Pagina 1 van 1

Aankoopadvies 110 V8 uit 1984

Geplaatst: do 17 jul 2003, 15:04
door Roy
Beste mensen,

Ik heb een 110 V8 uit 1984 op het oog. Deze staat nog op engels kenteken en is een 5 deurs met 10 zitplaatsen. Zijn er problemen te verwachten bij het omzetten naar nederlands kenteken? Ik heb namelijk gehoord dat een 10 zitter ook aangemerkt kan worden als bus en niet als personenwagen. Wat is hiervan waar? De motor en het chassis zou 100% zijn. De body 85%. Tevens zij de verkoper dat de onderkant van de deuren niet goed zijn. Is dit een ernstig probleem? Zijn er overigens nog andere dingen waar ik op moet letten? Is de prijs van EURO 6000 redelijk?

Met vriendelijke groet,
Roy

Re: Aankoopadvies 110 V8 uit 1984

Geplaatst: do 17 jul 2003, 18:09
door Disco
Een normale landrover 10 of 12seats wordt gewoon op personenwagen gekeurd
iedere in nederland rijdende stawag(109/110) heeft een personenwagen type goedkeuring

Groeten Theo Kaufmann/Disco

Re: Aankoopadvies 110 V8 uit 1984

Geplaatst: do 17 jul 2003, 19:45
door RonaldS
Beste Roy,

Het beste wat je kan doen is natuurlijk een proefrit gaan maken (indien mogelijk) en dan de gebruikelijke zaken controleren als motor, koppeling, remmen etc.. of neem iemand met verstand van landrovers mee om het één en ander te beoordelen.

De Rover V8 motor is een prachtige machine, echter wel met een aantal aandachtspunten zoals o.a. de nokkenas die vaak versleten is (incl. de distributie ketting, tuimelaars, tandwielen). Helaas weet ik het laatste uit eigen ervaring.

Meld even waar je woont en misschien dat één van de prikkers uit jouw regio met je mee wil om de eventuele aankoop te bekijken.

Succes,

Ronald

Re: Aankoopadvies 110 V8 uit 1984

Geplaatst: vr 18 jul 2003, 11:02
door Andres
Hallo Roy,

Ik heb 2 jaar zo'n apparaat gehad. De slijtage van een V8 blok is berucht zoals in de vorige reply is toegelicht. Bij de uitlaat kan je voelen of er een onregelmatige uitlaatstroom is, wat duidt op kleppen die niet volledig meer sluiten/openen.
Voor de APK weet iedere LR eigenaar dat er veel speciale zaken zijn die in orde moeten zijn.
Is de voorruit barstvrij? (kostbare verwisseling)
Aandrijfassen spelingvrij? De voorste is een bijzondere maat en nieuw zeer kostbaar?
De versnellingsbak (LT95) is extreem sterk, echter slijt ook langzaam op de lagers en synchromeshes. Als hij inderdaad kraakt (vooral tussen 1 en 2) begint deze ruim aan de tweede helft van zijn leven.
Bekijk svp de achterste helft van het chassis, HET probleemgebied van de 110.
By the way , check even de regels voor veiligheidsgordels bij de APK keuring, voor zover ze niet in die 110 zitten.
Hou er voorts rekening mee dat de bougies/kabels, verdeler etc om de 5000 km aan vervanging toe zijn (is mijn ervaring) dat kost steeds ca EUR 120.
Bekijk ook goed de uitlaatspruitstukken. Indien deze ZEER verroeste bouten heeft en slecht aansluit, en dus aan vervanging toe zal zijn, dan is dit ook kostbaar zijn (of moeilijk te vinden weet ik uit ervaring) vanwege bijzondere maten.

Verder veel succes,
de prijs is m.i. goed, je zal veel met je raampje open rijden :-)))

Andres