Pagina 1 van 1
200tdi
Geplaatst: do 14 aug 2003, 02:06
door Misha
Hey kenners, ik heb een vraagje...
Ik heb laatst gehoord dat de 200tdi motoren wat minder van kwaliteit zijn, is dat zo? en zo ja, wat is er dan minder aan? (ik heb iets gehoord van distributieriemen die snel slijten)
Is het dan ook zo dat een 2.5tdi hetzelfde is als een 200tdi? (ik hoop niet dat ik nu iets heel doms vraag)
Verder neem ik aan dat de 300tdi een verbetering is op de 200, weet iemand wat er dan zoal verbeterd aan is?
Al vast vriendelijk bedankt, Misha (nog steeds op zoek naar een laro

)
Re: 200tdi
Geplaatst: do 14 aug 2003, 02:59
door Disco
MIscha met de 200 TDI motoren is niets mis ook de 300 TDI motoren hebben ruimschoots hun sporen verdiend.
Omdat de Japjes allemaal TDI motoren gingen gebruiken besloot Landrover omstreeks 1989 ook TDI motoren te gaan gebruiken allereerst de200 TDI gevolgd door de 300TDI (+/-1994),beide motoren hebben een slagvolume van 2½ liter beide dus 2,5TDI.
Het probleen van de distributie riemen is een vroeg 300 TDI kwaaltje en ondertussen verholpen er werden nieuwe geleide rollen geplaatst endaarmee verdween deze klacht.
het verschil tussen 200TDI en 300 TDI is dat de 300TDI een doorontwikkeling is van de 200TDI de pk's bleiven voor beide gelijk(in de Disco 111pk).
De 300TDI loopt wat rustiger,maar er is moeilijker zelf wat aan te doen,zou wat zuiniger moeten zijn.
Zoals met alle motoren van onze landrovers er zijn voor- en tegenstanders te vinden, beide zijn geen slechte motoren een 300 kost meer dan een 200.
Kom/ga eens lang bij wat mensen laat je voorlichten kijk eens op www.lrch.nl men heeft een aankoop gidsje(met allerlei tips).
Ga even met zoeken naar ´Jurjen" hij heeft een side waar wij een waarde oordeel hebben gegeven over Landroververkoopadressen.
Voor de rest vraag maar raak er is altijd wel iemand die je kan helpen of eventueel met je mee kan gaan.
Groeten Theo Kaufmann/Disco (200TDI en zeer tevreden)
Re: 200tdi
Geplaatst: do 14 aug 2003, 09:46
door Jorrit
hoi Misha,
Ik weet niet wie jouw heeft vertelt dat de 200tdi een minderblok is. Naar mijn mening is het een wereldblok. ik ben op dit moment bezig met mijn 2,5d N/A om te bouwen naar 200 tdi. De 2,5 d mist naar mijn mening vermogen, bult op loopt deze erg terug (zowel in het terrein als op de weg). Het voordeel naar mijn menig van de 200 tdi is dat het een blok is wat altijd blijft lopen net als zijn voorgangers. Er zit geen electronica in zoals in een TD5. Een 300 tdi is inderdaad een door geevalueerde 200 Tdi Maar deze heeft het nadeel dat deze niet meer op de "oude bakken" past. Nog een voordeel van de tdi blokken is dat ze snelheden van over de 120 kunnen halen waardoor als je op de snelweg je niet altijd alles hoeft tegeven (volgas) want hierbij verbruikt een auto erg veel en slijt een motor erg hard. naar mijn menig hangt de levensduur van een motor sterk af van de manier waarop deze gebruikt wordt en het onderhoud wat er aan het blok gedaan wordt. Als je bv een 2,5 td hebt is het belangrijk om niet te veel voluit te rijden, het is een 2,5 d N/A waaar ze een paar extra kanalen in hebben geboord en een turbo achter gehangen. Het blok is dus niet gebouw op lang volvermogen. Dit in tegenstelling tot de 200 Tdi die "compleet" vernieuwd is en dus wel gebouwd op het vermogen. Daarnaast is de 200 tdi niet voor niets het meest gewilde blok (het voordeel ten opzichte van de 300 tdi is dat de 200 tdi makkelijk voor de oude versnellingsbak past). dus naar mijn menig heb je verkeerde informatie gekregen.
Groetjes Jorrit, LR 110 2,5D RHD hardtop "Annabel"
[members.home.nl]
Re: 200tdi
Geplaatst: do 14 aug 2003, 11:01
door Gert-Jan
Hoi Mischa,
In het engelse blad Landrover van enkele maanden geleden (waarin de LR110 uitvoerig aan de orde kwam) staan de diverse motoren beschreven. De 300 is inderdaad een doorontwikkeling van de 200. Met name het geluidheeft de aandacht gehad en men heeft nogal wat isolatie aangebracht. Stelling in het blad Landrover is dat de 200 zijn sporen bewezen heeft en een zeer goede motor is en dan men "denkt" dat de 300 iets minder is. Of dat zo is weet ik niet, ik heb een 300tdi en die motor loopt als een zonnetje, gebruikt absoluut geen olie en doet het altijd perfect en wordt bij zwar werk of erg warm weer of combinatie (zoals enkele weken geleden in Griekenland) niet warm. Dit in tegenstelling tot een TD5 die daar kennelijk meer last van heeft.
groetjes,
Gert-Jan, LR110 TREKtor
Re: 200tdi
Geplaatst: do 14 aug 2003, 17:23
door Edgar
Hoi allemaal.
Het verschil tussen de 200 en 300 TDI zit in de cilinderkop. Bij de 200 TDI wil er nog wel eens een haarscheurtje ontstaan tussen het koelwater gedeelte en het punt waar de verstuiver door de cilinderkop naar binnen komt. Bij de 300 TDI is dit verbeterd. Daarnaast zal er in de nieuwe Landrovers wel een andere versnellingsbak toegepast zijn, wat een andere aansluiting tot gevolg heeft.
Het zwakke punt in beide motoren is de koelwaterpomp. De vebinding van aandrijfas naar pompwaaier slipt wel eens waardoor de motor onvoldoende gekoeld wordt. Het eindresultaat is of een lekke koppaking of een scheur in de cilinderkop. Daarnaast zit de pomp ook op een bijzonder ongelukkige plaats, namelijk ter hoogte van de vuldop van het koelwater systeem. Bij vervanging van het koelwater is e.a dan ook lastig te ontluchten.
Wat sleutelen betreft zie ik geen enkel verschil, van de 200 TDI zijn de kopbouten wat korter, maar je kunt overal net zo makkelijk bij.
Groeten
Edgar voormalig Disco 300TDI
Nu 109 V8
Re: 200tdi
Geplaatst: wo 20 aug 2003, 16:10
door Bart Doeswijk
Past een 200 tdi in een series 2a eigenlijk? En wat is een normale prijs voor zo'n blok?
Groet
Bart
Re: 200tdi
Geplaatst: wo 20 aug 2003, 17:02
door Disco
Wat een normale prijs is voor een 200TDI motor weet ik niet maar voor onder de €1500 heb je er zeker geen een.
Het past niet,is wel passend te maken maar naar alle waarschijnlijkheid moet de S2 neus er van af voor een defender/of een stage 1 neus.
En dan ben je er nog niet waarschijnlijk zal je ook nog een pasplaat moeten hebben.
Als ik jouw was zou ik voor een diesel niet verder gaan dan een 2.5td )makkelijk in te bouwen zonder veel veranderingen(misschien een 2.0TDI roverblok.
voor benzine zou ik een voor 2.5 benzine blok gaan.
Er is onzettend veel mogelijk die engelse lepelen er net zo makkelijk een 6.2 of een 6.5td GM (v8)dieseltje d'r in, of gewoon een 3.5 v8 bezineblok er in, maar vraag je zelf een af wat er met de rest van de wagen gebeurd.
De rest is meer dan 32 jaar oud, remmen die gebaseerd zijn op +/- 60 echte paarden
het lijkt allemaal heel leuk maar ik ben bang dat op het moment dat je alles door een veel zwaardere motor gaat belasten,je van de ene naar de andere reparatie fietst.
Groeten Theo Kaufmann/Disco