Pagina 1 van 1

Tinkerbell's opknapbeurt, dag 1

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 00:21
door Aad Koene
Na maanden van voorbereiding is het eindelijk dan zo ver.
De grote klus is vandaag van start gegaan.
Eigenlijk hadden we gisteren al een voorzetje gedaan door het Roofrack, het gerestaureerde tropendak en de Bulkhead al naar de werkplek te brengen.
De voorbereidingen bestonden uit het restaureren van het tropendak, de zijpanelen, de bulkhead, de zitbak, de doorposts en wat los materiaal.
Een omvangrijke klus die de afgelopen maanden mijn achtertuin tot een Land Rover onderdelenplaats had gemaakt.
Vanmorgen zijn de meeste onderdelen naar de werkplek verhuisd en staan klaar om van de week verwerkt te kunnen worden.
Vandaag de rest van Tinkerbell ontdaan van de nodige verflagen, een bonte kermis van jewelste.
Ik probeer tussen de bedrijven door wat foto's te maken, echter ben ik niet in het bezit van een digitale camera dus kan ik deze pas op een later tijdstip zichtbaar maken.
Morgen wordt het D-Day (Demolition-Day), dan gaat Tinkerbell uit elkaar en worden alle onderdelen die niet meer nodig zijn verwijdert.

Wordt vervolgt..................

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: Tinkerbell's opknapbeurt, dag 1

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 01:08
door Bob Nonnekens
Hoi Aad,

doe je een beetje voorzichtig met Tinkerbell? Doe haar geen pijn hoor! ;-)
Heel veel succes, blijf moed houden! Ze wordt vast heel mooi.

Ik heb vandaag al wel even naar de bovenkant van de stuurkolom van 't Werkezeltje gekeken (zie bermtoerisme of de stuurinrichtingsblues...) en inderdaad het lager bovenaan ligt er finaal uit. De stukken, brokjes en kogeltjes zijn keurig tussen de stuurkolom en de buis naar beneden gezakt en dragen bij aan het kraken en de dode plekken bij het ronddraaien van het stuur.

Ik vrees dat er niets anders opzit dan het volledig uitbouwen van de stuurkolom en deze te demonteren om de brokken eruit te peuteren. Hopen dat er geen andere ellende opduikt. Tussen twee haakjes als ik de onderdelen aanwezig (al dan niet vergaan...) mis ik voor mijn gevoel nog het een en ander. Vanaf het stuur gerekend kom ik de volgende onderdelen tegen: Stuurwiel (NRC4346), montageplaat (589553? met omgebogen lippen die achterin de gaten van het stuur vallen en een nok om de richtingaanwijzer uit te schakelen), veer (NRC3150), stuurlager (RTC324), buitenbuis stuurkolom (594505) en de kolom zelf natuurlijk.

Als ik dat vergelijk met de partscatalogus (LR SIII) valt mij op dat de montageplaat en de stuurkolom niet een geheel vormen (volgens de catalogus wel) en dat mijn stuur niet vastzit met 2 bouten (78664 volgens de catalogus). De afwijkingen zijn enorm als ik dit vergelijk met de exploded view in de Haynes manual (SIII benzine) in chapter 11.
Heb jij een idee of hier e.e.a. fout zit? Mogelijk is een niet-originele stuurkolom gemonteerd. Het viel me op dat het stuurslot met normale metrische bouten vastzit i.p.v. boutjes waarvan de koppen afbreken). Er is hier dus al eens gesleuteld...

Hoeveel shims mogen er maximaal aan de onderkant van het stuurhuis zitten om de axiale speling op te vangen? Kan het zijn dat als er teveel shims zitten er teveel druk wordt opgebouwd op het stuurlager bovenaan de stuurkolom?

Heel wat vragen terwijl jij goed moet rusten om Tinkerbell zorgvuldig aan te pakken ;-) , andere prikkers met suggesties, reageer ook s.v.p.

Groetjes,

Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)

Re: Tinkerbell's opknapbeurt, dag 1

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 02:02
door Aad Koene
Bob,

ik schiet even een gat in het midden van heel veel vragen:
Bekend is van Land Rover dat er nog wel eens andere versies van onderdelen gemonteerd werden dan als "standaard" golden voor dat type op dat moment.
Dus als jou stuurkolom niet overeen komt met de Haynes of de partscatalog wil dat niet direct zeggen dat er al eerder "gesleuteld" is, maar kan natuurlijk wel.

Op de tekening in de partscatalog zijn de buitenbuis (594505) en de montageplaat (607971) twee aparte delen.

Wat de metrische bouten betreft: het kan zijn dat het stuurslot een keer vervangen is; onderdelen worden zowel metrisch als unf geleverd.

Het aantal shimms mag niet meer zijn dan het verschil tussen speling en zwaarder draaien en is dus afhankelijk van slijtage.
Te veel shimms kunnen er inderdaad voor zorgen dat de lagers kapot gedrukt worden door te hoge slijtage.

Ik hoop dat je hier alvast iets mee kunt.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

PS: uiteraard doe ik voorzichtig met Tinkerbell

Re: Tinkerbell's opknapbeurt, dag 1

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 02:13
door Bob Nonnekens
Aad,

Thanx!

Wat de shims betreft, het stuur draaide zwaar maar dat was bij de proefrit nog zwaarder. Lands End heeft er voor aflevering aan gesleuteld maar mogelijk was het een combinatie van beide stuurhuizen en de koppelingen tussen de stuurstangen. Dan lukt het natuurlijk niet om dit te verhelpen door alleen het hoofdstuurhuis aan te pakken (mogelijk met gerapporteerd resultaat).

Groetjes,

Bob

Re: Tinkerbell's opknapbeurt, dag 1

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 02:14
door The_Dude
Hoi Aad,

Bij deze wens ik je alvast veel suc6 morgen.
Ik wens je betere tijden dan ik had vandaag.
Het leek wel of alles verkeerd moest gaan.
Tot overmaat van ramp is een ontluchtingbout van me brandstofpomp afgebroken.
Toen kwam het geluk ik kon het afgebroken stukje met een schroevendraaier verwijderen
Ik heb dat probleem opgelost en toen ben ik lekker naar huis gegaan.
Morgen budget maar eens bellen want ze zijn erg traag met leveren, ben ik niet gewend van ze. Donderdag besteld en zaterdag was het er nog niet.
Nou ja gelijk koppelingsleidingen mee bestellen.
Suc6 ermee en we houden het droog
Kwam jij nog naar bumpertreffen austerlitz ?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Tinkerbell's opknapbeurt, dag 1

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 02:15
door AadG
heb plenty anp connectors in huis dus kom maar op vrijdag

sterkte

Aad

Meerijden Austerlitz

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 02:17
door Bob Nonnekens
Omdat 't Werkezeltje momenteel stuurloos is zoek ik nog een lift. Komt er nog iemand langs Elst bij Arnhem op weg naar het bumpertreffen?

Alvast bedankt

Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)

Re: Tinkerbell's opknapbeurt, dag 1

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 02:29
door Aad Koene
Het was wel de bedoeling, maar ik denk dat ik vanwege de tijdspanne een jaartje moet wachten met het Bumpertreffen.
Jammer maar helaas.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: Tinkerbell's opknapbeurt, dag 1

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 02:30
door Aad Koene
Maak je borst maar vast nat.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: Meerijden Austerlitz

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 02:32
door The_Dude
Elst Utrecht of Elst Gelderland?

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: Tinkerbell's opknapbeurt, dag 1

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 02:35
door AadG
niet met de heggenschaar loskoppellen

Re: Tinkerbell's opknapbeurt, dag 1

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 02:54
door Aad Koene
Kettingzaag??

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: Meerijden Austerlitz

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 12:05
door Bob Nonnekens
Gelderland

Re: Meerijden Austerlitz

Geplaatst: ma 28 jul 2003, 12:24
door muddy
zou eventueel wel kunnen, is een klein stukje om voor mij.

Ik ga er waarschijnlijk toch alleen naar toe.

mvrg tijn leussink

Land Rover Defender 90 td5 1999