Pagina 1 van 1

steekassen

Geplaatst: za 12 jul 2003, 21:49
door Bob Nonnekens
Het schijnt iedereen vroeg of laat te gebeuren met een Series Land Rover; de steekassen gebroken.
Ook ons werkezeltje had vanmiddag ineens geen aandrijving meer, wel in 4WD dus voor alles in orde. Bij het loshalen van de steekassen bleef linksachter wat hangen dus daar was wat loos. Eenmaal los bleken de spiebanen achtergebleven in het differentieel dus dat mocht ook nog even los. E.e.a. kwam met een paar welgemikte tikken op een lange dunne schroevendraaier mooi los en naar buiten. Op het moment kan ik nog geen schade aan het diff ontdekken.

Dankzij de garantie die ik bij Land End kreeg bij aanschaf (duurt nog een goede twee weken, pfoeei, mazzelen!) mag ik dinsdag een postpakketje verwachten met nieuwe onderdelen.

Mijn vraag is, hoe ontstaat dit soort schade en hoe kan ik zorgen dat de kans daarop in de toekomst minimaal is. Vanmiddag reed ik zo'n 70 km/u, moest afremmen voor afslaand verkeer (alleen afremmen op de motor) en kon daarna in dezelfde vierde versnelling weer optrekken vanaf 50 km/u. Dat deed hij misschien een seconde, liet vervolgens een droge knap horen en rolde verder zonder aandrijving. Wat ging er vaud?

Wie o wie maakt mij wijzer?

Bob Nonnekens

('t Werkezeltje, SIII 88" Stawag)

Re: steekassen

Geplaatst: za 12 jul 2003, 23:28
door john dekkers
Je deed in mijn ogen niks fout, laten we het maar houden op een landrover
kwaal. Voor de zekerheid zou ik maar een paar steekassen op voorraad leggen.

Re: steekassen

Geplaatst: za 12 jul 2003, 23:30
door Jan F.
Waarschijnlijk hadden deze steekassen al een geintje gehad en heeft dit net het laatste klapje veroorzaakt. Of je moet zo'n gigantisch motorvermogen hebben????
Lijkt mij niet dus.

Suc6 met terugbouwen ennuh controleer die andere steekas ook ff of deze al niet verdraaid is.

Jan F.

Re: steekassen

Geplaatst: zo 13 jul 2003, 00:50
door Bob Nonnekens
Jan,

Thanx! Die andere had ik overigens al los, anders kreeg ik de diff er niet uit om de restanten van de spiebanen eruit te peuteren. Ik heb net de de diff goed schoon gemaakt en kan gelukkig geen schade ontdekken aan de tandjes. Enig euvel is een kras op de plek vlak voor de spiebanen waar de steekas in aangrijpt. De braam die daar zit vijl ik nog even weg, de spiebanen zelf lijken onaangetast.

Ik denk dat ik met de breuk van de as inderdaad gewoon pech had en dat de as mogelijk bij de vorige eigenaar in Zwitserland een keer op zijn donder heeft gehad.

Op de korte steekas rechtsachter kan ik een heel klein beetje slijtage zien aan de spiebanen aan de kant van de diff. De spieen van de diff hebben een klein beetje ingeslagenop de steekas. Mag volgens mij geen probleem zijn.

Nu ja, ik ben nou tenminste een 'echte' Land Rover sleutelaar ;-)

Bob

('t Werkezeltje, SIII 88"Stawag)

Re: steekassen

Geplaatst: zo 13 jul 2003, 01:55
door Aad Koene
Bob,

in de hele aandrijflijn van een Land rover is de steekas het zwakste punt.
Niet zonder reden, het is ongeveer het goedkoopste onderdeel om te vervangen en waarschijnlijk het makkelijks te vervangen onderdeel van de hele aandrijflijn.
Een steekas kan torderen door bijvoorbeeld tijdens het doorslippen ineens te grijpen op de punt van een steen of zo.
De krachten die op dat moment op de aandrijflijn komen te staan zijn onbeschoft groot.
Soms blijft een steekas op dat moment nog heel om later bij een ogenschijnlijk onschuldig hikje te breken.
Wees blij dat de steekassen breken, cardanassen en versnellingsbakken zijn veel duurder!!

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: steekassen

Geplaatst: zo 13 jul 2003, 02:07
door Bob Nonnekens
Hoi Aad,
zo depri klonk mijn berichtje toch niet? Ik ben echt blij dat de schade zich tot dat rottige asje beperkt (en het extra werk van het loshalen van de diff en schoonmaken want er zitten toch breukresten in + zand en troep dat bij bij het loshalen erin valt).
Ik was alleen bang dat ik wat vreemds gedaan heb waardoor ik zelf dingen naar hun grootje help.
Nu ik je toch aan 'de lijn heb', onder welke omstandigheden mag ik schakelen tussen hoge en lage gearing en wanneer mag ik 4WD inschakelen? Moet ik altijd eerst stilstaan of mag e.e.a. ook rijdend? Als zoveelste eigenaar zit het oorspronkelijk instructieboekje niet meer in de auto (Kopietje; iemand....?).

Heb je nog steeds geen naam voor je pick-up? Atlas, U-haul, Kanga (van kangaroe), big mouth, Thomas the tank, verzin 't maar!

In ieder geval weer eens bedankt voor je bijdrage!

Groet,

Bob Nonnekens

( 't Werkezeltje, SIII 88" Stawag)

Re: steekassen

Geplaatst: zo 13 jul 2003, 02:14
door Aad Koene
Depri, nee hoor,

Gebruiksaanwijzing 2x4/4x4 hoog en 4x4 laag:
- normaal weggebruik is 2x4 hoog
- schakelen 2x4 naar 4x4 hoog kan tijdens het rijden maar niet boven de 65 km/uur
- schakelen 2x4 of 4x4 hoog naar 4x4 laag alleen in stilstand
- schakelen van 4x4 laag naar 2x4 hoog ook alleen in stilstand

Naam voor de S1 Pick-up heb ik nog niet en nog niet over nagedacht.
Hij staat voorlopig opgeborgen tot volgend jaar, eerst Tinkerbell afmaken.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: steekassen

Geplaatst: zo 13 jul 2003, 02:20
door Bob Nonnekens
Aad,

nogmaals bedankt. Ga jij toevallig 28-07 naar LRCH bumpertreffen?

Bob

Re: steekassen

Geplaatst: zo 13 jul 2003, 02:24
door Aad Koene
Is wel de bedoeling.

Aad Koene,
LR S2a 109" Stawag RHD Safari "Tinkerbell"
LR S1 86" Pick-Up nog zonder naam

Re: steekassen

Geplaatst: zo 13 jul 2003, 03:53
door Dennis101
Bob,

Het breken van steekassen op de weg komt vaker voor, met name bij de 88" en 109" met een Rover achterdiff, en 10-spline assen.
De oudere gegoten steekassen zijn verreweg het zwakste (brosser), maar daar zullen er niet veel meer van zijn. De latere gesmeede assen waren alweer een stuk beter (taaier).
Steekassen breken niet altijd tijdens of als gevolg van terreinrijden, iets teveel gasgeven in een bocht, terwijl je met het binnenwiel over een (natte) putdeksel heen rijdt is ook niet gunstig voor de levensduur.

Dennis B.

Re: steekassen

Geplaatst: zo 13 jul 2003, 09:37
door Bob Nonnekens
Hoi Dennis,

Ik weet niet hoe ik een gegoten van een gesmede as kan onderscheiden, maar op het breukvlak lijkt het metaal inderdaad ongelofelijk bros. Toen ik het deel met de splines (dat ik later uit de diff peuterde) een tikje gaf vergruisde dat stuk grotendeels. Griezelig.

Re: steekassen

Geplaatst: zo 13 jul 2003, 18:24
door Dennis101
Een gegoten as heeft een ruwere oppervlakte, en in de lengteriching zie je waar de deling tussen de mallen heeft gezeten.
Ik stuur je wel even een foto.

Dennis B.

Re: steekassen

Geplaatst: zo 13 jul 2003, 20:31
door Bob Nonnekens
Wat oppervlakte betreft, die is zo ruw dat ik hem met ontvetter nauwelijks schoon krij, dus n.a.w. gegoten. Ik zal nog even naar die gietnaad kijken. Ik ben benieuwd naar je foto!

Bedankt voor 't meedenken!

8-}

Bob Nonnekens
('t Werkezeltje, SIII 88"Stawag)

Re: steekassen

Geplaatst: zo 13 jul 2003, 21:23
door The_dude
Hoi Dennis,
Wil je die foto ook even aan mij mailen?
Ben benieuwd wat voor steekassen mijn landy uit 77 heeft.
thx

Groet,
Martijn
[landrover.mine.nu]

Re: steekassen

Geplaatst: ma 14 jul 2003, 16:22
door Dennis101
Komt (vanavond) voor elkaar.

Dennis B.