Pagina 1 van 1

Reincarnatie my little landy

Geplaatst: zo 10 aug 2003, 02:48
door The_Dude
Vandaag was de dag dat mijn land rover bloed weer ging stromen.
Het knaagde al een tijdje of de kabels nog juist aangesloten waren, en of er nog beweging in mijn diesel zat. Deze ligt namelijk al een tijdje stil.

Oh ja de oliekoeler is er nu echt af. Het stukje tussen het oliefilter en de motor is er tussen uit. Een nieuwe pakking er tussen en gemonteerd. Het 2e klusje viel wat tegen. De carterplug , ik dacht dat een civiele plug er in kan,maar nee hoor die was gelukkig te dik. Ik hier zoeken bij me vaste plaatselijk adressen maar helaas niks.
Toen samen met een maat naar de suzuki garage gereden(hij is daar monteur) en gekeken in de rommelbak(bak met bouten moeren enz) of er wat tussen zit.
Ja hoor na wat zoeken vind ik een perfect passende carterplug. De goede lengte de goede dikte en voorzien van een juist schroefdraad. Mooi die erin gedraait en past perfect sluit netjes af enz.

Daarna heb ik de vloeistoffen bijgevuld en gecontroleerd op lekkages.
Gek genoeg ben ik nog niks tegen gekomen, zou ik het dan allemaal goed gedaan hebben Netjes de motor en de bak van olie voorzien en even netjes gepeild.
Koelvloeistof bijgevuld en wat mij betreft mag die draaien.

Bij deze kan ik vertellen dat het helemaal goed gaat komen.
De (nood) kabels aangelegt en voorzichtig de powerbooster erop.
Eerste poging draai het contact om en niks.... hmmz ok dat valt ff tegen.
Tweede poging de massaschakelaar maar eens omzetten misschien helpt dat
ja hoor 12V erop en er het startrelais klinkt netjes en het beestje leeft weer.
Derde poging 24V erop heel even goed rondraaien, maar niet starten i.v.m missende in en uitlaat en geen motorrem(geen idee hoe ik em uit kan krijgen, kan de afsluitklep nog ff niet vinden). Het werkt allemaal prima en klinkt allemaal nog lekker. Bij de uiteindelijke start zal die wel wat roken maar ja das normaal.

Over een paar uurtjes nog wat kleine dingen aansluiten en dan kijken of ze echt wel starten. Ik heb er wel vertrouwen in. Iets langer starten aanhouden en ze loopt weer.

Toen alles weer in beweging kwam kwam er direkt een moment van trots.

Een filmpje op me website van de 1e start is mogelijk, maar helaas zonder geluid zit niet op me digicam. Een deze dagen zal die beschikbaar zijn.

Eindelijk weer wat hoop en voldoening nu nog afmaken....

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Reincarnatie my little landy

Geplaatst: zo 10 aug 2003, 03:00
door driver 110, Marco
heeeej Martijn, klinkt goed joh!
Houdt ons op de hoogte, man.

Suc6 verder...

driver 110, Marco

Re: Reincarnatie my little landy

Geplaatst: zo 10 aug 2003, 12:08
door Aad Koene
Martijn,

zo zie je maar dat de volhouder wint, pluim.
Ik zal duimen voor je dat hij vandaag wil lopen.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: Reincarnatie my little landy

Geplaatst: zo 10 aug 2003, 13:12
door Serious IIa
Kijk martijn, dit zijn de mooie momenten van een landy sleutelelaar :

Cheers Bowy

Re: Reincarnatie my little landy

Geplaatst: zo 10 aug 2003, 18:42
door the_dude
Live vanaf de zonnige camping in Zeist.
Kan ik jullie vertellen dat er echt leven in little landy zit.
Ongeveer half uur geleden heb ik de motor echt gestart.
Volledige verhaal schrijf ik later anders word dit toetsenbord zo vies

Groet,
martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Reincarnatie my little landy

Geplaatst: zo 10 aug 2003, 18:50
door sirmartin
Hey dat is gaaf....... Ik zie je binnenkort wel voorbij rijden :-)
Of is dat een beetje te voorbarig?

Sleutel ze op deze warme dag,
Martin

Re: Reincarnatie my little landy

Geplaatst: zo 10 aug 2003, 22:58
door The_dude
Zo ik ben alweer thuis ben alweer schoon en heb net gegeten.

Tijd voor het volledige verhaal.

Ik ben begonnen met de tabeinden in me uitlaatspruitstuk.
2 heb ik eruit gedraait met een moordenaar ging perfect, en uiteraard breekt de 3e laatste natuurlijk weer af.

Dan maar zoeken naar een staalboor, helaas die kon ik niet vinden.
Dat word dus starten zonder uitlaat ben benieuwd.

Vervolgens de slangen van de radiator aangesloten.
Mooie passende slangen gebruikt van een suzuki, stukje eraf en het past perfect.

Ook nog wat nutteloze bekabeling weggehaald, de radiokabels zijn er nu ook af.
Zie er het nut niet van in, kan alleen maar storing geven en kost nog eens veel werk om terug te monteren ook.
Nadat de kabels eraf zijn ff met 12V ronddraaien, gewoon ff sjekken of het nog draait. Ja hoor draait nog.

Ik was toch bezig en heb gelijk de lange snaar vervangen dan kan die er ook weer even tegen.

Zo spuitstukken erop en de gasklep erop.
Even naar de brandstofpomp kijken welke is gas en welke is de rem, ok dat weet ik dan ook weer.
Voor de laatste keer nog alles nalopen.... ben ik niks vergeten heb ik niks gemist.
Volgens mij niet, ondanks dat er nog niks gebeurde begon mijn hart sneller te kloppen.

Eerst nog maar wat water drinken om moet in te drinken.

Nou daar gaat die dan.
Booster erop contact op en de motor beweegt, maar slaat niet aan.
Mijn hart gaat nog sneller kloppen.
2e poging
Dit maal iets langer gloeien, iets doorstarten en er komt zowaar een kuch uit de uitlaat. Klonk een beetje als een vast zittende hoest.
Poging 3 de finale even gloeien doorstarten beetje gas , en ja hoor ze leeft weer.
Een grote kuchwolk verschijnt van rook en roet.
Wat een kabaal, ik spurt naar de brandstofpomp om te kijken of die niet volgas staat, maar nee de motor klinkt stationair echt zo hard.
Oh wat een heerlijk geluid, en wat voelt dat toch geweldig na zon lange tijd.
Foei wat een lekker geluid!!!!
Snel maar weer uit want volgens mij heeft de hele camping het gehoort en gevoelt
Na afloop wat koelvloeistof en olie bijgevuld.

Morgen het spruitstuk afmaken en wat kleine dingen monteren.
Het gaat de goede kant op.

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

De Kroon op je werk

Geplaatst: ma 11 aug 2003, 01:06
door Aad Koene
Martijn,

Ik denk dat je vandaag de Kroon op je noeste arbeid hebt gehad.
Na al de maanden schoonmaken, ontroesten, schilderen, monteren, vervangen, voor en tegenspoed eindelijk die eerste kuch inclusief bijbehorende rookpluim.
Er daarna einde het geluid van een lopende motor.
Nu nog op naar de Parel in de Kroon; de eerste meters op de weg.

Tof, man.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam