk lekt uit de tussenbak (transfer gearbox) wil ik de keerringen vervangen welke in het werkplaats handboek de "front en rear output shaft oilseals" genoemd worden.

het is duidelijk dat de lekkage op deze punten zit.

Voordat ik eraan begin zijn nuttige tips natuurlijk altijd handig. Is het een lastige klus?

Alvast bedankt,

Guido

Re: keerringen transfer gearbox vervangen..

Geplaatst: di 19 aug 2003, 15:34
door Serious IIa
Hoi Guido,

Deze klus is goed te doen! Kwestie van aandrijfas los, borgpennetje los, centrale moer los, flens eraf, keering eruit , keering erin en weer alles in elkaar. (het enige wat lastig kan zijn is de aandrijfas los....... kwestie van klein dopje met verlengstukje en het word een stuk makkelijker )

Achter gaat het vaak het makkelijkst als je ook even de handremtrommel demonteerd....

Voor en achter bij elkaar moet in 1 uur kunnen.

Veel succes!

GRoetjes Bowy

Re: keerringen transfer gearbox vervangen..

Geplaatst: di 19 aug 2003, 16:20
door Chris
Weet je echt zeker dat het alleen die keerringen zijn? de T-bak van mijn 110 ('89) lekt ook, maar dan met name tussen de hoofd-en tussenbak in. Dit betekent in mijn geval de T-bak er onderuit. Er zit ook nog een (of twee) o-ring(en) aan de voorkant op de midden-as in de T-bak, volgens '110' (Erwin) zou die te vervangen moeten zijn door die as aan de achterkant een stukkie uit de T-bak te trekken,tot de o-ring in de bak-wand net vrij komt (niet verder, want dan trek je de as uit de wand). Vervolgens met iets van een tandarts-haakje de o-ring uit de wand pielen en vervangen. Ik weet niet of Erwin het al gedaan heeft, ik niet in elk geval, dus als het werkt hoor ik het graag!

De front-output oilseal en flens heb ik wel vervangen, is niet zoveel werk, check de flens goed: op de plaats waar de oilseal er overheen loopt mogen geen groefjes zitten, anders lekt die zo weer. De nieuwe keerring er voorzichtig en recht inkloppen, houdt de oude keeering er tussen om beschadiging a.d. nieuwe te voorkomen, en sla hem er in tot die helemaal vlak ligt met de bak-rand.

En voor montage even een beetje olie op de keeering-rand aanbrengen.

succes, Chris
www.opwielen.nl

Re: keerringen transfer gearbox vervangen..

Geplaatst: di 19 aug 2003, 20:43
door 110
Chris,

Neen,
ik heb die O-ring nog steeds niet vervangen.
Sterker nog: mijn bak lekt soms weken (bijna) niet (ja, er zit olie in), dus de noodzaak is nog niet zo groot.

Guido,

Het vervangen van de keerringen is zeker goed te doen, de keerringen kunnen wel goed vastzitten in je bak. Ik heb daarvoor een stevige haak gesmeed die net achter de buitensterand van keerring valt en waaraan goed te trekken is.
Voor de voorste keerring kan je de bodemplaat (deel bij de voeten van de passagier) verwijderen, dan kan je zeer makkelijk bij de bak komen.


Heb je al de handleidingen gedownload ?
Alles over de 110 2.5 N/A staat op:
[users.skynet.be]
en dan kijken bij: manuels LR

Re: keerringen transfer gearbox vervangen..

Geplaatst: wo 20 aug 2003, 17:07
door Chris
Om de keerringen eruit te halen bouw ik altijd het poullie-trekkertje om (met de haakjes naar buiten), en ff eeen dop of zo in het midden om op af te zetten

chris

ps: 110, da's mooi dat die niet meer lekt en er toch nog olie in zit, ik heb nog zo'n duur flesje Lecwec geprobeerd, maar dat helpt ook geen sodemieter. Als mijn huis af is (met carpoort op Laro-hoogte) haal ik de t-bak er onderuit.