Het verhaal en vragen van/over een kapot gelopen 2.25 dieselblok
Geplaatst: za 26 jul 2003, 11:51
Een goedendag allemaal.
Een klap en geratel bij een snelheid van 100 km/h op de snelweg betekende het einde van m'n 3x gelagerde 2.25 dieselblokje in de Blue-Box.
Inspectie van de "edele delen" van het blok na het verwijderen van de carterpan bevestigt m'n vermoede van een vastloper gevolgd door een gebroken krukas. Of zou het toch ook andersom kunnen zijn, eerst de gebroken krukas en daarna de zuiger die zich met volle vaart in de cilinderwand ramt?
Mijn nieuwsgierige aart blijft aan me trekken en ik ben op zoek naar de oorzaak. Olie en water voldoende en van goede kwaliteit/versheid. Distributieketting Ok, al krijgt de kettingspanner geen schoonheidsprijs meer. De kans dat de ketting een tand versprongen zou zijn met dit als gevolg is lijkt me niet reƫel. Soms bande het lampje van de oliedruk maar alleen op het moment dat ik op de afslag van de snelweg stond en de motor door en door warm was en terug ging naar stationaire toerental. Even een beetje handgas erop was dan de oplossing en ik heb van mede dieselaars begrepen dat dit niet abnormaal is. De cilinderkop heb ik er nog niet afgehaald omdat dit voor vandaag op het programma staat.
Ok de vragen:
Gebeurd dit vaker?
wie heeft er nog suggesties over de oorzaak?
en.........
Wie heeft er ervaring en zin om mij te helpen opknappen van een (3x gelagerd) 2.25 dieselblokje welke ik een keer van een van onze mederprikkers heb overgenomen?
Ik wil dat blok graag nakijken voordat ik hem inbouw en mogelijk voorzien van nieuwe lagers en/of zuiger(veren). Mogelijk zet ik mijn eigen oude kop erop omdat ik weet dat deze olieverbruik-vrij was.
Of
Wie weet nog heeft een 5x gelagerd blok (met of zonder auto eraan vast) in de aanbieding?
Wat voor een blok kan je er zonder al te veel aanpassingen anders in gooien?
Kortom wie heeft er tips of suggesties die me kunnen helpen?
Groet Hendrik.
Utrecht/Vianen
Een klap en geratel bij een snelheid van 100 km/h op de snelweg betekende het einde van m'n 3x gelagerde 2.25 dieselblokje in de Blue-Box.
Inspectie van de "edele delen" van het blok na het verwijderen van de carterpan bevestigt m'n vermoede van een vastloper gevolgd door een gebroken krukas. Of zou het toch ook andersom kunnen zijn, eerst de gebroken krukas en daarna de zuiger die zich met volle vaart in de cilinderwand ramt?
Mijn nieuwsgierige aart blijft aan me trekken en ik ben op zoek naar de oorzaak. Olie en water voldoende en van goede kwaliteit/versheid. Distributieketting Ok, al krijgt de kettingspanner geen schoonheidsprijs meer. De kans dat de ketting een tand versprongen zou zijn met dit als gevolg is lijkt me niet reƫel. Soms bande het lampje van de oliedruk maar alleen op het moment dat ik op de afslag van de snelweg stond en de motor door en door warm was en terug ging naar stationaire toerental. Even een beetje handgas erop was dan de oplossing en ik heb van mede dieselaars begrepen dat dit niet abnormaal is. De cilinderkop heb ik er nog niet afgehaald omdat dit voor vandaag op het programma staat.
Ok de vragen:
Gebeurd dit vaker?
wie heeft er nog suggesties over de oorzaak?
en.........
Wie heeft er ervaring en zin om mij te helpen opknappen van een (3x gelagerd) 2.25 dieselblokje welke ik een keer van een van onze mederprikkers heb overgenomen?
Ik wil dat blok graag nakijken voordat ik hem inbouw en mogelijk voorzien van nieuwe lagers en/of zuiger(veren). Mogelijk zet ik mijn eigen oude kop erop omdat ik weet dat deze olieverbruik-vrij was.
Of
Wie weet nog heeft een 5x gelagerd blok (met of zonder auto eraan vast) in de aanbieding?
Wat voor een blok kan je er zonder al te veel aanpassingen anders in gooien?
Kortom wie heeft er tips of suggesties die me kunnen helpen?
Groet Hendrik.
Utrecht/Vianen