Pagina 1 van 1
Stijgt temp evenredig aan snelheid??? (6cyl)
Geplaatst: vr 11 jul 2003, 15:10
door Ryan
Na 2 blikjes Wynn's Super Charge (jaja op advies van een ANWB-monteur...die mij met een kannetje benzine te hulp was geschoten omdat de tank toch ècht leeg was ondanks een brandstof meter die een kwart aangaf (vlotter bleef hangen)) is waarrempel (!?!) de oliedruk weer iets gestegen. Het is uiteraard (door de versleten lagers) nog geen 50lbs, maar in ieder geval ben ik even uit de 0 lbs oliedruk-zone... Het spul werkt!!!
Nu vraag ik mij af of de 6cyl rijders onder ons ook hun temperatuur meter zien stijgen evenredig met hun snelheid? Bij snelheden van 100km/h (en een buitentemp van 25-30 graden) tik ik het rode vlak aan... Bij 80 tussen N, op top 110 km/h(!!!): "Mayday mayday, temp is critical!!"
Hebben jullie dit ook of wordt het tijd om het koelsysteem te ontkalken?
Land Rover groeten,
Ryan
SII 109 Safari Station 6cyl 1968... still roling!
Re: Stijgt temp evenredig aan snelheid??? (6cyl)
Geplaatst: vr 11 jul 2003, 16:25
door Yuri
ik heb ook een enorm hoge uitlezing op m'n temp meter maar het bleek toch echt in het meet cirquit te zitten.
zou ik dus zeker ff controleren voordat je te ernsige ingrepen gaat doen.
ff thermometer mee en onderweg af en toe stoppen, voorzichtig raditeurdop eraf en ff themperaturen. dan weet je het zeker.
succes,
Yuri
SIII 109D
Re: Stijgt temp evenredig aan snelheid??? (6cyl)
Geplaatst: vr 11 jul 2003, 18:25
door Ryan
Dat is een goeie Yuri. Hier heb ik nog niet bij stil gestaan... Maar veranderd you temp ook naarmate snelheid hoger is of staat ie gewoon (te) hoog wanneer de motor op ideale bedrijfstemp is (onafhankelijk snelheid)???
Cheers,
Ryan
Re: Stijgt temp evenredig aan snelheid??? (6cyl)
Geplaatst: vr 11 jul 2003, 18:37
door Yuri
als ik lang hard rij wordt mijn temp idd hoger. ook bij warm weer merk ik wat verschil.
bij mij klopt er momenteel weinig van m'n uitlezing. altijd 1-2mm voor rood maar temp is keurig 79 tot 82 gr. het enige wat ECHT belangelijk is om te weten waar je naaldje staat als de boel 100gr is want dan MOET je stoppen.
ik heb m'n sensor al vervangen en m'n klok is goed aangesloten (van buiten) misschien is er binnenin iets mis. de rest van de meters doe het nl wel goed.
succes,
Yuri
SIII 109D
Re: Stijgt temp evenredig aan snelheid??? (6cyl)
Geplaatst: vr 11 jul 2003, 22:49
door jo
heb je de termotaat test al gedaan er uithalen en in warm (heetwater) leggen en kijken bij welke temperatuur hij open gaat. ook is het mogelijk de verwarming aan te zetten en dan kontoleren of het dan omlaag gaat, ik zou ook de radiator eens goed schoonmaken aan de buitenkant. met een tuinslang zonder veel druk 10a en niet meer wel lang og eers voorweken en dan schoonmaken (moet ik iederekeer als ik ben gaan rijden in belgien en zuidlimburg de klei (lus).
Jo Fo 88pickup
Re: Stijgt temp evenredig aan snelheid??? (6cyl)
Geplaatst: zo 13 jul 2003, 02:03
door Peter Tönissen
Je hebt een SII uit 1968 en dan ga je daar 100 of zelfs 110 mee rijden.........Beetje meer respect voor zo'n oud "beestje" zal zonder meer ook schelen in temperatuur stijging. Deze auto's zijn niet gemaakt voor dergelijke snelheden, zeker niet een 6 cylinder die toch al zwakker zijn.
Advies dus, rij rustiger of koop een nieuwe LaRo waar de adviessnelheid ook niet hoger is als 110 !!!!
Overigs is ontkalken/schoonmaken van je koelsysteem nooit slecht om te doen, scheelt vaak ook al een stuk, hoewel ik meer geloof in het bovenstaande.
groeten,
Peter
SIII 109 "Jeltsin"
Re: Stijgt temp evenredig aan snelheid??? (6cyl)
Geplaatst: zo 13 jul 2003, 13:56
door musketier
Het kan zijn dat de meter zelf kapot is. Dit komt bij oude auto's wel vaker voor. De meter geeft dan verkeerde waarden aan , omdat de meter versleten is. Heb dit zelf gehad met een temparatuurmeter van een isuzu (dagelijkse auto). De stroom die bij elke temparatuur door de meter moet lopen is wel goed, maar omdat de wikkelingen in de spoel van de meter niet meer goed waren, gaf deze niet meer de juiste waarden aan, en liep de temparatuur volgens de meter op tot in het rode, maar in werkelijkheid was dat niet zo.
Respect???
Geplaatst: ma 14 jul 2003, 00:16
door Ryan
De termostaat heb ik getest voor het monteren en die ging op de juiste temp open. Die is dus ok. Dat de meter/sensor niet helemaal ok is, is een goede optie. De termometer ligt dan ook klaar wanneer ik weer een langere rit ga maken, dus die houden we erin, wordt vervolgd. (Goed idee trouwens!)
En Peter, sorry joh, maar van die afvallige kritiek wordt ik soms een beetje verdrietig. Ik vind dit soort opmerkingen erg "easy to say" en bijzonder zinloos. Wanneer er geen respect zou zijn dan had ik deze auto niet uit de slopende handen "gered" van een Duitse teenager en gerestaureerd, zou ik me toch nooit druk hebben gemaakt om eindeloos te zoeken naar een originele achterbank (die na een jaar zoeken uiteindelijk gevonden werd via een oproep op een Engelse site, waar een Duitser op reageerde omdat die nog dacht zo'n bank te hebben liggen in het vakantiehuis van zijn moeder in Luxemburg...), was deze 6cyl met versleten lagers al lang vervangen voor een 150pk sterke FORD(!!!) motor van Johan en zouden de (tijdelijke!!!) koplampen van een SIII toch lekker in de spatborden blijven zitten omdat dat volgens onze RDW zo moet, ondanks dat dat niet origineel en dus (m.i.) respectloos is... So please, laten we het bij opbeurende reply's houden. Leest voor iedereen een stuk prettiger en voorkomt (hopelijk) onbedoelde diep schrijnende gevoelens...
Alle andere bedank ik hartelijk voor de reply's. Ga zeker termometeren en houd jullie op de hoogte.
En mochten jullie nog ergens een (eventueel reviseerbaar) 6cyl motor weten te staan... laat het me aub even weten.
Vriendelijke LR groeten,
Ryan
SII 109 Safari Station 6cyl 1968... still roling! Come on... Start!!!