Pagina 1 van 1
conversie 2,5 -> TDI
Geplaatst: ma 28 jul 2003, 00:13
door Ruud M
Hallo mede LR gebruikers,
Ik ben aan het onderzoeken wat de valkuilen zijn voor het ombouwen van een 2,5 NA naar een 200 of 300 TDI in een 90.
Wie heeft hier ervaring mee, en heeft goede tips ?
met LR groet,
Ruud.
Re: conversie 2,5 -> TDI
Geplaatst: ma 28 jul 2003, 00:45
door Chris
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ben wel druk met de afweging bezig geweest. Mischien heb jij daar ook wat aan.
De 2,5na in mijn 110 ex mariniers is versleten (overdruk met diverse lekkages). Ik heb ook zitten denken aan een Tdi-blok. Het belangrijkste is dat alleen het 200Tdi-blok uit een andere Defender op de bak van een 2,5 past. Een 300Tdi heeft een andere bak. En let er ook op dat een Tdi uit een Dicovery niet past (die heeft de turbo op een andere plek, is practisch onmogelijk om om te bouwen)
De zoektocht naar een gebruikt 200Tdi-blok uit een Defender zal lastig zijn. Je hebt ook de radiator (met intercooler), luchtfilterhuis, spruitstukken enz. nodig. Allemaal nieuw kopen maakt het geheel wel erg prijzig. Je zult dus op zoek moeten naar een schade-auto waar je alles uit over kunt zetten. Als je die hebt gevonden is het redelijk eenvoudig (schijnt).
Maar dan: waarom zou je het doen? Die paar km/uur sneller? beetje meer koppel voor zware trailers? minder snel aan een nieuwe revisie toe?
Bij Janssen in Udenhout waren ze er zeker van dat een 200Tdi veel langer mee zou gaan dan een 2,5na, een 2,5na-ruilmotor zou geld weggooien zijn. Aan de andere kant: bij Lands End in Hengstdijk (die 200,300 en td5-blokken en inbouwkids leveren) werd mij verteld dat het 2,5na-blok het meest betrouwbare blok is, en raadden ze mij niet aan een 200 Tdi in te bouwen. Ook AutoReGa in Ede vondt dat een 2,5na, als je er normaal mee rijdt (waarschijnlijk rijden ze bij de mariniers niet 'normaal') een prima motor is, bovendien, dat schade-blok zal ook wel wat kilometertjes op de teller hebben, voor je 't weet is die aan revisie toe.
Verder moet je je bedenken dat er meer aan techniek aan zo'n 200Tdi zit, er kan dus meer kapot, en reparaties zijn duurder.
Bovenstaande heeft mij doen besluiten bij de 2,5na te blijven, en óf een gereviseerd ruilblok erin te zetten, of het blok zelf te laten reviseren.
ps: bij Lands End ligt nog een goed 2,5na-blok met weinig km's op zolder
Re: conversie 2,5 -> TDI
Geplaatst: ma 28 jul 2003, 01:18
door Bob Nonnekens
By the way,
Lands End heeft ook een complete Tdi liggen met alles erop, aan en bij. [www.lands.end4x4nl.btinternet.co.uk]
't kost een paar centen maar dan heb je wat:
DEFENDER 200Tdi.
Each kit includes........
1. DEFENDER 200Tdi engine, with ALL ancillaries, starter motor, alternator, flywheel, clutch etc. (it is recommended that the timing belt is renewed).
2. Radiator with intercooler and intercooler pipes.
3. Gearbox LT77 with gear lever.
4. Transfer box.
5. Exhaust downpipe (complete system if available).
3 months warranty/guarantee (ask for details). PRICE € 4899
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Misschien heb je er wat aan. Ik heb in ieder geval goede ervaringen met Lands End (voor wat het waard is) en ook op Jurgens site zijn de recensies goed.
Groetjes,
Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)
Re: conversie 2,5 -> TDI
Geplaatst: ma 28 jul 2003, 18:58
door Rik
Hallo Ruud,
Waar staat die 'NA' voor??
(ik ben nog aan 't orienteren, vandaar)
Re: conversie 2,5 -> TDI
Geplaatst: ma 28 jul 2003, 19:18
door Anton
Ombouwen naar 2,5 tdi is goed mogelijk.
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, en zoals je zegt vele valkuilen.
Het inbouwen van een defender tdi200 is vrij eenvoudig. ik heb net zo'n blok gekocht. (SMB Genederen)
omwisselen voor een 2,5D ot TD is vrij simpel.
Een discovery blok geeft al meer moeite. Daar de turbo en uitlaat anders zitten geeft dit wat meer ombouwwerk of kosten.
Omdraaien en alle leidingen, in- en uitlaat omleiden, of een defender turbo en spruitstuk kopen. Ook kan de lange koppelings tunnel gehandhaafd blijven, wat betekend dat de motor meer naar voren komt.
Bij discovery moeten ook vaak de motorsteunen omgezet worden.
De 300 tdi is vaak moeilijker, of je moet ook de R380 versnellings bak menemen.
Bij versnellingsbakken van een discovery moet je ook een ander schakel patroon overzetten.
Als je meer info wil neem dan contact met Olle of Ad van SMB Genderen, die hebben vakker met dit bijltje gehakt.
Anton
Re: conversie 2,5 -> TDI
Geplaatst: di 29 jul 2003, 01:04
door Aad Koene
Rik,
N/A staat voor Natural Aspirated (Natuurlijke Ademhaling, vrijelijk vertaald) oftewel niet voorzien van een Turbo (geforceerd) of Compressor.
Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam
Re: conversie 2,5 -> TDI
Geplaatst: di 29 jul 2003, 16:36
door Rik
Dank je wel Aad, weer wat geleerd.
Rik