Pagina 1 van 1
Water dichte ontsteking
Geplaatst: zo 10 aug 2003, 13:29
door Arno
Wat heb ik allemaal nodig om mijn Landrover 109 series III benzine 12V te voor zien van een waterdichte ontsteking? Ik heb een bobine met een blok ernaast, de ontsteking met bij behoorende kabels en bougies. Ik denk alleen dat het een 24 volts installatie is hoe kom ik daar achter? Kan het zijn dat ik dit blok niet nodig heb? Als er iemand in de buurt woont met een 12 V en een waterdichte ontsteking hoor ik het graag zodat ik eens kan kijken hoe het werkt.
Groetjes Arno
Re: Water dichte ontsteking
Geplaatst: ma 11 aug 2003, 01:20
door Hugo
Arno,
Als je met waterdichte ontsteking de FFR (24V) ontsteking bedoeld dan kan ik je vertellen dat die bij lange niet waterdicht is. Toegegeven, die ontsteking kan iets beter vocht dan de standaard 12V ontsteking maar waterdicht is het allezins. De FFR ontsteking heeft ook een paar nadelen:
- Slijtage onderdelen als bougies, punten, condensator, rotor en verdeelkap zijn ernstig veel duurder dan bij de normale 12V ontsteking.
- Er zit geen vacuumvervroeging op een FFR ontsteking, je wagen gaat minder trekken en duurder lopen.
- Het afstellen van de ontsteking kan alleen maar statisch omdat de afgeschermde kabels niet lekker werken met een stroboscoop.
Als je betere vochtbestendigheid wilt krijgen kun je wellicht beter iets aan normale je ontstekingshuis doen (bv. siliconen etc etc) en de normale kabels beter afschermen.
Mvrgr, Hugo
Re: Water dichte ontsteking
Geplaatst: ma 11 aug 2003, 01:23
door Dennis101
Arno,
De ontsteking is niet waterdicht, het is een afgeschermde ontsteking (radio ontstoring), deze onderdelen komen uit een militaire FFR (fitted for radio).
Het is inderdaad voor een 24 volt Land Rover gemaakt, dus de bobine kun je niet gebruiken. Om e.e.a. toch op een normale bobine te kunnen aansluiten zal je het laatste stuk van de afscherming eraf moeten halen en er een normale aansluiting op moeten maken.
Houdt er wel rekening mee dat de bougies aanzienlijk duurder zijn.
Om deze ontsteking enigszins waterproof te maken zal je ook deze distributie met plastic, en tape in moeten pakken.
Met goede bougiekabels, plasticfolie, en tape bereik je hetzelfde resultaat ook met jou huidige ontsteking.
Echt waterdicht zal het echter nooit worden.
Dennis B.
Re: Water dichte ontsteking
Geplaatst: ma 11 aug 2003, 01:27
door Dennis101
Twee zielen, een gedachte.
Dennis B.
Re: Water dichte ontsteking
Geplaatst: ma 11 aug 2003, 01:31
door Aad Koene
Een hulpmiddeltje om een ontsteking (tijdelijk) waterdicht te maken is met een huishoudhandschoen.
Maak in de vingertoppen een klein gaatje en steek daar de kabels van bobine en bougies doorheen.
Spuit de handschoen vol met vaseline of siliconekit, trek hem over de onsteking heen en maak hem aan de onderzijde met een TyRapp strak dicht.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: Water dichte ontsteking
Geplaatst: ma 11 aug 2003, 02:21
door Wouter
in het 24-volts systeem zit een voorschakelweerstand (in een zwart doosje). De bobine zelf is volgens mij gewoon 12V.
Een stroboscoop met inductieve pickup kan je met een beetje geluk om de kabel wurmen als je de mantel losmaakt, maar mijn ervaring is eerlijk gezegd dat je de motor beter op het gevoel kunt afstellen dan volgens het boekje (of zou de gebruikte stroboscoop defect zijn?)
De genoemde nadelen bestaan zeker, maar de waterdichtheid kan m.i. best redelijk zijn: na afspuiten van de motor incl ontsteking met een tuinslang start hij in 1 keer.
Re: Water dichte ontsteking
Geplaatst: ma 11 aug 2003, 02:36
door Disco
Je kan eventueel een plastic fles gebruiken deel er af snijden en het bovenste gedeelte gebruiken bougie kabels door de hals veel sileconen en volgen een vooraanstaand engels vakblad (de LRO of de LRE) zou dit moeten helpen.
uiteraard sta ik niet voor de gevolgen in!!!!!!!!!!!!!
veel belangrijker lijkt mij de lucht inlaat electriciteit zorgt voor dat de motor loopt maar water aanzuigen(waterslag) zorgt er voor deat motor nooit meer draait!!!!!!
Groeten Theo Kaufmann/Disco
Re: Water dichte ontsteking
Geplaatst: ma 11 aug 2003, 10:57
door Dennis101
Dat dacht ik eerst ook, Wouter.
Maar toen ik de S2a FFR probeerde te starten na de ombouw naar 12V, lukte dit niet. Met een nieuwe bobine ging het wel, en de oude bobine bleek het op een andere FFR wel te doen. De nieuw aangelegde bedrading was voor zover meetbaar ( door de afscherming haal je er slechte connectoren moeizaam uit ) goed, vandaar mijn conclusie.
Er zit tegenwoordig een gewone 25D4 verdeler op, na een paar keer bougies wisselen heeft een nieuwe verdeler zich al terugverdient.
Dennis B.
Re: Water dichte ontsteking
Geplaatst: ma 11 aug 2003, 21:20
door Wouter
Dennis101 schreef:
>
> Dat dacht ik eerst ook, Wouter.
> Maar toen ik de S2a FFR probeerde te starten na de ombouw
> naar 12V, lukte dit niet. Met een nieuwe bobine ging het wel,
> en de oude bobine bleek het op een andere FFR wel te doen. De
> nieuw aangelegde bedrading was voor zover meetbaar ( door de
> afscherming haal je er slechte connectoren moeizaam uit )
> goed, vandaar mijn conclusie.
Aaah, dat klinkt inderdaad alsof de bobine meer dan 12 V nodig heeft. Ik ga de diverse weerstanden binnenkort maar eens nameten...
> Er zit tegenwoordig een gewone 25D4 verdeler op, na een paar
> keer bougies wisselen heeft een nieuwe verdeler zich al
> terugverdient.
Tot op heden heb ik ze nieuw alleen maar gezien voor 35 euro per stuk, ik zoek ook nog steeds een goedkoper adres. De onderdelenprijs is inderdaad een groot nadeel.
Wouter